Gå til innhold
Arkivverket

[#64408] tyding av kirkebok


Gjest Mai Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Mai Berggren

Er det noen som kan tyde det som står foran navnet i kirkeboka for Skjeberg 1872 (døde og begravde) den 21.febr på nr 12? _Vedkommende er en Søren Haquin Hannestad med bosted Rolighed. Finner kona Marie der i 1875 tellingen.Er det noen som vet hvor den gården lå, evnt om den eksisterer i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ang. gården så sier FT1875 oss at gården hadde det noe kryptiske løpenummeret (48d, 49d)1b.Men ved matrikkelen i 1886 (se Lenke ) ser denne gårdparten ut til å forsvunnet som eget løpenummer igjen... Kanskje panteboka gir oss flere detaljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Der var den ja - og det var jo en god samling løpenummer som var rasket sammen under bruksnummer 12, så det forsvant nok i mengden for meg.Men i matrikkelutkastet fra 1950 heter gnr. 48, bnr. 12 bare 'Hannestad'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Hei Gunnar!Det kan nok stemmme da det er det jeg har oppskrevet på noen gamle papirer.Betyr amtsfysikus at han var amtlege?Ang plasseringen av gården så har jeg nå fått bekreftet av Historielaget i Skjeberg at den ligger like i nærheten av Hafslund hovedgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

I bildet under tilhører jordene i nerkant dagens Hanestad. Det er jo fristende å påstå at gården i nedre høyre hjørne er Roligeden :)I alle fall burde den i følge kartet av 1822 ligge i dette området.Jeg er interessert i alle opplysninger om de ulike plassene i Hafslundskauen

bilete5911.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

I bildet under tilhører jordene i nerkant dagens Hanestad. Det er jo fristende å påstå at gården i nedre høyre hjørne er Roligeden :)I alle fall burde den i følge kartet av 1822 ligge i dette området.Jeg er interessert i alle opplysninger om de ulike plassene i Hafslundskauen

bilete5911.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.