Gå til innhold
Arkivverket

[#64416] Marit Gundersdtr & Morten Knudsen, Stenslien, Ø Gausdal først på 1800-tallet ?


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Hei.Jeg søker etter morfars aner!Marit Gundersdatter (Stenslien) er født ca 1809, antatt i Gausdal. Morten Knudsen (Stenslien?) er født ca 1800, antatt i Gausdal.Paret ble gift 27. november 1829 i Østre Gausdal. Se nr 35 : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9289&idx_id=9289&uid=ny&idx_side=-201>LenkeDe finnes i FT1865 i Mortenstuen i Follebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Bjørg.Dette kan nok være riktig Morten, men jeg klarer ikke å tyde stedsnavnene som står der.Noen gode kandidater for Marit har jeg ennå ikke funnet i aktuell kirkebok.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Evt. dødsfallet til Marit Gundersdt. i 1867, nr.44 Lenke Hun står oppført med Søndre St... Kan det muligens stå Stuen. Jeg tenker da på Mortenstuen. Ta også en titt på nr.37 da han i det minste kan passe i alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror det sto Stene (eiet) ved Marit Gundersdt. dødsfall. Se vielse nr.12 1868, MOrten Knudsen og Marthe Olsdt. Lenke Så i 1875 bodde de tydeligvis på Marthes boplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Berit.Jeg tror nok at du har funnet ’mi’ Marit Gundersdatter død i 1867 og at ’min’ Morten gifter seg på nytt med Marthe Olsdatter i 1868.Jeg har tidligere sett på Marit Gundersdatter , død i 1867, men lagt henne til side da alderen ikke stemte helt . Denne Marit G var 56 år ved sin død i 1867 og skulle dermed være født ca 1811. Alderen til ’mi’ Marit G var 20 år da hun giftet seg i 1829. Hun skulle altså vært født ca 1809. Denne differansen på 2 år ligger vel innom normalt ’slingringsmonn’ ?Stedsnavnet for Marit G’s død i 1867 må være Søndre Stene. (Jeg har også sett gardsnavnet kalt Steine). ’Mortenstuen’ som er å finne i FT1865 må være en husmannsplass under Søndre Stene.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Bjørn.Her er det en mulig kandidat for 'mi' Marit(#20, høyre side), men hva står det i kolonnen for foreldrenes bopel???At brura i 1829, Marit død 1867 og denne jenta er samme person, er slettes ikke utenkelig. Alder ved giftemål har jeg sett mange ganger å være noe unøyaktig.Det som må sjekkes er om det kan være to forskjellige Marit Gundersdatter i samme område som er født i perioden 1809-1811. mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.