Gå til innhold
Arkivverket

[#64424] Ættebøker/Pedigree Chart


Gjest Lillian Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Er det noen som kan svare meg på om jeg kan stole på PEDIGREE CHART. Mitt innlegg brukerforum 57447 fikk jeg svar med lenke til pedigree chart innlegg brukerforum 40920.Jeg har nå lånt ættebøker fra Kvinnheradområdet, men her står ikke alle opplysningene som på ovennevnte. De det gjelder er personer som levde på 15-16 hundretallet.Samtidig er jeg frekk nok til å spørre om det er noen som har PEDIGREE CHART. Bakover i tid fra Nils Nilsson f.1730 Tveit, Samnanger-død 1788 Kvitingen, Samnanger - Gift 1758 med - Brita Olavsdatter f.1733 Nordbø, Samnanger - død ? Har for flere år skrevet av fra ættebøker, men det har vært mye rettinger der.Med vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg regner med at du mener PEDIGREE CHART i Familysearch (Mormonernes database i Utah), og da er min mening at du IKKE kan stole på dette. Dette er i høyeste grad sekundærkilde, og må sjekkes mot primærkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Denne familien har vi mye om dersom du går inn på noen av debattene som vi arbeider med (Arnfrid Mæland) Nils Nilsen Permanent sidelenke: Lenke død 1788 (dersom Lauvskard har rett) var oldebarn til Hr Hans Pedersen på Fusa og Anna Jensdtr Loss.'Dei budde ei tid på Smørås, Fana (1762) og var truleg der til dei flytte til Kvitingen i 1770. Han fekk skøyte på heile Kvitingen 5. mars 1769.'mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anne Pedersdatter Tysse 1700 - 1780 & Nils Pederson Stålby 1696 - 1733 Barn: Kari (1720 - † 1788) gm Peder Andersen Børdal (1715 - † 1789) Marita (1722 - † 1804) gm Johannes Arnesen Skulstad (1713 - † 1801) Sissel (1723 - † 1801) gm Knut Jonsen Sævell (1718 - † 1796) Anne (1725 - † ) gm 1) Anders Hansen Steinsland (1723 - † 1774) gm 2) Elias Magnussen Fjell-Birkeland Peder (1727 - † ) Erik (1728 - † ) gm 1) Marta Olsdtr Langeland (1699 - † 1759) gm 2) Marta Gitlesdtr Holmefjord (1743 - † 1786) Nils (1730 - † 1788) gm Brita Olsdtr Nordbø (1733 - † ) Brita (1733 - † 1796) gm Johannes Eliassen Gjerde (1723 - † 1786) Annes døpes i Fusa kirke i 1700. Faddere: Samuel Loss, Nils Langeland, Hogne Høysæter, Brita Langeland og Sissel Børdal. Nils er sønn av Peder Nilsson og Karin Eriksdtr Smedby. Anne og Nils' forlovelse og ekteskap i 1720 og Nils' dødsfall i 1733.'Nils var svensk, født i Medåker i Uppsalas län. Han ble dreng for storebroren Olof som han røk uklar med. I 1715 lyger han seg to år eldre enn han er, og blir innrullert som soldat i Strömsholms regiment. En mil hjemmefra får han tildelt eget soldattorp, Staaltorp, slik reglene er for det militære. Han har våpen uniform og utstyr hjemme. Nabobønder er forpliktet til å stelle torpet mens Nils er i krigen. Ved juletider 1715 blir han mobilisert og må forlate Staaltorp. Etter fremmøte får han tilnavnet Staalbåge, etter torpet han fikk, og han tilhører nå Strömsholms kompani, 1. bataljon av Vestmannland regiment, soldat nr. 1043. 26 februar 1716 er han med i Karl VII's arme i felttoget mot Norge. Etter flere trefninger kommer de seg rundt de største forsvarsverkene, og når frem til Christiania. Han er redd; og krigen får ham til å angre på at han løy seg to år. Regimentet, som talte 600 mann og som ble ledet av oberst Falkenberg, blir beordret mot Moss og inntar byen uten særlig motstand. Grytidlig den 26. april 1716 nærmer de norske styrkene til Brigadær Bugge seg sentrum av byen fra sør. Fra nord kommer troppene til oberstløytnant Huitfeld. På havnen var admiral Gabel kommet inn med krigskip med 64 kanoner. Nils var nå, sammen med sine 600 våpenbrødre, omringet av en styrke som talte ca. 2000 mann. Det ble forhandlet om kapitulasjon, men de svenske offiserene hadde fått klare ordrer om at overgivelse til fienden ville bli straffet med døden. De norske styrkene hadde ikke annet valg enn å åpne ild mot sentrum av byen. Da striden hadde vart i 3 timer, var 78 svenske og 30 norske soldater falt og mange var såret. Offiserene forstod nå at det var nytteløst å forsette kampen, og 522 soldater og offiserer overgir seg betingelsesløst. I frykt for et større svensk motangrep mot byen, hvor fangene er blitt holdt, blir samtlige svensker ført ombord i krigskipene, under admiral Gabels kommando, og ført over til Drammen. En sommerdag, et par måneder senere, blir Nils Pederson Stålby sammen med noen andre fanger fraktet til Bergenhus. Andre blir fraktet til andre byer i landet. Siden de fleste unge menn er mobilisert til krigstjeneste er det prekær mangel på arbeidskraft på gårdene. Fra Bergen blir han fraktet til Hope i Sunhordland. Godseier Peder Tysse i Samnanger får beskjed om at han kan hente en svensk krigsfange til å hjepe seg på gårdene sine så lenge krigen varer. Det er tøft for Nils å komme til Samnanger, folk spytter i forakt når de ser ham i sin slitte blågule karoliner-uniform. Men en ung pike ser forsiktig på ham og smiler, dette varmer og gir ham håp. Piken er Anna, datter av selveste godseieren. Om sommeren må jentene opp til stølene ved Kvamskogen. Peder er bekymret for jentene, siden det er mye bjørn i området. Han beordrer derfor Nils til å jakte på bjørnene og holde dem borte fra seteren. Hele sommeren kan de møtes uten at noen får vite om deres hemmelighet. En kirkesøndag i 1718 leser presten opp brevet han har fått om at Karl VII er falt ved Halden festning, og at kampene ved grensen er opphørt. Det utspiller seg gledesscener i kirken, men Anna virker urolig, hun snur seg og ser nervøst bak på Nils som sitter på bakerste benk på motsatt side. Hva vil nå skje med deres fremtid. Som ventet får han beskjed av Peder å gi seg i vei mot Sverige. Anna forteller da om deres forhold og at hun er gravid. Peder blir rasende, Anna truer med å kaste seg i fossen hvis ikke Nils får bli. Peder forstår at datteren deres ikke kan få et barn som ikke er ekte født, derfor må de gifte seg. Siden hun er gravid får hun ikke bære brudekrone, men må ha på skaut i bryllupet, som blir holdt rett før jul, den 17. desember 1719. Nils sin bakgrunn som fiende er snart glemt og han blir etterhvert godt likt i Samnanger. De overtar gården Tveit og her får de 8 barn sammen. 15 lykkelige år får de på gården, som bare er deres, helt til året 1733, da katastrofen atter en gang rammer dem. En kraftig influensaepidimi rammer landet. Nils blir alvorlig syk og på høsten samme år mister han bevisstheten og forlater Anna og barna, da han blir tatt dit hvor tid og rom går i ett. Nils er borte, en epoke er over og en lokal legende er blitt virkelighet. Anna kan ikke være alene. Hun treffer Peder Tomassen Tysseland og gifter seg med han i 1734. De forlater Tveit og bosetter seg på hennes farsgård på Langeland i Samnanger. Fritt etter Atle Austestadsbok 'Nils Stålby, Karolinen i Samnanger'.Nils Nilsen Tveit 1730 - 1788 & Brita Olsdatter Nordbø 1733 Barn: Nils (1762 - † 1803) gm Brita Olsdtr Steintveit (1758 - † 1838) Peder (1763 - † 1844) gm Mari Pedersdtr Fiske (1761 - † 1853) Olav ( - † ) gm Lisbeth Nilsdtr Aarland Mons (1774 - † ) gm 1) Synneve Larsdtr Steintveit (1776 - † 1809) gm 2) Synneve Andersdtr Frøland (1774 - † 1869) Anne ( - † ) gm Erik Nilsen Boge Marta ( - † ) gm Johannes Johannesen Frøland (1757 - † 1798) Nils' døpes i 1730. Nils blir konfirmert i Samnanger kirke 2. søndag i Advent 1746. Nils reiste tidlig til Smørås i Fana som gårdbruker. Han og Brita inngikk ekteskap i Samnanger kirke 25. juni 1758. Først i 1769 fikk han skøyte på Kvitingen av stefaren, Peder Tomassen. Nils døde på Kvitingen og Brita giftet seg igjen med Nils Pedersen Lid. Nils og Brita hadde 6 barn, vel 20 barnebarn og vel 60 oldebarn. De fleste etterkommerne bosatte seg i Bergen og ellers i Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hr Hans Pedersen 1627 - 1687 & Anne Jensdatter Loss 1638 - 1729 Barn: Maren (1663 - † 1754) gm Rolf Jansen Greve (1650 - † 1735) i 1694 Ellen (1664 - † 1733) gm Peder Pedersen Sønderborg (1659 - † 1705) i 1686 Peder (1668 - † 1741) bm 1) Guri Torgilsdtr Børdal, bm 2) Anne Olsdtr Langeland, bm 3) Synneve Torgilsdtr Kvitingen, gm 4) Maritte Knutsdtr Aarland (1673 - † 1749) i 1700Hr Hans Pedersen blir født ca 1627 på Linga i Strandebarm, og døde i 1687 i Os, 60 år gammel. Bygdeboken: «Han var kallskapellan og budde paa Fusa i 30 aar. I kyrkjeboki stend: 'Den 6te Juni bleff den hæderlig oc vellærd Mand Hr Hans Pedersen bedersat udi sit soffue oc Huilested udi Fuese kirke. GUD giffue ham oc alle GUDS Børn paa Dommens Dag en glædelig Opstandelse.'» Hr Hans inngår ekteskap med Anne Jensdatter Loss ca 1660. Hun er datter av Hr Jens Samuelsen Loss og ukjent hustru Loss. Anne blir født ca 1638 i Os, og døde i 1729 i Os, 91 årr gammel. Skifte etter Anne Jensdatter Loss i 1729: «I geistlig skifteprotokoll for Sunnhordland 2, fol. 67, er det registrert skifte etter Annæ Jensdatter Loss, sal. herr Hans Pedersens paa Hope i Os 17. mars 1729. I skiftet nevnes sønnen Peder Hansen, som opptraadte paa vegne av seg selv, søsteren Madam Maren Greves vegne, og myndtlingen Magdalenenæ Pedersdatter Sønderborg. Ellers møtte avdødes dattersønn Jens Pedersen Sønderborg paa vegne av seg selv og sine fraværende brødre og myndtlingen Elen Sønderborg, Samuel Pedersen Sønderborg, avdødes datterdatters enkemann løytnant Thune paa vegne av sine to sønner, og datterdattermannen Engel Engelsen paa vegne av sin hustru.» Videre tolker statsarkivar ved Statsarkivet i Bergen, Yngve Nedrebø, skiftet slik: «1) sønnen Peder Hansen, 2) datteren Maren (Kruse) Hansdatter, gift med Rolf Greve i Bergen 3) datter (Elen Hansdatter) gift med Peder Pedersen Synderborg/Sønderborg, forvalter av Lysekloster, som hadde etterlatt seg barna Magdalenene, Jens m. fl. sønner, Elen, Samuel, datter gift med løytnant Thune, og datter gift med Engel Engelsen.»Peder Hansen Hope 1668 - 1741 & Maritte Knutsdatter Aarland 1673 - 1749 Barn: Anne (1700 - † 1780) gm 1) Nils Pederson Staalby Smedby (1696 - † 1733) i 1720, gm 2) Peder Tomasen Tysseland (1709 - † ) i 1734 Hans (1701 - † 1746) Sissele (1704 - † 1704) Sissele (1705 - † 1706) Sissele (1707 - † 1707) Knut (1711 - † 1780) gm Kirsti Hansdtr Steinsland (1708 - † 1789) i 1731 Peder og Maritte inngår ekteskap 18. januar 1700 i Samnanger kirke. Maritte er datter av Knut Sjursen Årland og Guro Olsdatter Berge. Peder Hansen var bonde og eide 10 gårder, bl. a. Høysæter. Han kalte seg også for Hope. Han kom trolig til Samnanger i 1698. Han bor på Børdal, her i manntallet 1701, men flytter til Tveit ca 1706. Han har odelen på Tveit og bor her til ca 1716. Peder flytter til Tysse ca 1716. (Samnanger Bygdebok : 734-747) Peder Hansen dør i 1741 og gravlegges Dn. 4 p: pasch. fra Samnanger kirke. Han ble knapt 73 år. Maritte dør i 1749 og gravlegges fra Samnanger kirke søndagen etter jul i 1749 (28. desember 1749). Maritte ble 76 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Ja jeg er etterkommer etter ovennevnte, deres datter Anna Nilsdtr. født 1766 er min 3 tippoldemor. Jeg har skrevet det tidligere og.Jeg surrer en del, leter etter flere samtidig. Jeg har holdt på med slektsforskning i mange år, men har ikke hatt data så veldig lenge, er litt klønete. Jeg har mye nedskrevet for hånd, har skrevet ned på en A4 side på hvert ektepar,så har jeg satt det sammen i mitt eget system.Boken bestiller jeg hos deg.Ha en fin kveld. Mvh. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager Lillian, men jeg kunne ikke se at du nevnte hvilke av barna til Nils og Brita du ættet fra. Kan du sende meg Annas barn og barnebarn? affi alfakrøll online no På forhånd takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.