Gå til innhold
Arkivverket

[#64429] Nordland/Meløy: Bolette Nilsdtr. Reppe (1816-97). Foreldre


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Bolette Christine Nilsdtr. Reppe (1816-97) skal ha kommet fra gården Reppe i Meløy. På et nettsted står det at foreldrene skal hete Nils Nilsen og Anne Elisabeth Larsdtr.Bolette ble gift med Andreas Lund Pedersen (1813-1901) fra Flakstad i Lofoten.Det er sagt at det her også skal være lensmannsslekt inne i bildet. Hvem er foreldrene her? og har noen rekka tilbake i tid?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Fritt valg på øverste hylle :-))Her er ei (øverst på venstre side) Boletta osv, med far Anders Andersen, ei side fram, heilt nede på sida(venstre side) er det ei til med same namn, med far Nils Nilsen :-)ingen fødd på Reppen.. LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Gården Reppen ligger i Rødøy. Anna Elisabeth Larsdatter Parelius var fra Meløy. Du finner paret nevnt på side 242 i Slægten Benkestok, jfr. side 311.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Anna Elisabeth Larsdatter Parelius, f. på Enga (i Meløy) 1789, ugift ved skiftet etter moderen i 1813, '27 år gl', død etter 1823. Gift med Niels Reppe, boende i 1823 på Mosvold i Melø, og 1839 på Harfjeld. Død på Harfjeld 1842.Hennes far var Lars Andersen (1751-1822), styrmann og gårdbruker på Enga, gift 3 ganger. Hennes mor var Bolette Christensdatter Parelius, f. på Meløen 1761, d. 1800.Niels Nielsen var født 1792. Ved dåpen er hjemsted for han og søsknene angitt til Ørnesset (i Rødøy). Foreldre var Niels Nielsen og Valborg Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, tusen takk. Jeg glemte i farta å takke Arnt for hans bidrag (innlegg 5) - tusen takk.Er det noen vet hvor Parelius-navnet kommer fra her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet jeg har lagt inn svar tidligere på Digitalarkivet på dem det spørres om her, men finner ikke igjen debatten. Her er iallefall en debatt om noen i slekten Parelius, men det er vel strengt tatt stort sett innlegg 2 som relevant her, og der er det iallefall tips om litteratur angående slekten Parelius.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Leif Johannessen

Jeg må trekke tilbake utsagnet i nr 8 om at Niels Nielsen Reppe var født i Rødøy. I militærrullene for aktuell periode, som nå er fotografert og lagt ut på nett av Arnt Stavne, er fødested oppgitt som Sogn (se rullene for 1826, 1828 og 1830) eller Bergen (1833). Det er da nærliggende å tenke seg at han var fra Reppen i Sogndal. Der hadde Niels Gjertsen en sønn Niels født 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.