Gå til innhold
Arkivverket

[#64440] Personopplysningsloven (POL) og slektsforskning


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** tusen takk til Arnfrid for orientering om status - eg var nok den fyrste som fekk ei brukbar datamaskin ( abc80 ) her i distriktet det var ca 1979 altså bare snart 30 år sia - ei fenomenal utvikling - etter all denne orienteringa i debatten må ein kanskje revidere sitt syn på at alt som f.eks ligger på offentlege bibliotek ikkje må inn på data - litt rart synes eg - Agnar Mykles bok blei jo utestengt men kom fram att i lyset osv. - uansett er dette eit snedig tema med mange svar *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

den bør ihvertfall prioriteres høyt siden den ble så raskt utsolgt; etter hva jeg hørte dengang, for snart 25 år siden, ble opplaget utsolgt på tre uker ! (det raske salget skyldes selvsagt alt 'snadderet' i biografiene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Lars Ove (96): Det eg sa om svaret frå Datatilsynet var meir 'innafrå og ut', enn 'ovanfrå og ned'. Eg har eit visst kjennskap både til offentlege institusjonar og til faglege vurderingar. Når ein har uttala seg i ei sak tidlegare, viser ein gjerne til det ein har sagt før når det kjem liknande spørsmål, utan å gjere ei 'ny vurdering'. Det var det Datatilsynet gjorde i ditt tilfelle, og det er ikkje noko useriøst i det. Men det er heller ikkje noko nytt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Det ender kanskje med at telefonselgere ringer og gratulerer deg på bursdagen din, og vil gjerne gi deg en gave? Men her er gode tips: Lenke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg hørte det på bilradioen da jeg nettopp var ute og kjørte. Men på noen avisers skattesider har fødselsdatoene ligget siden ligningen for 2001, og gjør det fortsatt !!!-( Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er nesten så man kan mistenke at godkjenningen av dette er et forsøk fra Datatilsynet på å dra i gang en debatt om personvernlovgivingen.Begrunnelsen for å legge ut datoene er syltynn - hvor mange av de jeg leter etter i katalogen kjenner jeg fødselsdatoen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Likte godt den tjenesten jeg. Satser på haugevis med gaver på neste bursdag :)Eneste faren jeg ser, er at jeg ikke lengre har noen unnskyldninger hvis jeg glemmer noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg er litt overrasket over at Eniro har fått tillatelse av Datatilsynet til dette, selv om jeg klart ser fordelene ved at fødselsdatoen oppgis. I tillegg til at man ev. kan klare å skille mellom de mange som heter Jan Johannesen, så vil jo de som lager oversikter over etterkommere etter en bestemt person lettere finne fødselsdatoen. Jeg vet at ligningen for 2001 på Stavanger Aftenblads hjemmeside fortsatt inneholder fødselsdato i tillegg til fødselsår, da det var tillatt den gangen, men det kommer jo kull etter dette som man nå kan få flere detaljer om, men som ikke er oppgitt med fødselsdato i for eksempel ligningen 2007.Det er for øvrig ikke noe vanskelig å fjerne fødselsdagsopplysningene hvis man ønsker det, selv om det ikke nødvendigvis er et solid argument i personverndebatten.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig at jeg spør dumt, men hva galt kan skje om fødselsdatoen står der? Hvordan kan folk benytte seg av dette på en negativ måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er enig i at dette ikke behøver å bety noe negativt for enkeltmennesket, men hvorfor kan de ikke like godt legge ut fødselsår også?Ville det få andre konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Godt at Eniro tok til vettet. Skjønner at det kan være greitt for slektsforskere. Men det er altfor mange motargumenter. Jeg vil ikke ha fødselsdagen min offentliggjort. Da kan den legges sammen med fødselsåret fra skatteopplysningene. Og noen sleipinger kan lettere få adgang til mine konti av alle slag.Dessuten vil jeg ha fødselsdagshilsner fra folk som husker det av seg selv. Og ikke tilbud om buketter og kaker fra firmaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det eg likte nest minst med dette forsøket var den intime formuleringa 'bursdag'. I offisielle samanhengar bør det heite Fødselsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

Til (107) og (110): Fødselsdatoer og -år fra skatteligningen 2001 har tidligere ligget tilgjengelig på Stavanger Aftenblads nettside www.aftenbladet.no og på Adresseavisens side http://skatt.adressa.no - men også her ser de nå ut til å være fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Er det forresten noen som kan fortelle hvordan Eniro har fått tak i alle(?) nordmenns fødselsdatoer?Jeg ser jo at temaet om fødselsdager på nett muligens er ferdigdebattert i denne tråden, men selv er jeg mer betenkt over at skatteligningen legges ut på nettet. Det er da litt pussig at folk lar seg hisse opp over at andre lett kan finne ut når man har fødselsdag, mens vi (nesten) stilltiende godtar at våre inntekts- og formuesopplysninger ligger åpent tilgjengelig for gud og hvermann.Ja, jeg synes faktisk det er verre at private telefonnummer ligger på nettet enn at fødselsdager gjør det - faren for misbruk av telefonnummer er da mye større enn faren for misbruk av fødselsdagsopplysninger?I Sverige har opplysninger om fødselsdatoene til alle svensker over 16 år lenge ligget ute på nettsiden www.birthday.se uten at jeg har sett at det har skapt noen store bølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har fått hemmelig telefonnummer og adresse for å sikre meg mot misbruk. Så får det heller være at ingen ringer eller banker på. De var nå som regel bare ute etter gratis kaffe likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.