Gå til innhold
Arkivverket

[#64441] Føring av dødsårsak i kirkebøkene


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Har det noen gang vært gitt pålegg (eventuelt når) om at dødsårsaken skulle føres i kirkebøkene ved begravelser?Jeg har til nå ikke opptaget noe entydig mønster, men har registrert at føring av dødsårsak var vanlig fra slutten av 1800-tallet, og at det tidligere stort sett fantes bare i helt spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå så jeg nettopp at Arkivverket selvsagt sier noe om dette på sine hjemmesider.Om det nye kirkebokskjemaet som ble innført i 1820, står det bl.a.: 'Det viktigste nye var ellers at det skulle gis opplysninger om konfirmantenes fødested, brud og brudgoms fødested, navn på brudefolkets fedre, dødfødte, dødsårsak (hvis en person var død av en smittsom sykdom eller ved en ulykkeshendelse) og navn på samtlige barn av de som flyttet'.Og den neste store endringen kom i 1877. Da ble det, så vidt jeg forstår, lagt opp til at dødsårsak som en hovedregel skulle oppgis.Mitt spørsmål tok utgangspunkt i et faktisk dødsfall fra 1877 (min tippoldefar), der jeg gjerne skulle ha sett at dødsårsaken hadde vært innført, hvilket dessverre ikke er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld:Det gjelder løpenr. 47 her, Jahn Johannessen, Næs Verk (Holt): LenkeJeg ser at det nok er skjemaet fra 1820 som der er i bruk, men om det 'ryktet' som har holdt seg i familien vedr. dødsårsaken er korrekt, burde det ha stått noe på kirkebokbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dødsårsaken har aldri vært 'offentliggjort', men jeg begår vel ikke noe diskresjonsbrudd ved å fortelle at tippolefar døde under dramatiske omstendigheter. Han falt fra Hammerbrua på verket og ned i elva, der han druknet. Han var imidlertid ikke alene, og 'ryktet' vil ha det til at han ble kastet utfor brua - etter et heller fuktig lag med arbeidskamerater på jernverket. Farmor fortalte at det visstnok var kamp om de siste dråpene i ei spritflaske. Når det liekev ikke ble noe rettslig etterspill, tolket farmor det slik at 'alle var like gode'. Det var m.a.o. et 'hendelig uhell'.Det er likevel interessant at det ikke står noe i kirkeboka om dette. Årsaken burde jo vært innført - også etter 1820-reglementet. Kanskje skyldes det tvil hos presten om hva han skulle kalle hendelsen - ulykke eller drap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo føye til at tragediene sto i kø for familien høsten 1877. Jahn Johannessen omkom altså to dager før julaften, og vel to måneder tidligere hadde han og kona mistet dattera Karen på 6 år: Lenke (l.nr. 48).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.