Gå til innhold
Arkivverket

[#64460] Alle kirkebøker på nett?


Gjest Reidar Olsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Olsnes

HeiJeg ønsker å vite vielsedatoen for Helga Sjursdtr Hjølmo og Magnus Jakobsen Røyse, fra Eidfjord. Har funnet info på følgende lenke Permanent sidelenke: LenkeDet stemmer ikke med infoene om personene, så jeg lurer på om jeg har funnet rett par? De skal være viet i 1850. Hans alder er 38år, hennes 31år. Brurens far heter Sjur Sjurson Hjølmo, brudgomens far heter Jakob Sveinson Røyse.Finnes det kirkebøker fra Eidfjord som ikke er microfishet?Reidar Olsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Jeg tror forklaringen er så enkel at de oppga litt feil alder ved vielsen, for i FT 1865 - Ulvik stemmer jo oppgitt alder mer med virkeligheten LenkeDet som jeg synes er litt merkelig er at 'Brudgommens faders navn' ved vielsen er oppgitt til Jacob 'Jacobsen' mens foreldrene både ved dåp i 1812 og konfirmasjon i 1828 er oppgitt som Jacob Svendsen og Christi Magnusdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Olsnes

HeiTusen takk for at du ville hjelpe. Jeg er klar over at alder ofte kan være feil oppgitt f.eks. ved vielse.Siden det her er så mange 'feil', kunne ikke dette være rette par .... ? Jeg håpet at Statsarkivet kanskje hadde noen 'gode' opplysninger som er riktige.Personopplysningene med foreldre til brudgomen og bruden er næmlig rett. Det har måde du og jeg fått mange bekreftelser på.MvhReidar Olsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hvilke konkrete informasjoner har du utover det du har opplyst i (1) ? Ble det født noen barn i ekteskapet før Kristi kom i 1859 slik at en feks kunne sjekke navn på faddere ved evt barnedåp ? Jeg sjekket raskt fødte/døpte i Ulvik 1850-1855 uten å finne Magnus og Helga oppgitt som foreldre ved dåp.På en måte gir FT 1865 en liten bekreftelse på at Magnus og Helga ikke hadde det så lett i omgang med fødselsår/alder (som ganske mange andre) - her ble datter Kristi oppgitt som 9 år gammel, men hun ble jo født i februar 1859 og ved FT i desember 1865 burde derfor hennes alder (neste fødselsdag) blitt oppgitt som 7 år. Dette underbygger teorien om at du har de riktige personer, men at de oppga feil alder ved vielsen i 1850.Selv om spørsmålet ditt indirekte er rettet til Statsarkivet (i Bergen ?) tror jeg Brukerforum og ikke Arkivforum vil være riktig forum i fortsettelsen her. Da vil du også treffe flere mulige hjelpere til å løse dette, men hvilket forum som er mest riktig, er det redaktørens ansvar å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Olsnes

Hei igjen og tusen takk for at du viser interesse å hjelpe. Ser at emnet har stor interesse, det er nok mange som lurer på om det finnes kirkebøker på statsarkivene som ikke er tilgjengelige på nett. I skrivende stund er interesen 252 lest.Magnus og Helga fikk 1. barn 10 feb 1859, Christi. Det skal ha fått et barn et par år senere, som døde. Vielseår 1850 har jeg funnet på flere plasser, fra ulike kilder, så det skal være riktig.Jeg håpet på at det kanskje fans f.eks. kirkebok for klokkeren. Tidligere har jeg fått god hjelp direkte fra Statsarkivet I Bergen, men etter at disse forumer er kommet, skal henvendelse rettes der. Valgte derfor arkivforum, da jeg mente det var rett forum.Det er hyggelig at mange vil hjelpe, men det er vel vanskelig å få noen mer bekrefelse uten at det ligger noe mer dokomentert.MvhReidar Olsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.