Gå til innhold
Arkivverket

[#64461] Stod/NT: Martha Jacobsdtr. Øxnes (f. ca. 1790),


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg vet hvem mannen til Martha var - Ingebrigt Sivertsen Hegge (f. 29. nov 1784 i Stod?). De ble gift 12. maiNår var Martha Jacobsdtr. Øxnes født og døde, og hvem var foreldrene?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her var året for vielsen falt ut. Ingebrigt og Martha ble gift 12. mai 1814 i Stod - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=Vi17341689&gardpostnr=1614&personpostnr=5254&merk=5254#ovre>LenkeJeg har sjekket dåpsinnførslene for barna til Ingebrigt og Martha, for om mulig å finne navn på slektninger av barna og foreldrene.Ved dåpen til sønnen Jacob i 1816, var det ei Ingeborg Jacobsdatter Øxnes som var fadder, kanskje en søster av Martha?: Lenke. Da de andre barna ble døpt, er fadderne stort sett bare innført med fornavn og navn på bosted.I 1814 var det en Ingebrigt Jacobsen Øxnes som hadde en datter, Ingeborg, til dåpen i Stod Lenke. Denne Ingebrigt kan muligens også være i slekt med Martha Jacobsen.I 1801 bodde det en Jacob Ingebrigtsen på Øxnes. Han var gift med Marithe Størchersdatter og de hadde sju barn, hvor av en sønn som het Ingebrigt, to døtre som het Ingeborg (kan være oppkalling etter to bestemødre med samme navn!) og en datter som het Martha på 12 år, f.ca. 1789. LenkeHer er dåpen til den samme Martha i Stod: LenkeJeg vil tror at Martha Jacobsdatter var datter av Jacob Ingebrigtsen og Marithe Størchersdatter Øxnes. Her er vel i så fall vielsen til foreldrene i Stod i 1780:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!I bygdeboka for Stod, Kvam og Egge, bind IVa, under gården Øksnes, får jeg i alle fall bekreftet at Martha var datter av Jacob Ingebrigtsen og Marithe Størchersdatter. Jacob Ingebrigtsen var født 1748 på Veines østre og var sønn av Ingebrigt Nilsen Veines og Ingeborg Mikkelsdatter. Marit Størkersdatter (Marithe Størchersdatter) var født 1754, datter av Størker Kne.Ingebrigt Sivertsen og Martha Jacobsdatte var plassfolk i Heggestrø (Trøen), og bygdeboka opplyser følgende: Ingebrigt Sivertsen døde i 1839, men enka Martha drev plassen videre til 1855, da sønnen Jakob finn skjøte. Martha døde i Heggestrøa i 1880.Her er Martha i 1865 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f61734&gardpostnr=13&personpostnr=59&merk=59#ovre>Lenke, og her er dødsfallregistreringen i kirkeboka - Nord-Trøndelag fylke, Kvam i Stod, Ministerialbok nr. 746A07 /2 (1878-1899), Døde og begravede 1880, side 276, nr. 4 under 1880 (kvindekjøn):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Fikk logget meg inn, men resten var vanskelig å finne ut av. Det står bl.a. at det er nok med en bokstav i navnefeltet. Det har jeg prøvd, men meldingen kommer opp igjen.Takk uansett.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Når jeg går inn på lenka får jeg opp Martha foreldre, dåp, ekteskap og 9 barn. Forstår ikke hvorfor du ikke får det samme. Forsøk å gå inn på Stods hjemmeside, se om du kommer frem til dette da. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.