Gå til innhold
Arkivverket

[#64464] Johanne Maria Mathisdatter, f. ca. 1819 i Sverige


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

I Berg kirke 13/11 1839 giftet ungkarl Ole Torkildsen fra Tobro, 20 år, far Torkild Olsen seg med Johanne Maria Mathisd., fra Sverige, 20 år, far Mathis Svensen LenkeJeg finner ikke Johanne i Østfolds database for innflyttede svensker. Har noen med tilgang til svenske kilder mulighet for å sjekke Johanne Maria Mathisdatters opphav/slekt i Sverige?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiFor å finne henne i Sverige trengs nok noe mer informasjon. F.eks hvor hun ble født eller hvor hun bodde da hun flyttet til Norge. En f.dato hadde nok også vært fint.Dermed tror jeg nok at du må gå litt videre her i landet først. Det første jeg ville ha gjort er å ha gått gjennom listen for innflyttede til Berg i årene før de gifter seg. finner du henne der, vil du i allefall få vite hvor hun kom flyttende fra. Deretter kan det kanskje komme frem noe når paret evt får barn ?Finner du noe mer så økes jo sjansen for å finne henne i Sverige og kanskje vite med høyest mulig sikkerhet at det er rett person.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Prøv Anbytarforum i Sverige. Fant ut at hun døde 3.3. 1849, 30 år gammel. Hun hadde ihvertfall 3 sønner; Olaves f.1840, Johan martin f.1843 og Andreas Theodor Olsen f.1846. Ole Torkildsen giftet seg igjen 3.9. 1853 med Pernille Olsdatter. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for innspill både Anne Lene og Terje. Jeg har funnet de samme data om henne i Norge som du viser til, Terje, en sønn til, Christian Severin f. 1849, som hun døde i barselseng etter å ha født. Men jeg bør nok sjekke ytterligere kilder i Norge for å få fram mer informasjon for evt. å finne Johanne Maria i Sverige. Men takk igjen så langt.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Jeg har søkt innflyttede til Berg fra 1819 (Johannas ca. fødselsår i tilfelle faren flyttet over m. familien) og t.o.m. 1840, dvs. året etter ekteskapet med Ole Torkildsen. Men jeg finner hverken Johanna Marie Mattisdtr. eller faren Mattis Svensen (Svensson) i Berg.Jeg har også gått gjennom stedsnavn samt kartfunn til alle faddere til ekteparet Torkildsens 4 sønner, men finner at kun en muligens peker seg ut som svensk, nemlig en av Andeas Theodors faddere, Carl Erikson Svansgaard. Finner imidlertid ikke Svansgaard på svenske kart. Har noen tips til hvor jeg kan finne videre opplysninger om Johanna Maria Mathisdatter?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Jeg har søkt innflyttede til Berg fra 1819 (Johannas ca. fødselsår i tilfelle faren flyttet over m. familien) og t.o.m. 1840, dvs. året etter ekteskapet med Ole Torkildsen. Men jeg finner hverken Johanna Marie Mattisdtr. eller faren Mattis Svensen (Svensson) i Berg.Jeg har også gått gjennom stedsnavn samt kartfunn til alle faddere til ekteparet Torkildsens 4 sønner, men finner at kun en muligens peker seg ut som svensk, nemlig en av Andeas Theodors faddere, Carl Erikson Svansgaard. Finner imidlertid ikke Svansgaard på svenske kart. Har noen tips til hvor jeg kan finne videre opplysninger om Johanna Maria Mathisdatter?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, da er det jo ikke så godt å ha mer heller da når du har lett uten å finne. Sånn er det jo noen ganger.Kan hun være født litt tidligere enn 1819 ? Jeg har funnet en på familysearch som kan være aktuell, født i 1816 men - [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=500231355915&lds=1&region=17&regionfriendly=Sweden&frompage=99>LenkeEn bror? LenkeMulig du da kan finne noe på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Takk for nyttig innspill, Anne Lene, og spesielt for link til svenske Släktdata, - det var en ny innfallsvinkel for meg! Er den gratis å benytte f.eks. til nedlasting av data? Er i såfall disse dataene mer nyttige enn det som kommer opp ved søk i Släktsdata slik det 'funker' p.t.?Det kan godt være at Johanna Maria er født før 1819, - jeg har bare ca. årstall ut fra alder oppgitt ved ekteskaps-inngåelsen, og erfaringsmessig er det ofte feil i slike oppføringer.Jeg har imidlertid vært inne på Släktsdata og sjekket litt, og den Johanna Maria, f. 1816 som du fant på Family Search er iallfall en svært god kandidat. Lommeland ligger jo i den svenske 'trekanten' som går helt opptil Halden i Norge, og ligger nesten rett over Iddefjorden for der hun bodde da de 3 eldste barna ble født(Sandbæk under Tobro). Hvis Johannes er broren, så er forøvrig Skee også i samme distriktet.På Släktsdata finner jeg at oppgitte foreldre i Family Search, Mattis Svensson og Maria Jonasdotter giftet seg 10.08.1813, - Mattis var da 'dräng' bosatt i Kroken som lå under Skee forsamling. Evt. bror Johannes var født 23/8-1821 Ingalsröd Änghagen i Skee.Er det mulighet for at Hanne (som du nevner) evt. noen annen som har tilgang til svenske data kan sjekke/evt. sjekke ut den, muligens nå litt mer aktuelle kandidat, Johanna Maria som er nevnt f. i Lommeland her? Finnes det f.eks. noe husforhør e.l. som belyser hvor denne Johanna Maria ble av?Mvh Britt R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johanna i Lommedal er vell henne her som døde i SkeeSå da er vell det feil kandidat. I vielsen i første innlegg står det Sverge,men hva står det rett over? Er det noe med fors?? Mvh HanneLöpnummer: 177800 Dödsdatum: 1892-04-06 Kön: K Förnamn: Johanna Maria Efternamn: Mattisdotter Adress: N Båleröd Dödsålder: 76 år 2 mån 10 dgr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Ser hun døde på gården Aspekas. Den ligger ved Femsjøen utenfor Halden (pen plass). Gården er i bruk den dag i dag. Ta en telefon til nåverende eier, Arne Kristiansen.Gamle gårder pleier å ha orden på slekta bakover i tid. Berg, Rokke og Asak Historielag har også gitt ut en bygdebok over alle gårder i distriktet fra 1300 tallet frem til i dag. Leder er Tor Sørebrøden. Hun er sikkert nevnt under gården Aspekas. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk til Hanne og Terje for nyttige innspill.Terje: Har foreløpig rekvirert fra biblioteket Berg etc. Historielags bygdebok over gårdene i distriktet. Den kan kanskje gi mer info. enn bare vedr. Johanna, men takk for tips ang. tlf. til nåv. eier, som jeg vurderer med litt mer info tilgjengelig.Hanne: Antagelig har du 'utradert' Johanna f.i. Lommedal. Men jeg har på Släktsdata mellom 1816 (Hanna fra Lommedal) og 061824 funnet en annen kandidat, nemlig Johanna Mattiasd, f. 30/4-1818 i Bergeröd, Sanne, far: Mattias Svensson, mor: Helena Jonsdotter. Kanskje det er 'min' Johanna?Teksten over Sverige i vielsen tydet jeg først som hustruen, men du har rett at det ligner på ---?fors. Også mellom de to 20-tallene står det noe utydbart. Er det noen som klarer tyde dette?Mvh Britt R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg så litt på klokkerboka for området på angjeldende tidspunkt, og der er Svendsgård nevnt som bosted eller slektsnavn for bruden ved vielsen :LenkeMvh Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Takk til både Britt og Hanne for nye nyttige opplysninger.Jeg har på ulike kart søkt Svensgård (også flere varianter av staving), - jeg fant ingen i Norge, men opptil fler-og-60 Svensgård/Svensgården i Sverige!! Imidlertid var ingen av disse i traktene rundt grensen, men langt de fleste var i området rundt Jønkøping, flere (og de nærmest Norge) var i Varberg-området, og endel var enda lengre øst eller sør i Sverige. For meg synes dette å være svært langt vekk fra Berg i Norge for flytting for Johanna rundt 1839, men man skal vel ikke utelukke noe i slektsgransking!?Hanne: Det later iallfall til at begge de Johanna som for meg kunne være aktuelle i Släktsdatabasen er 'sjekket ut' som uaktuelle; - hvor søker jeg da videre for nye aktuelle kandidater? Hvor omfattende er forresten Släktsdata-basen; - omfatter den hele Sverige til alle registertider, eller er det kun enkelte områder /tider som er lagt inn der?Det er iallfall stadig et mulig spor hvis noen kan tyde hva det står over Sverige i vielsesinnførslen, innlegg 1. Selv finner jeg ingen som er født med noe --fors som fødested, men jeg har problemer med å kjenne til hvilke adresser som tilhører hvilke svenske forsamlinger.Jeg har forøvrig også søkt Johannas far, Mattias med far Sven på Släktsdatabasen. Jeg fant kun en aktuell kandidat som pr. fødselsår kan være far til Johanna Maria, nemlig Mattias, f. 21.02.1798 på Grankullen i Norum nær Stenungsund i Bohuslän. Far var Sven Börgesson og mor Maija Andersdotter 26 år.En annen og litt mindre aktuell far er Mattias f. 09.02.1772 i Brunnefjäll i Myckleby sørøst for Lysekil i Bohuslän. Far var Sven Mathisson og mor Anna Ahlrot.Når startet forresten husforhørene i Sverige? Kan 'min' Johanna ha vært omfattet av slike, eller 'emigrerte' hun for tidlig?Mvh Britt R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.