Gå til innhold
Arkivverket

[#64470] Jordebøkene 1624-26


Gjest Arne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solli

Hadde tenkt å bestille kopiar frå jordebøkene i Statthaldararkivet. Men det er kanskje ikkje nødvendig dersom desse filmane er skanna og blir lagt ut her.Er jordebøkene i Statthaldararkivet (D IX n) 1624-26 skanna og vil dei bli lagt ut her saman med tinglysingsmaterialet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Filmene er så langt ikke skanna, og det foreligger ikke planer om å legge dem ut *sammen med* tinglysningsmaterialet.Men filmene skal skannes, og sannsynligvis rekker vi det i 2009. Da vil de også etter hvert bli tilgjengelige på nett, men ikke i bolk med tinglysningsmaterialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Odd Arne Helleberg

Jordebøkene for Agder og Telemark er skrevet ut, innen NSF arbeides det med å få skrevet ut resten. Dugnadsinteresserte kan melde seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Det er bra at NSF arbeider med dette. Men Kristian, er arkivverket nærmare ei publisering på nett av dette materialet? For eg reknar med at det vil ta lang tid å skrive av alt med arkivsignaturen D IX .. (og dessutan omfattar meir enn jordebøkene i perioden 1624-26)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Prioriteringene for 2009-2010 ble nok ikke slik jeg forestilte meg høsten 2008. For eksempel har Gammel grunnbok kommet inn og stukket av med kapasiteten i mer enn ett år.Nå er det prioriteringsutvalg i etaten som skal tre sammen i slutten av måneden, så for meg er det galt tidspunkt å si noe om hva vi skal skanne i 2011. De forskjellige depotenhetene i etaten er bedt om å spille inn forslag til arkivserier som skal digitaliseres.For dette materialet er det i og for seg et spørsmål om vi skal bruke mikrofilmen som grunnlag, eller om vi skal 'starte forfra' og skanne fra original. Svaret på dette spørsmålet vil kunne virke inn på når vi vil skanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.