Gå til innhold
Arkivverket

[#64480] Halvdan Bjørge, handelsmann.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som har greie på en kar ved navn Halvdan Bjørge ? Han skulle vistnok være fra Vardal, og gikk omkring som kremmer. Han levde ihvertfall i år 1900, men når kunne han være født ? På forhånd takk. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hjertelig takk til alle sammen, men det må dreie seg om to personer, ettersom den ene var i Vardal og den andre i Alvdal, under tellingen i 1900. Men den jeg søkte het ihvertfall Halfdan. Jeg skrev kanskje feil uttale, og kalte han Halvdan. Utenom dette, så vet jeg at han ' snakket,' og sa jeg og ikke. Her gikk han under navnet ' Tullkræmer`n.' Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Kan godt være samme personen selv om han var med på tellinga begge plasser. På folketellinga i Alvdal står det : sedvanlig bustad Vardal,og på folketellinga for Vardal står det :mellombels bustad Østerdalen (er ikke Alvdal i Østerdalen,eller er jeg helt på jordet??) Det har hendt tidligere flere ganger at jeg har funnet samme person tatt med både på boplass og på reise el.lign. en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk igjen. Joda jeg må jo si meg litt enig med Anne. Det virker som om det er samme person, bare at det står Halfdan Johannesen på folketellingen for Vardal, på Bjørge Søndre, i 1865,og den som Reidar fant født 08.02. 1860, var sønn av en Tollef Halvorsen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja vi må vel gå ut fra at det er Halfdan Johannesen ? Tro om noen kan ha skrevet om disse figurene som vandret rundt om i bygdene over østlandet i årene før og litt etter år 1900 ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Halfdan Johannesen solgte søndre Bjørge 1900.Foreldrene tidligere på Braateneie og Bondelien i Vardal.Familien nevnt i ei slektsbok som dekker alle matrikkelgårdene i Vardal som skal i trykken om et par uker. Men det står ikke så mye mer enn det dere har funnet her, dere kan jo kikke på 1875 og 1891 tellinga m.m. på www.slektshistorielaget.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har vært inne og kikket på www.slektshistorielaget.no og ser at det står : Slekter på garder i Vardal og Redalen. Men en ting stusset jeg litt over. Det står at Per Braastad har holdt på med slektsforskning i mer enn 80. år ? Hvor gammel er denne Per Braastad da ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til innlegg 20, det er vel ikke sikkert det er skrevet så mye om disse tuskhandlerne, men det er nok en og annen 'sann' vandrehistorie etter dem og de opererte nok langt utover på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I 1900-tellinga, lenke i innlegg 2, er det 3 stk tilreisende handelsmenn fra Vardal som har tilhold på Steien Hotell i Alvdal, det var litt påfallende og rart, lurer på hva disse gjorde, og bakgrunnen til at alle tre oppholdt seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg vet at det var Vardøler ( i flertall ) som drev rundt med handel. Minst to av dem var gjentatte ganger i Osen. Men hva de gjorde akkorat i Alvdal, det er en gåte. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.