Gå til innhold
Arkivverket

[#64480] Halvdan Bjørge, handelsmann.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Vi hadde jo ellers et par personer som gikk omkring i bygdene omkring år 1900. Det var en de kalte ' Ladd-Jens,' og en som gikk under navnet ' Naftagubben.' Jeg har noen ordstø etter dem, men ellers så vet jeg desverre ikke hva deres rette navn var. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

... jeg vil ikke bli forundret om Per vet hvem Halfdan Johannesen var, de bodde bare 2,5 km fra hverandre - men jeg vet ikke når Halfdan døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Thorbjørn, hvis du tar kontakt med Per Braastad som du er inne på, så spør etter disse to kollegaene til Halfdan Bjørge som holdt til på Steien Hotell i Alvdal i FT 1900, Kristian Kolbergsrud og Kristian Aasenberg, vært artig og hørt litt mer om disse tre og hva de gjorde samtidig i Alvdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Litt avsporing, denne omtalte Braastad, er det av samme familie som Braastad som produserer 'edle 3 stjerners dråper' i Frankrike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er mulig at jeg skal besøke Per om ca. en uke, kan dere ikke sende meg en e-post med det dere lurer på så får vi se ... Per hører og ser dårlig. geir.thorud på getmail.noLover intet da jeg må prioritere å bli ferdig med å revidere boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er samme familie som Cognac folkene. En onkel av Per (Sverre Braastad) reiste til Frankrike og giftet seg inn i en 'Cognac familie' og tok over butikken. Sverre kjøpte senere nabogården (Kastad) til der jeg vokste opp, så jeg husker ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei Geir. Har prøvd å sende deg en mail på denne adressen du oppgir, men får bare beskjed om at de ikke finner noen forekomster. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Joda Reidar du hadde rett. Jeg hadde skrevet det slik som han oppga her, s det var feilen. Mailen er sendt nå. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Krøllalfaen uttales 'at' på engelsk og blir da 'på', og det er den opprinnelige grunnen til at krøllalfaen ble valgt, f.eks 'Ole på datamaskinen xxx.com' (hver maskin hadde opprinnelig sitt domene - det som står til høyre for krøllalfaen. Det var den tid datamaskiner ikke kunne puttes i lomma og en av mine aktiviteter når jeg jobbet sent var å restarte maskina som koblet de 3-4 maskinene i Norge, med internett forbindelse, til nettet i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hva disse karene har gjort samtidig på Steien hotell får vi vel aldri vite, men de to første var jo praktisk talt naboer og sistemann bodde bare 5 km fra Halvdan, så det er vel ikke unaturlig at de reiste i lag da de alle var kremmere.På Åsenberg bodde det også en annen handelsreisende i 1900, så det var mange som drev med slik handel. De reiste helt til Sverige og Nordland og mye av Sør-Norge.Disse handelskarene fra Vardal startet opprinnelig fra litt før 1850 med å selge lokalproduserte 'karder', og de var vel en tid del av det man kan kalle markedsavdelingen i det som senere ble Mustad fabrikker (etablert av en fra Braastad på garden Skikkelstad), senere lokalprodusert blikktøy og mye annet.Når på året var det markenstider i Østerdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Markenstider var en tanke Geir, vi har Rørosmartnan i februar, (startet vel i nåværende form i 1854?), men vet ikke når på året disse folketellingene foregikk, de var vel kanskje ikke samtidig alle steder heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I bygdeboka for Vardal (1933) er det meget sparsomt med opplysninger om Halfdan Bjørge.Men han var ugift, og kjøpte Søndre Bjørge av sin far Johannes Hansen (f. på Biri) og Anne (f. på Nes).I 1900 solgte Halfdan Bjørge gården til Kristian Edvindsen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som kjenner til den andre Halftan Bjørge tro ? Det var Halfdan Tollefsen Bjørge, f. 08.02. 1860. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Løfter litt på denne igjen, jeg bare undrer litt over at det i FT 1900 står 'ubekjændt' på fødselsår og fødested,(Eller ville han ikke vedkjenne seg det) samt at det i innlegg 9 nevnes at han sa 'jeg og ikke', og det er vel kanskje ikke typisk Toten-dialekt, da ville han kanskje sagt 'je og itte', eller? Kanskje han ikke var totning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Når det gjelder denne Halvdan Bjørge som reiste rundt, bl. her i Osen, så snakket han, og sa jeg og ikke. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det var synd det med Per Braastad da, men livet er vel bare slik. Kommer vel ikke noe lenger med Halvdan Bjørge enn det jeg har fra før. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (41): Det offisielle tidspunktet for folketellingen 1900 var kl.24.00 natt til mandag 3.desember 1900.Tynsetmart'n foregikk (og foregår) i månedsskiftet september/oktober, mens Rørosmartnan starter nest siste tirsdag i februar og varer til påfølgende lørdag, så disse markedene har nok ikke vært foranledningen til at disse skreppekremmerne var i Alvdal i begynnelsen av desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det tidspunktet var greit å få klarlagt, og da kunne det vel være noe å friste med til jul de hadde i skreppene sine kanskje, det er vel rart om de ikke gjorde avstikker til Folldal også, og det har vært fortalt om forskjellige skreppehandlere som vandret rundt uten at nærmere identitet er klarlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.