Gå til innhold
Arkivverket

[#64489] Ole Hansen 1753, reiste til Færøyene


Gjest merete færøy bergersen
 Del

Recommended Posts

Gjest merete færøy bergersen

Er på jakt etter etterkommerne etter Ole Hansen. Han er fødd i Norge i 1753. Jobbet som underkonstabel på Skansen i Torshavn rundt 1780. Fikk barna Hans Andreas 1784 og Andreas 1786. Gift 31.7.1788 med Susanne Marie Andreasdatter fødd 1759.Fikk så barna Christian Ruhe 1792 og Joen/Noen 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Sveinur Ísheim Tummasson

Eg er etterkommer etter Ole Hansen. Vi bruker kalle ham Óla Hans. Han hadde også en son som het Ziska; men han så mye mer i Andreas, som vi bruker kalla Andrass í Skemmuni. Óla Hans sa: 'Ziska, min sønn, hann blir ingen mann, men Andreas, min sønn, hann blir en mann, for hann kann spise hunden med hårene og katten med kløene. 'Men veit du noe om Ole Hansen og hans slekt i Noreg?Med venlig hilsen Sveinur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest merete færøy bergersen

Hei igjen.Jeg har sett litt på kirkebøkene fra Askvoll, og funne en Ole Hansen som er konfirmert i 1769.Skal snakke med pappa senere i dag og gi informasjonene til han. Han er flink til å tyde 'gammel skrift'. Og så kjenner han Askvoll bedre en meg.Merete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Sveinur Ísheim Tummasson

Kjære Merete. Nu er det nogen tid siden, vi har hatt kontakt. Eg har fortalt folk i familjen min og fjerne slektninger, som eg veit er Ole Hansens etterkommere, om vor forbindelse. Mange har prøvd å finne ut av, hvorfra i Noreg han kom, men ingen har kunnet løse gåten. En nær ven og slektning av meg hadde hørt, at stedet hed Askov, og at bak om huset, som var barndomsheimet hans, var der en haug, som het Bøllehaug. Men det var ikke heilt rett, da han jo kom fram Askvoll, ikke Askov. Men nu kan eg næsten ikke gå ut, uten at nogen kommer til mig og spørger etter Óla Hans, som vi kaller ham. Han har flere hundre etterkommere her på Færøyene. Nu håper eg, at eg kan få fleire oplysninger om ham og hans forfedre gennem dig. Ha det bra, og hils familjen. Sveinur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.