Gå til innhold
Arkivverket

[#64498] Lars Larsen, født ca. 1839 på Eidsvoll


Gjest Arild Oliver Bråthen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Oliver Bråthen

Lars Larsen skal være født på Eidsvoll i ca. 1839. Far er : Lars Andersen, og mor er : Magrethe Larsdatter. Det står i papirer vi har at han er født på Eidsvoll, men på et sted står det at han er kommet fra Rommedal til Halden, der han var soldat. Er det fler kirkebøker jeg bør lete i, for jeg finner ham ikke i Eidsvoll. Er det noen andre som har noen søkevinkler jeg kan gå inn i ? Mvh. Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja men..hans mor står jo ikke i FT for Fredrikshald (innlegg 2). Dette paret gifter seg i oktober 1864, og ved vielsen står Lars Larsen mad far Lars Andersen og født i Eidsvold. Lenke, så jeg tror nok at dette må være riktig mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Kan forøvrig være en idé å sjekke innflytting/utflytting fra Romedal. Innflytting etter 1839 og utflytting før 1864 (og kanskje litt lenger, noen ganger er utflytting registrert senere enn den skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Det finnes ingen Lars Larsen som flyttet fra Romedal til Halden før 1865.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ROMEDAL>LenkeDen Lars som Lars Ove (4)viser til, er uten tvil den det spørres etter.Husmann Lars Andersson døde på Bjørkehagan 10. april 1846. LenkeI denne avskrifta er alderen feilaktig ført som 78. I følge de originale listene var han 38. Ektefelle var Margrete Larsdotter.Vi finner igjen Margrete med ny ektefelle på Bjørkehagen i 1865: LenkeHalvor Kristofferssons første kone døde 21. oktober 1857 Lenke Margrete var enke 1875: LenkeHun døde 26. november 1879, nr. 59:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Takk til Lars Ove, Kenneth og Trond. Dette var jo rett i blinken. Tusen Takk til dere alle. Har bare et spørsmål: Jeg har disse bygdebøker for Eidsvoll av Andreas Holmsen: Bind II Bind II, del 1 Bind II, 2.del hefte 1 Bind II, 2.del hefte II Bind II, 2.del hefte III Bind II, 2.del hefte IV. Trond nevner at jeg skal se i Eidsvoll bygds historie Bind II, 3.del,så jeg lurer på hvor mange bøker det er for Eidsvoll og hva de heter. Jeg har ikke dette bind Trond henviser til, så dette må jeg jo få kjøpt meg. Er det noen som har de resterende bøker jeg ikke har, og som vil selge dem? Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Hvis du har bygdebøkene komplett i hefter, skal du slå opp på Bjørke, gardsnr. 146. Bygdebøkene ble utgitt heftevis, men er seinere innbundet. Kan du gi meg kildehenvisning på hvor du har funnet Lars som soldat ?. Har du flere opplysninger om han, hvor han bodde, når han døde etc ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Hans Gulbrandsen Ruud var bruker på Amundstun, bruksnr. 2, men jeg tror ikke det bruket hadde noen husmannsplass Bjørkehagan. Imidlertid hadde både Kyhnstun og Søstun Bjørkehaga-plasser.Lars Larsen døde 10. august 1897, og var da bosatt på Langbrygga. Jeg synes det står 'bybud' foran navnet, nr. 62: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen. Jeg hjelper en dame fra Sarpsborg, og hun har lett etter Lars Larsen i veldig mange år. Er det noen som vet når han er født. mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.