Gå til innhold
Arkivverket

[#64502] Opphavet til Susanne Svendsdt. Ebeltoft d. 1792 i Jøssund


Gjest Grethe Dalsegg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Dalsegg

Hei Lurer på om noen kan hjelpe meg med dette. Disse opplysningene har jeg: Susanne el. Susanna Svendatter Ebeltoft død el. gravlagt den 21. mai i 1792 i Jøssund under Åfjord kommune. Der skrives det Mad. Susanne Davidsen født. Ebeltoft alder, 82 år 14 uker og 5 dager. hun var gift med Thomas Davidsen (Valsøya)f. 1691 Inderøya, Nord-Trøndelag og død i 1775 Jøssund. (foreldre: David Thomasen og Mette Jensdatter Svaboe) Jeg har registert 5 barn etter disse.Er det noen som vet opphavet til Susanne? eller mer om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dette har du vel alt funnet kanskje?Utdrag fra lenken: Tomas Davidsen Svaboe, f. ca.1691, d. 1775. han ble forvalter ved Storfosen-godset etter svigerfaren. Han ble gift andre gang med Susanna Ebeltoft (ca.1710 - 1792). Thomas Davidsen flyttet til Valsøya i Jøssund i 1748. Denne eiendommen hadde hans første kone arvet etter moren i 1733. Thomas Davidsen innkrevde tiende og forpaktet andeler i Ørlandets kirker av fogd Johan Ruberg (1710 - 1773), noe som også gav visse inntekter. Tomas Davidsen hadde fire døtre i første ekteskap. I andre ekteskap hadde han to døtre og tre sønnerLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hun het visstnok Karen,(1703 - 27.2.1739)ifølge denne lenken:utdrag fra lenken: Etter Joachim Barner fulgte Johan Danielsen Burchard (ca.1662 - 1723) som forpakter. Han var her i 1701. I manntallet dette året er han registret som 'Fuldmægtig, Forvalter ved Ophold'. Johan Burchard var gift med Margrete Lauritzdatter Alderup (1678 - 1733), datter av Lauritz Hanssen Alderup (16?? - 1708) og hustru Elsebe (Elisabeth) Jensdatter. (Skifte 30.04.1720). Etter mannens død overtok madame Margrete Burchard Valsøya gård i Jøssund i 1725. Hun flyttet dit og bosatte seg der i 1731. Barn:Lorentz (1695 - 1749). Han giftet seg med Christine Marie Bremer og ble sogneprest i Kvæfjord Elsebe. Hun ble 19.4.1725 gift med Christen Pram. Catharina Sibylla ( ???? - 17??). Hun ble 02.11.1725 gift med Reinert Olfertsen Karen (1703 - 27.2.1739) gift med Thomas Davidsen Svaboe ( ca.1691 - 1775), neste forvalter og fullmektig ved Storfosen gods (Se nedenfor). Margrete (1703 - 1774), gift med Lorents Christian Eriksen Schanke. Johan Burchard fikk fornyet forpaktningskontrakt i 1708 av den nye godseieren som hadde overtatt noen år tidligere. Oberst Christian Frederik Marschalcks pengeaffærer fantes i den største forvirring ved hans død, og det gikk mange år før alt ble ordnet. Den norske Krigshospitalkasse eide Austrått fra 1702 til godset ble solgt til Abraham Dreyer 21.9.1720. Storfosen-godset ble solgt på auksjon 4.9.1704 til den største fordringshaveren i boet, amtmann Ove Schjelderup for 4500 riksdaler. Salget omfattet hovedgården, besetningen og underliggende gårder i Agdenes, Hemne, Hitra og på Ørlandet. (I nåværende Ørland kommune hørte gårdene Kråkvåg, Garten, Beian, Bakken Grande og Flatnes under Storfosen). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Takk Ann-Mary for informasjonen.Vet hvor jeg eventuelt kan finne mer info. om Susanna Svendsdt. Ebeltoft og Thomas Davidsen Svaboe? ( i følge noen slektsider jeg har vært innom er foreldrene hans nedstammet fra slektsnavnet Blix).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Takk Ann-Mary for all hjelp. Vi får håpe at noen andre der ute har kjenskap til Susanna Svendsdt. Ebeltoft og Thomas Davidsen Svaboe?Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har notert at David Thomassen 1658(?)-1731 var sønn av Thomas Davidsen d. 2/4 1661 og Ellen Eriksdtr Blix.I Innset en bygdebok 1975 Bind II AE Tronshaug, står under Graapladsen bl.a.:'Den første brukeren på plassen var Thomas Davidsen. Han kom til Innset ved smeltehyttens oppkomst, bygslet og bebygget denne plassen, etablerte seg som handelsmann og drev også som gårdbruker ved siden av handelsnæringen. I Verdalsboka er anført om ham under gården Minsaas ved omtalen av hans sønn: 'Thomas Davidsen var borger av Trondhjem og handelsmann på Indsets Kobberverk' osv..Da Innset kirke fikk sitt utstyr, beskostet han disken. Den er i sølv, helt forgylt osv og bærer innskrift under foten: TOMAS DAFVESEN.Han ble g.m. Ellen Eriksdatter Blix, datter av kjøpmann og rådmann Erik Eriksen Blix, Trondhjem osv (det står mer her - om sønnen som flyttet til Olstad i Børsa), men det blir for mye å skrive).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når jeg graver litt i de gamle notatene mine, dukker det opp mer, Mette Jensdatter Svaboe var datter av Sophie Eriksdatter Blix, datter av Hr Erik Eriksøn Blix, sogneprest til Hammerdal i Jemtland. Hun var født i Hammerdals prestegård den 18.03.1626 (det finnes et minnedikt over henne i 'Sjelens Luth' - trykt 1714).Danske kanselli har den 25/4 1691 utferdiget kongebrev til regimentsskriver David Thommesen på bevilling til ekteskap i forbudte ledd - de var søskenbarn. Antakelig var mødrene deres søsken og begge døtre av sognepresten i Hammerdal - dermed faller vel opplysningen om rådmann og kjøpmann i Trondheim bort (mitt forrige innlegg) - men dette må du nok selv undersøke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.