Gå til innhold
Arkivverket

[#64514] Tyding av kirkebok Alvdal 1872


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei Reidar. Fødselsdatoen til Syverin er 20/7 og han er døpt den 13. oktober. Han er uegte, og foreldrene er pige Gardmandsdatter Mari Simensdatter .... dmeset (?!?)(26 aar) og ungkarl Johannes Syverinsen Dalfarmen paa Hedemarken (28 aar) Faddere er Lars Pedersen Øi.. og hustru Marit Olsdatter, Ole Simensen Haandneset (?!?!), Sigrid Simensdatter ibid, Jon Olsen Ned(re?) Kveberg, Ingrid Olsdatter ibid Anm. Oppgivet af Barnets ModerDalfarmen er en gard i Vang på Hedmarken, og det finnes bygdebok for det området garden ligger i hilsenTrond på vestfronten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg tolker fødselsdatoen til 20/9 (- men det er ikke utenkelig at det står et syvtall etter skråstreken, heller). Dåpsdatoen er 13/10. Barnets navn er Syverin, og det er ''uægte''.Foreldrene er ''Pige Grdmsdatter Mari Simensdatter Haavdeneset (26 Aar) og Ungkarl Johannes Syversen Dalfarmen af Hedemarken (28 Aar)''.Fadderne er ''Lars Pedersen Øimoen og Hustr. Marit Olsdatter, Ole Simensen Haavdeneset, Sigrid Simensdatter ibid., Jon Olsen Nedre Kveberg, Ingrid Olsdatter ibid.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Ryen

Jeg er enig med nr. 4 om at det står 20/9. Det sier seg vel også selv når man ser på fødselsdatoene til de som er oppført før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til deg Jan Erik for oppklarende opplysning, Men hvordan har det seg at han er oppført som født i 1871 i folketellingen og i 1872 i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det som er det egentlige formålet med denne karen er å finne utreisa til Amerika, og oppholdssted etter at han kom dit? Men ville først finne`n i kirkeboka for grunnopplysninger. Men lurer på om han kan ha brukt Ness eller Næss under utvandringen? Så hjelp mottas med takk, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Beklager Jan Erik, jeg så ikke at du hadde kommet med innlegg 9, men takk for det. Han bodde hos sin bestefar i 1875 tydeligvis? Prøvde å finne konfirmasjonen men har ikke truffet på den. Han skal ha dratt til Amerika men utreisa er ikke god å finne. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Trøan

Hvor har du informasjonen om at han skal ha reist til Amerika? Har ikke funnet ham som emigrant. Er også nysgjerrig ettersom Severin/Syverin er søskenbarn til min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg har infoen om emigreringen fra en Alvdøl som har lett etter ham, men ikke funnet ham, så det er et lite 'hjelpeprosjekt'. Han skal ha vært i Amerika, men har du andre opplysninger? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Arne, jeg hadde et visst håp om at du kom på bana, og det er rette person det er 100% sikkert, for reisemålet tror jeg stemmer, St. Mary eller noe i den dur har vært nevnt. Flott Arne! Hva tror du Simon:-) Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen, og takk igjen Arne, ja der ankom han nok 'Vinland', og heter han her Ness? Blir spennende å sjå om det finnes noe mer, mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

God morgen, Reidar. Ja, han er der ført som Savrin Ness. Jeg har forsøkt å finne han i folketellingene, men uten resultat. Finner han heller ikke i registreringskortene for WW1. Det spørs om han slo seg ned i den canadiske delen av Sault St. Marie, men jeg finner han ikke der heller i 1911, så jeg vet ikke hvor det ble av ham. Om du vil kan du jo lage et eget tema om ham, - kanskje andre klarer å gjenfinne han.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.