Gå til innhold
Arkivverket

[#64515] Røine slekta i Lier, Buskerud


Gjest Per Edling
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Edling

Har spørsmål om opplysning på Hans Pedersen (skomager ) fra Lier og trolig av Røine slekta.Født 1850 i Lier og gift med Lise Marie Knudsen, født 1850 i Hole. Søker opplysning om foreldrene til Hans. Tips eller generell info om Røine slekta mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Maria,født 6 juli 1839,Røjneskougen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=dp06261827&gardpostnr=1748&p>Lenke ersonpostnr=13835&merk=13835#ovreMekal,født 5 sept 1841,Røine Dokken: LenkeAndreas,født 30 april 1843,Røinedokken: LenkeOle,født 30 april 1843,Røinedokken: LenkeAndrine,født 16 jan 1846,Røine: LenkeAndreas,født 21 mars 1848,Røine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Berte Mikalsdatter Røyne (moren til Hans) døde/begraves i januar 1858, 54 år gammel, og faren, Peder i mai 1884, med 1804 som fødselsår. Har ikke funnet vielsen deres i Lier - må vel være rundt 1838/39, jfr. det første barnet i 1839. Peder og Berte kan selvfølgelig ha giftet seg et annet sted, Røine-gårdene ligger på Øverskogen, med Modum som nærmeste nabo, og Norderhov og Hole er heller ikke 'langt unna'. Ja, de må nødvendigvis ikke være fra Lier heller...Har ikke funnet verken Hans eller Peder i 1865-tellingen i Lier, men jeg har muligens ikke lett nøye nok. Okke som, det står mye om Røine-gårdene i Liers bygdebøker, som er lagt ut på nettet (håpløs med andre lenker enn kirkebøker), men der staves det RØYNE, og en av sønnene, Ole fant jeg under Røynedokka, hvis jeg ikke husker feil.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

De kommer flyttende til Røine i Lier i 1838 fra Hedalen Annex i Aurdal, se nederst på siden:LenkeTrolig er det dem som giftet seg 21. juni 1829 i Sør-Aurdal, selv om navnet hennes er Berit Mikkelsdatter og hans alder oppgis til 34 1/2 år, men jeg har funnet en 'passende' Hans døpt i Sør-Aurdal i januar 1805 og tilsvarende hva gjelder Berit/Berte samme sted i 1804, så du må nok til Oppland for å finne ut mer om dem og forfedrene.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her komme Peder Christensen og Beret Mikalsdatter flyttende til Lier.(nr 11,1838)kommer i fra Hedalen i Aurdal. Har også med seg 3 barn,Christen ,Berit og John: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8446&idx_id=8446&uid=ny&idx_side=-342>LenkeKanskje vielsen deres? viet 29 juni 1829,Hedalen kirke(nederst,venstre):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser at Astrid alt har funnet samme paret både på vielse og innflytting.Jeg skrev forresten feil på vielsesdatoen,men ser at Astrid har riktig dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Edling

Hei Astrid Natvig. Takk for hjelp. men lenken din viser til 1884 og da er det nok ikke samme person ? Jeg leter etter ' født og dåp ' for Peder og Berit fortsat og deres forledre mvh per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Til Per. angående innlegg 20.Hvis du mener lenken i innlegg 15 så viser det dødsfallet til Peder Christensen Røinedokken i 1884.Det står at han er født i Valdres i 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kanskje dette er dåpen til 'din'Peder? Øverst på høyre side: Lenke Tror kanskje det er ført feil alder på Peder ved vielsen i 1829(innlegg 17) Der sto det at han var 34 1/2 år,hvilket kanskje skulle vært 24 1/2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved vielsen kalte han seg Peder Christensen Stugard(innlegg 17). Tror nok det må være rette mann ja,og at det er ført feil fødselsdata ved vielsen i 1829.Konfirmant i 1821:Peder Christensen Stugard,på venstre side(nr 29) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kanskje dette kan være 'din ' Berit Mikalsdatter?Mikel Arnessøn Trondhuseje og hustru Beret Knudsdtr døper 15 april 1804 sin datteren Beret (venstre side):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.