Gå til innhold
Arkivverket

[#64525] Napp/Flakstad/Nordl: Halsten Thoresen (f. ca. 1800/1810)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

På nettet ligger en kladd av Flakstad/Moskenes Bygdebok der bl.a. sønnen Andreas Halstensen (1835-91) er oppnotert. Det står også at Halsten Thoresen og Maren Olsdtr. er Andreas' foreldre. Men lenger kommer jeg ikke - all den tid jeg heller ikke vet om det er laget noen slektshistorie for Flakstad i Lofoten.Er det noen som vet når Halsten Thoresen og Maren Olsdtr. levde? Og hvem er i så fall deres foreldre?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, takk.Hadde ikke lett så nært opp til folketellingen etter Halsten. I dåpen til Maren Christina (f. 1805) var Ole Andersen og Ane Bertelsdtr. foreldre. I FT 1801 er Ole Jacobsen gift med Ane. Så her er det vel en feilskriving et eller annet sted.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ifølge opplysninger på slektsforum DisNorge,ble Hallstein Thoresen født i Oslo 1801,og døde i Lødingen 1845.Finner en Halsten Thoresen i dødsprotokoll for Lødingen 1845,men alderen må da være feil:(nr.32)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2628&idx_id=2628&uid=ny&idx_side=-361>Lenke Da ser det ut til at enka Maren flyttet hjem til Flakstad da mannen døde,sønnen Halsten ble konfirmert her i 1859:(nedrest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det er jo ganske utrolig hva du finner ut. Det vil altså si at Halstens foreldre sannsynligvis kommer fra Oslo. Men greier du, Anne, å tyde hva som står under han i dødsprotokollen. Ser at det Skillesvig bak - som vel betyr Skjellesvig i dag.Det går vel ikke an å finne Halstens foreldre i Oslo? Heller ikke hva som er riktig av Ole Andersen og Ole Jacobsen som far til Maren?Takk igjen, Anne. Jeg er imponert!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Også jeg tydet det til Skjellesvig,uten at jeg er så veldig lokalkjent i Lødingen.Når det gjelder Maren`s far,er jeg litt usikker.Kan prøve å finne ut om de fikk flere barn i ekteskapet. Å finne Halstens dåp i Oslo blir litt av et puslespill,tror jeg,men det kan jo være at noen her på forumet har ham i sine data,man vet aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ifølge opplysningene ang. Hallsten på DisNorge,skulle foreldrene hete Thore Nielsen og Kari Thoresdatter.Mulig Oslo var et vidstrakt begrep først på 1800-tallet,for jeg finner denne familien i Hedmark 1801,med sønn Halsten 1 år:Lenke Men hvis dette er rett familie ,så kan han jo ha arbeidet i Oslo før han flyttet nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Til Anne J. Engmo: Kan du sende en bekreftelse på korrekt e-postadresse til digitalarkivet@arkivverket.no? På forhånd takk. Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisom du ser her på 1900 ft er hans sønn Ole født i Lødingen[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1859&kenr=001b&bnr=0009&lnr=00>LenkeKonen heter Dahl til etternavn, hun er fra Nusfjord og faren er Hans Grøn Dahl og Rachel Ursin DanielsdtrHan er ikke nevnt i Tysfjordfilene som var på nett, fant dem ikke i dag.Lenke han er nr. 18 dette året.her er klokkerboken Ole Johan er øverst på siden her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Hermod.Det finnes en Ane Bertelsdtr. f. 1774 i Flakstad. Hun ble gift 1794 med enkamannen Ole Jacobsen. De hadde flere barn, den siste født 1806, Marie Kristine/Catrine. Ane Bertelsdtr. døde på Indre Sand 18.04.1856. Hun var datter av: Bertel Hansen på Nesland i Flakstad. Du finner mye om slekter i Flakstad/Moskenes hos Børje Jonsson. Jeg stammer selv etter Anes bror Johannes Bertelsen.Ane Bertelsdtr. var fadder til Andreas Halstensen. Ute i Vikten hadde vi en Ole Halsensen på slutten av 1600 tallet, og han hadde sønnen Halsten Olsen som var født 1696. Halsten kan jo faktisk være etterkommer etter denne slekten. Lykke til Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiBertel Hasnsen skiftes etter 13/7-1787 På Nesland. Han har barna 1. Johannes, 2. Christen, 3. Hans Peter 12 år, 4. Sara 20, 5. Else 14, Anna 13, Gjertrud 9, Maren 5 årdet skiftes etter konen Catharine Andersdtr 14/11-1782 Hun er tydeligvis ikke mor til nr. 1 Johannes og 2 Christen av Bertels barn. De nevnes ikke på hennes skifte. bare på Bertels og søm myndige.Skifte etter Hans Hansen 15/7-1739 på Nesland og Marit Berthelsdtr har Bertels som slste sønn. 16 år (f. ca 1723). og Dhristopher 12, Marit 20, Kiersten 18 år.Han er eneste Bertel Hansen i skiftene i Lofoten.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Fra FT 1801 går det fram at Ole Jacobsen (Andersen, som han het der) må ha vært gift før. Et barn Christence (f. 1776) var fra hans første ekteskap. Hvem var han gift med først?Hans barn med Anna Berthelsdtr. (f. 1774) var i følge FT 1801: Andreas (f. 1794), Anne Maria (f. 1798), Gjert (f. 1799), Berthel (f. 1800), samt Maren Christina (f. 1805). Sistnevnte var jo født etter FT.Var det noen barn mellom Berthel (f. 1800) og Maren Christina (f. 1805) eller noen etter Maren?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen. Jeg har ikke registrert barn mellom Bertel og Maren. I tillegg til de barna du har, så hadde de også datteren Maren Sophie, f. 1796, og død før 1801. Børje Jonsson skriver at Berthel Hansen og Kahtarine Andersdtr. ble gift 1770, og at Sara var hans datter fra første ekteskap, og var f. 1767. Om hun finnes i skifte etter Katharina så må jo B.J. ha feil. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Ifølge mine undersøkelser i kirkebøkene for Flakstad, så ble Ane Bertelsdtr. som enke gift oppatt 22.08.1820 med den 26 år gamle Hens Colbeinsen på Strand. Beklager at jeg glemte å opplyse det i forrige innlegg. Vet ikke om det har noen betydning, hun kan jo ha vært gift både 2 og 3 ganger for alt jeg vet, men ekteskap 1 og dette med Hans Colbeinsen er jeg sikker på. Hun opplyses å være 52 år ved ekteskapsinngåelsen. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig igjen, Gullbjørg.Da gjenstår bare mitt spørsmål om Ole Jacobsen (f. ca. 1745): Hvem var han gift med i første ekteskap og hvem er hans foreldre? Det greier jeg ikke å finne. Har noen det i sine baser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant en som kan være rett Ole Jacobsen,Flakstad, på 'skifter i Lofoten og Vesterålen'. Der var skifte etter ei Anna Malena Jensdatter den 23.03 1791.Mann Ole Jacobsen,og følgende barn: Christense f. ca. 1776, Jacob f. ca. 1778, Martha f. ca 1782 og Hans f. ca. 1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.