Gå til innhold
Arkivverket

[#64532] Maren Nilsdatter f 17? i Nesna


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo på med slektsforskning for andre, og har nå kommet til Maren Nilsdatter som ble født på 1700-tallet. Søker aner på henne. Det jeg vet om henne: Hun ble trolovet i Nesna kirke Dom.1.p.trinit.1742, og gift i samme kirke Dom.17.p.trinit(16.09) med Anders Andersen, som døde i ca 1750. Han var bruker i Øbbe i Nesna i 1743. Barn:1)Elisabeth Andersdatter døpt i Nesna kirke 5.søndag i faste 17452)Lars Andersen som ble døpt i Nesna kirke alminnelig bededag 1749. Lars ble gift i Nesna kirke i 1774 med Rachel Dorthea Sørensdatter, og det er disse jeg skal videre på her. Lars og Rachel Dorthea ble bruker i Hammarøy i Nesna.Nå ser jeg at det er skifte i 1721 på Barbro Mogensdatter, hvor Nils Nilsen er ektefelle og de har blant annet datteren Maren? Hun ble døpt i Nesna kirke 12.03.1715. Er dette den Maren Nilsdatter jeg er ute etter aner på? Se midt på høyre side:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16584&idx_id=16584&uid=ny&idx_side=-78>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivet ikke om dette gir deg svar på hvem som er Maren Nilsdtrs foreldreher er en del opplysninger fra Nesna kirkebok 23 Nov. Syvogtyvende Søndag etter Trin: 1704 ved Gudstjeneste i Nesna Kirke ble. Ekteviet: Niels Øbbe, Barbro Monsdtr.1711 II. Paaschedag. Gudstjeniste udi Nesna K. forretted. Innledet:. Barbro Øbbe. Døpt: Nils Øbbes barn Navn: Maritt Faddere: Morten Walle Lisbet findyigen. Hans Jons: Beritte Walle. Gundbor V/alle.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for den opplysningen Steinar. Det er vanskelig å si om Barbro Monsdatter og Nils Nilsen var foreldre til Maren. Prøver å finne ut av fadderne på barna til Maren Nilsdatter og Anders Andersen siden faddere ofte var slektninger, men har litt tydeproblemer på noen av fadderne til datteren Elisabeth som ble døpt 5.søndag i faste 1746(ikk 1745): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16585&idx_id=16585&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hei. Iflg skifter fra Nesna er hennes foreldre Barbro Mogensdatter og Nils Nilsen. Søsken Marith og Maren. Dette iflg skifte på gården Øbbe i 1721. Da er etter hennes mor. I skifte av 1750 på samme gård er det ektefellen Anders Andersen som er død og her nevnes gjenlevende hustru Maren Nielsdatter og barn Lars og Lisbeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg trodde jo at Maren i Øbbe i 1721 kanskje var den samme som Maren Nilsdatter ved skiftet etter Anders Andersen i 1750, men var ikke sikker på det. Så du Thor mener altså at det må være den samme Maren Nilsdatter som er nevnt som datter i 1721 som var nevnt som kona til Anders Andersen i 1750?Jeg har ellers funnet et barn til av Anders og Maren: Margrethe døpt i Nesna kirke 2.søndag etter påske 1744, med faddere Hans Jonsen Øbbe, Knud Johannesen ibid,Gjertrud Hansdatter ibid, Margrethe Øbbe og Dordi Jacobsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har nå sett noe som jeg burde ha sett før. Det er skifte etter Maren Nilsdatter i Hammerøen i Nesna i 1765, og hun var da gift med Christen Andersen(de ble gift 02.07.1758). De fikk datteren Synneve Christensdatter. Som formynder til sønnen Lars Andersen var Reinholt Pedersen Tønder Strand. Han har jeg tidligere registrert i mitt slektsprogram som gift med Kirsten Nilsdatter. Kan dette være søster av Maren? Maren ble forøvrigg gravlagt Fer 3 nat.1764, og er da oppgitt å være 43 år(altså født ca 1721). Alderen på 1700-tallet ved begravelser var jo ikke så nøyaktig, så hun som ble født i 1715 kan enda ikke utelukkes.Jeg så skiftet etter Maren Nilsdatter tidligere, men i det jeg holder på med er det også en annen Maren Nilsdatter som jeg har blandet sammen med. Noen som vet noe om denne Kirsten Nilsdatter som var gift med Reinholt Pedersen Tønder Strand(født ca 1723 og konfirmert 02.07.1741)? Han var jo forøvrig sønn av Peder Tønder Augustinussen og Karen Nilsdatter Zahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Døpt 1707: Nils Øbbes drengebarn Navn: Oluf. Faddere: Peder Skage: Beritte Storsteiro, Jakob Langsett, Kirstie Erichsdtr, Mathias Hinæs1715 12/3 Nils Øbbes barn Navn: Maren, Faddere: Oluf Schage, Syneve Øbbe, Hans Nilsøn Halland, Kirstie Oldersletten. Malena Nesna. Barbro Øbbe innledet 5 søndag i fasteså i 1721 finner en dette1721 XX. Søndag p.Tri.Ekteviet Nils Øbbe. (brudens Navn: ikke nevnt)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for at du prøver å hjelpe Steinar. Jeg har sett på kirkebøkene som er søkbare under DIS, og i perioden 1714-1728 har jeg kun funnet 2 Maren Nilsdatter som døpt. Det er den samme som du nevner døpt 12.03.1715 med Nils Øbbe som far, og Maren døpt XII p.trinit.1717 med Nils Langsethvågen som far. Så hvis Maren var fra Nesna må det være en av disse 2, og siden Maren var i Øbbe som gift med Anders Andersen så er vel Maren født 1715 den mest sannsynlige her. Har prøvd å se på barnas faddere i 1744,1746 og 1749, men det ser ut til ikke å ha vært slektninger av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er nok Marith Hansdatter som var ektefelle til Nils Øbbe i 1721, for det er skifte etter henne i Øbbe i 1725 med Nils Nilsen som ektefelle. De hadde tydeligvis ikke barn sammen, for hennes søsken arvet. Mener at jeg var borti dødsfallet på Nils Nilsen i 1742 da jeg så etter noe annet, men han er det jo ikke skifte. Det er vel også denne Nils Nilsen man finner i manntallet 1701 under Øbbe som 30 år(altså født ca 1671).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Her må jeg vel kanskje holde tunga rett i munnen. I 1721 var Nils Nilsen Øbbe, gift med Barbro Mogensdatter som det dette året var skifte etter. De hadde altså en sønn Nils Nilsen. Det er vel kanskje sønnen som var gift med Marith Hansdatter? som det er skifte for på samme gård i 1725 Vil i hvertfall tru at den Nils som er født ca. 1671 er han som er gift med Barbro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.