Gå til innhold
Arkivverket

[#64549] Kirkebok Alvdal/Folldal/Tynset 1782: Thore Ingebrigtsen Dragvold?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I kirkeboka for Alvdal/Folldal/Tynset i 1782 Lenke er fødselen til Thore Ingebrigtsen ført inn. Jeg mener så tydelig det står Dragvolden som oppholdssted for faren til Thore - Ingebrigt Ingebrigtsen. Leser noen dette andreledes enn meg? Det står forresten Hegge ved denne innføringen - er det et annex til Alvdal?Ved å søke i gårdsnavn i FT1801 finner jeg bare en gård som heter Dragvold*, nemlig i Strinden i Sør-Trøndelag. I 1801 er det derimot ingen verken Thore eller Ingebrigt på denne gården. Jeg har slått opp i Strinda Bygdebok uten å få noe ut av det - der var folket på gårdene i svært liten grad omtalt. jeg bladde også raskt opp i bygdeboka for Folldal og Alvdal men uten å finne en gård som liknet på Dragvold.Jeg skulle gjerne sporet opp denne familien i en bygdebok, men det er ikke sikkert det lar seg gjøre... Noen som har vært borti Dragvold-navnet og vet noe mer om det og denne Ingebrigt og Thore?Dette er et nytt tema med utspring i tema 46705.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

1. søndag i Faste....-..... Hegge (Kirke eller sted hvor dåpen fant sted) Ingebrigt Ingebrigtsen Dragvoldens Drenge Barn Thore, fød den 2 February. Faderee. Johannes Odden, Esten Christophersen, Bransnes. Peder Erichsen, Fladnes. Jomf. (Jomfru) Iversen. Kari Pedersdatter, Odden. Mette Eriksdatter, Fladnes.Rett under dette står det! Midtfaste søndag...-... Wessell Introd. Ingebrigt Dragvoldens qv. Kari Ingebretsd. (dette må være mor til Thore!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dragvold er nok ikke Folldalsnavn, men det er tydeligvis noen som har vært her på det tidspunktet for det er Folldalsnavn blant fadderne, kanskje noen som har hatt med gruva å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Ja, jeg lurte også på det? Jeg søkte blant lokalhistorisk litteratur på Riksarkivet for Hedmark, men fant ingenting under verken Hegge eller Wessel eller noe som liknet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står 'ved Hr Hegge' og 'ved Hr Provst Wessell', lenger opp også 'ved Hr Dybdall'. Det er prestene som stod for de kirkelige handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Just Tyrholm Wessel var sogneprest i Tynset fra 1760 og fra 1764 prost i Østerdalen til han tok avskjed i 1790. Han var brorsønn av Tordenskjold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Folldalsboka b 1 side 242/243 under Lille Brandsnes:Ingebrigt Ingebrigtson gift 7/1-1776 med Kari Ingebrigtsdatter (1753-1791). Ingebrigt kalles oftast Brandsnes, men Kvansletten 1776 og Dragvolden 1782.Barn:Marit f. 25/2-1776, konfirmert 1792Ingebrigt født 18/1-1778, død 1779Ingebrigt f. 28/11-1779, konfirmert 1795 Øvre FolldalAne, f. 28/11-1799, gift med Nils Larsson Buck på Strålsjøvangen i AlvdalTore, f febr. 1782Mallena, f. 4/2-1785Bygdeboka sier at man ikke vet sikkert hvor familien bodde. Dermed er kanskje Dragvolden navn på en senere forsvunnet plass med ukjent beliggenhet (mine ord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er en Tore Embretsen 16 (noe ung) som er tjener på gård 178 i Tønset hovedsogn. På samme gård losjerer en Embret Embretsen 63 år, grubearb. og enkemann 1. gang:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg tror jeg kan være etterkommer av Tore Ingebrigtsens søster Ane/Anne f 1779 i Folldal, derfor har jeg tidligere prøvd å se litt på disse folkene. Jeg har imidlertid ikke funnet opphavet til Ingebrigt Ingebrigtsen og Kari Ingebrigtsdatter, men det var sikkert endel som kom flyttende fra Kvikne/Innset til Folldal?Jeg mener at Anne Embretsdt 21 (som stemmer i alder) tjener på Lian (125-1) i 1801, selv om bygdebok for Tynset II s 510 (Næss-Enget) og s 575 (Spenning) sier at denne Anne på Lian var født i 1782 (døpt 15. s. e. Trin.) som datter av Embret Nielsen Storeng og Siri Bersvendsdatter. Ved dåpen synes jeg det står at dette var disses 2. leiermål. Lian i 1801: LenkeDet kan også være 'vår' Anne som var fadder i 1808 hos Tore Embretsen og Mette Pedersdt Krogen. Hun kalles da Anne Embretsdt Strømseng. (Tror nok også det er Tore og faren som bor på Strømseng i 1801.)Endelig mener jeg at det er henne som døper sønnen Embret på Tynset 16/8 1809.Hun kalles da pige Anne Embretsdt Faaset, og barnefaren er ungkar Ole Christophersen Dalen [Dalsmoen 121-1], deres 1. leiermål. To av fadderne er fra Lian, hvor jeg altså mener hun tjente i 1801.Både Jan Erik Aas i sine skifteutdrag og bygdeboka for Alvdal har at Anne Embretsdt, i tillegg til de tre barna (Lars, Dordi, Kari) med Niels Larsen (Bock), også etterlot sønnen Embret Olsen 18 år i 1827 (som kan stemme med at han var født 1809). Lars og Dordi mener jeg forresten å finne igjen i Meldal 1865.Det hadde vært fint om noen lokalkjente hadde synspunkter på om min teori om at Anne Embretsdatter 21 på Lian i 1801 er identisk med Ane/Anne fra Folldal. Eller er hun, som bygdeboka sier, datter av Embret Nielsen Storeng og Siri Bersvendsdatter?Jeg vet ikke hva jeg skal tro om navnet Dragvolden, har ikke funnet noen løsning på det. Jeg vet heller ikke hvor det ble av de andre søsknene til Tore og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Det kan virke som identiteten til disse folkene sitter langt inne. Tore Embretsen Tørresvang/Strømseng/Dragvold og Anne Pedersdtr Kroken er mine 3. tipp'er, og det er litt irriterende at det skal stoppe opp allerede her...I tillegg til det som er nevnt her er det også en Tore Embretsen Strømseng å finne som konfirmert i 1800 i Tynset Lenke Men dette er jo i grunnen bare en bekreftelse på samme info som i FT1801 for Strømseng. På samme side i kirkeboka står det faktisk en Tore Embretsen til, 14 år ved konfirmasjonen i Tylldalen. Det er egentlig pussig med tanke på hvor lite brukt dette navnet er rundt 1801. Hvis man søker på ulike kombinasjoner av Tore/Thor/Tor/etc og Embretsen/Ingebrigtsen/etc er det ikke mange som dukker opp. Derfor skulle man kanskje tro dette gjorde det litt lettere å finne ut av enn om det var noen Ole Olsen det gjaldt, men den gang ei...Jeg støtter antakelsen (særlig tatt i betraktning hvor lite brukt navnkombinasjonen er) at de Tore og Embret som bor på Strømseng i 1801 er rette folka. Men jeg ser ikke helt hvordan man skal komme videre bakover herfra? Kanskje ligger svaret skjult i de skadede kirkebøkene for Kvikne på denne tiden? Eller om det finnes et skifte kanskje? Jeg synes også det er litt forvirrende med hvordan folkene i dette området kan dukke opp (eller rettere sagt ikke dukker opp) i kirkesogn og bygdebøker både i Hedmark, Oppland og Sør-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Uten at jeg vet det sikkert kan det vel være folk som har hatt befatning med gruvene i området, som Kvikne, Røstvangen, Rødalen, Folldal etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Ville bare nevne at jeg har notert (pga navnekombinasjonen) en Hm Thore Embretsen Belsvigen 73 begravet i Tynset hovedsogn 6/3 1812. Han skulle dermed være født ca 1739, og kunne for alderens skyld vært en bror av Ingebrigt eller Kari. Men hvor er Belsvigen? Det er Belsvikgårder i Hemne og Bodin, men det er også en gård Belsvikvangen (118,10) i Tynset iflg Rygh. Navnet skal være 'efter en Vik af Savalen'. Mulig det er/var en seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.