Gå til innhold
Arkivverket

[#64549] Kirkebok Alvdal/Folldal/Tynset 1782: Thore Ingebrigtsen Dragvold?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Litt til innlegg 14 og 15, Tore Embretson Strømseng, Tørresvang sammen med Mette Pedersd. Kroken (Fra Kroken Øvre s.296) er å finne i Tynsetboka bind 2, s. 290, under Kroken Mellom, og dette er Fåset-garder, altså i Tynset. Ellers står det bare at Tore Embretson Tørresvang er rydningsmannen av Kroken Mellom, og han er født på Kvikne i 1774, og død 19/5-1871 på Storås, antagelig i Meldal. Det eksisterer kanskje skifte etter ham noe sted når en vet dødsdatoen? Vet ikke om dette vart noe særlig forståelig og vettugt men tenkte bare å ta det med. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

(27). Nå begynner det å demre for meg, for dette har jeg jo undersøkt før. Kom bare ikke på det i går.Tore Embretsen Skårsmo døde på Storås i Kvikne 19/5 1871 og ble begravet på Tynset 25/5. Dette er innført i ministerialboka og klokkerboka for Kvikne. Alder 97,5 år, som må være for høyt. Skårsmo er det samme som Kroken mellom (104-6) i Tynset ble det opplyst i et annet tema her.Under Søre (Ytre) Storåsen (20-1) i Kvikne II (1950) nevnes Johan Person f 1823 og gift 1859 med Malena Toresdotter Skårsmoen. Malena levde ennå i 1886 da hun skjøtet over gården til sønnen Tore Johanson f 1866. Så Tore Embretsen har altså bodd hos datteren og svigersønnen på Kvikne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen, Jeg nevnte vel i innl. 27 at Tore Embretson døde på Storås i Meldal, men jeg ser at hans yngste datter Malene f. 1826 er gift 4/9-1859 m. Johan Person Storås fra Kvikne, f. 1823 og d. 1880, så det er kanskje på Storås i Kvikne Tore døde, (så han var hos sin datter) og ikke på festival-Storås? Vet ikke om dette har betydning i saken? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Innlegget ditt Randi kom vel inn da jeg drev med 29, og det så jeg ikke, så det vart visst litt kryssing men det går vel bra likevel? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette blir antagelig veldig sprøtt, men en Engebregt Engebregtsen har forulykket i gruva i Folldal i 1788, 36 år gammel, men det er vel en annen enn Ingebrigt i innlegg 1 og 2? Jeg greier ikke å finne denne forulykkede i kirkebøkene for 1788 (bare for å sjå hva som sto der) men jeg treffer vel ikke på den rette. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

(32) Nei, dette er nok en Ingebrigt Ingebrigtsen som sto under Ukjente i Folldal II. Han ble i 1783 gift med enke Guri Berntsdt (g 1) m Erik Toresen, har jeg notert.Begravelsen hans står i Lesja mini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Akkurat Randi, det var bare at navnet lignet og for å få det utsjekket, jeg har ikke sett i Folldal II, men fant navnet i 'Folldal Verk gjennom 240 år'. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk for bidrag! Reidar: er det ansattelister i den boka du refererer til i (34)? Mange av mine tipp'er har tydeligvis vært tilknyttet gruvedriften på Kvikne og omegn og det hadde vært interessant å kikke på av flere grunner hvis noe slikt forelå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Rune, det er ikke direkte ansettelseslister i denne boka, det er bare sporadiske navn i teksten, men det er liste over de som har forulykket ved gruva opp gjennom årene, 50 stk, så det er da en del. Rune, har du mailadr? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har vært i kontakt med Gruvemuseet i Folldal i dag og spurte om det finnes noe arkivmateriale fra 1700-tallet og utover, og evt. oversikt over gruvearbeidere, og svaret er negativt for så godt som alt er tapt i arkivbrann på 1800-tallet, dessverre. Det forteller vel at sikring av gamle arkiver mot brann er et must. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.