Gå til innhold
Arkivverket

[#64550] Tyding av tilleggsopplysing


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Er det noen som klarer å lese hva som står som tilleggsopplysing for par nr. 30 Oline Pedersdatter og JOhan Olsen?Dette er mine tipp oldeforeldre og jeg har store problemer med å komme videre.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Johan Olsen's fødested ser ut som Helgestad, Eie, i Østre Toten, fars navn: Ole Andersen (Tæmen?) Oline Pedersdtr's far er ungkar Peder Thorstensen. Noen med bedre lokalkunnskaper tyder nok gårdsnavnene bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen. Dersom noen klarer det som det står at brugdommen har opplyst ville jeg blitt kjempeglad.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Som er confirmereth i Stang..... efter A. Pedersons attest af 15 juli 1827... ligesaa efter E. Syversens attest af 31. desember 1836.Et lite forsøk iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Vielsesdagen er 24.september i H.K. (= Hovedkirken).Brudgommen er Ungk. Johan Olsøn, født på Tæmen-Eie (altså på en plass under gården Temmen i Stange), mens oppholdsstedet hans er Helgestad-Eie i Østre Toten. Han er 34 år gammel og sønn av Hmd (= Husmand) Ole Andersen Tæmen-Eie.Bruden er Pige Oline Pedersdr Tæmen, født på Fokhol-Eie, 22 år gammel og datter av Svensk Ungkarl Peder Thostensen.Forlovere er Huusmænderne Michel og Thor Tæmen-Eie.Anmerkningen er som følger: ''Han er confirmeret og har opholdt sig i Stange, er vaccineret efter A.Pedersens Att. af 15 Juli 1827; hun ligesaa efter E.Syversens Att. af 31te December 1836''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen.Dette var kjempefint. Tenk om jeg hadde klart å finne Olines foreldre. Da bør jeg vel skaffe bygdebøker som inneholder Fokhol.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen.Dette var kjempefint. Tenk om jeg hadde klart å finne Olines foreldre. Da bør jeg vel skaffe bygdebøker som inneholder Fokhol.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.