Gå til innhold
Arkivverket

[#64557] Riborg Elisabeth Kielsen, Gildeskål i Nordland, d. 1850 - hvem var hun?


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Riborg Elisabeth Kielsen gift 8. Trinit. 1812 med Lars Christian Arensen. LenkeEkteparet bodde på Kjøpstad i Gildeskål der Lars kom fra. Som vist i kirkeboken var Riborg enke da hun giftet seg på nytt med Lars. Noen som vet hvem hun var først gift med og hvor de bodde? Jeg lurer også på hvor Riborg kom fra og når hun var født. Jeg finner henne ikke som gravlagt i kirkeboken for Gildeskål, men det finns et skifte etter henne avholdt 31. oktober 1850 så trolig døde hun det året.Etter etternavnet å dømme må hun vel ha vært av fornem herkomst i og med at hun hadde 'sen' og ikke 'datter' som del av etternavnet. Kan hun ha eventuelt ha tatt 'Kielsen-navnet' etter sin første ektemann?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Takk for innsatsen, Torodd og Bjørn! Jeg blir imponert over hvor raskt hjelpen kom!Dette er utvilsomt den 'rette' Riborg som er død i 1848. Jeg registrerer at hun er oppført med 'Olsen' som etternavn, samme navnet som hun er oppført med i 1801. Da var hun nok første gang gift med Ole Kjelsen som døde i 1807. Nå er alderen på Riborg oppgitt i både kirkeboken ved dødsfallet i 1848, 68 år, og i FT 1801, 26 år. Da er hun nok født i tidsrommet 1775-1780, kanskje i Tromsø sogn.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Jeg tror det er Balsness det står. Men ekteparet var bosatt på Svartnes i Balsfjord der ei datter av dem, Johanna Elisabeth var født i 1801. Hvorvidt de hadde flere barn, har jeg ikke funnet ut.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.