Gå til innhold
Arkivverket

[#64558] Gården Tjørstad i Eid, Sogn og Fjordane - USA


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Finnes det bygdebok for denne gården? Jeg søker en Robert Tjorstad som var født 25. sept. 1902 og døde i juli 1987 i Idaho. Var han født i Norge eller i USA? Kan han eller hans foreldre finnes oppført i en bygdebok? Han var gift med Frid født i Norge 1911. Ekteparet hadde to døtre og den ene het/heter Ellinor eller Eleanor.Ekteparet bodde i Washington/Tacoma der også Frid døde i 1976.Jeg har funnet Social Security Number og ZIP Code for begge ektefellene, men vet ikke hvordan jeg eventuelt kan gå videre med dette.Jeg er interessert i Robert Tjorstads foreldre og drømmer også om at noen er i stand til å hjelpe meg å finne de to døtrene som kanskje har andre etternavn hvis de var/er gift. Jeg vet ikke når de var født, kanskje på 1930-tallet en gang. Takker for all hjelp!IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ser ut som Robert var en Rasmus født i Eid, Norge.U.S. Naturalization Records - Original Documents, 1795-1972Name: Rasmus O Tjorstad [Robert Tjorstad] Age: 32 Birth Date: 25 Sep 1902 Birth Location: Eid, Nordfjord, Norway Arrival Year: 1927 Issue Date: 10 Mar 1934 State: Washington Locality, Court: Tacoma, District Court Title: Naturalization Records of the U.S. District Court for the Western District of Washington, 1890-1957 Description: Declarations of intention, 1931-1933, #8401-8800 Series: M1542- hanne line -

bilete5945.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Denne Frid Eileen Tjorstad nevnt her, er muligens datter til Robert Tjorstad? Hugh NUTLEYWas born in Tacoma January 30, 1932. He married Frid Eileen Tjorstad June 11, 1955. Hugh majored in physics at MIT and completed a Ph.D. in nuclear physics at UW. He also earned an M.A. in English, an M.S. in Chemical Engineering and a Professional Engineer's License in Electrical Engineering. He taught physics and engineering at Seattle Pacific University from 1966- 1997. Hugh was a member of the Seattle First Free Methodist Church. God called him home on March 29, 2003. His last words were God's promise: 'I will never leave you nor forsake you.' He is survived by his wife, Frid; his children Lynne, Daniel, Erik, Sonja, Paul and Byron; 23 grandchildren; and his sister Marlas Campos. A Memorial Service will be held Monday, April 7th at 3:00 p.m. at First Free Methodist Church, 3200 Third Ave. West, Seattle, 98119.Published in print on 4/5/2003. Seattle Times - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk - ikke rart jeg ikke kunne finne ham som Robert. Han ble i dagliglivet kalt Bob. Da går jeg ut fra at jeg har funnet foreldrene også: Ole Andersen og Elise Rasmusdatter. Rasmus Oskar døpt 2/11 1902.Permanent bildelenke: LenkeIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

HUGH NUTLEY, professor emeritus of physics and electrical engineering, died suddenly on March 29, 2003. He was 71 years old. Born and raised in Tacoma, Washington, Hugh earned a B.S. in physics from the Massachusetts Institute of Technology and a Ph.D. in nuclear physics from the University of Washington. His long career began with a stint in the U.S. Army, working on a top secret Russian missile telemetry project at the National Security Agency. In 1966, he joined the faculty at SPC, where he taught physics and later helped to establish the Electrical Engineering Department. He retired in 1997. During Hugh’s tenure at Seattle Pacific, he earned master’s degrees in English and chemical engineering, as well as a professional engineer’s license in electrical engineering. He told his students that learning true science is good because the more you know about the universe, the more you know about the mind of the Creator. He was known for beginning class with poetry, taking prayer requests and sometimes giving a devotional. Outside of the classroom, Hugh and his wife, FRID NUTLEY ’72, devoted time to helping immigrants and foreign exchange students, leading many to Christ through their friendship. Says Emeritus Professor of Electrical Engineering Ed Bauman, “Hugh’s mind was focused on science and engineering, but his heart flowed with the love of Christ, especially to international students.” Hugh is survived by his wife; children LYNNE NUTLEY HUNTER ’78, DANIEL NUTLEY ’81, ERIK NUTLEY ’81, SONJA NUTLEY WEST ’83, PAUL NUTLEY ’89and BYRON NUTLEY ’87; and 23 grandchildren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Når det gjelder de to døtrene så har jeg ingen opplysninger om dem, annet enn det ene navnet. Jeg tenkte at siden faren Robert/Rasmus døde i Idaho, kunne muligens en av døtrene bo der. Jeg har ikke prøvd meg på søk i USA og er derfor totalt ukjent med hva man kan finne og hvilke kilder som finnes.Er svært glad for at du har løst opp den ene knuten.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Legger inn tlfnr i tilfelle du finner ut at hun kan være datter.Frid E Nutley 2733 Diamond St, Unit D Milton, WA 98354-8346 (253) 927-1618Type: Land LineEt annet sted er det angitt at denne Frid er 73 år.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg vet simpelthen ikke om Frid Eileen kan være deres datter.For en tid tilbake søkte jeg på Tjorstad i USA og fant ut at det måtte være en god del med det navnet. Derfor lurte jeg også på om Rasmus/Robert var født over there.Er det mulig å finne en Ellinor/Eleanor Tjorstad? Det er et sikrer utgangspunkt.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Gunnar.Du skulle ikke tilfeldigvis kjenne til en bygdebok for området? Der kunne muligens døtrenes navn være nevnt. Robert og Frid besøkte Sunnfjord for noen tiår tilbake. Er ikke helt sikker på årstallet, men det må ha vært noen år før 1970.Jeg er i alle fall glad for alle bidrag så langt.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Siste bygdeboka, 'Eid og Hornindal' av Jacob Aaland, revidert av Edv. Os, kom ut i 1953 og har berre brukarlister for dei enkelte gardsbruk. Born er ikkje nemnde, berre den som evt. vart neste brukar. Ynskjer du kontakt, bruk telefonen og ring ein eller annan Kjørstad i Eid. Sjansen er stor for at du treffer rette familien.Eid er i Nordfjord, ikkje i Sunnfjord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for forslag, Gunnar. Kan nok være at jeg må benytte meg av rådet ditt hvis ikke noe annet skulle dukke opp.Jeg er ikke så lokalkjent i dette området, men jeg vet at ekteparet besøkte Sunnfjord fordi det finnes et kort fra Robert og Frid der dette blir nevnt. Dessverre er det ikke dato på kortet som kan tydes med sikkerhet. Det kan være at Robert/Bob hadde slekt eller kjenninger i Sunnfjord også. Kan ikke huske navnet Eid nevnt. Det var noe jeg fant da jeg endelig skjønte at gårdsnavnet måtte være Tjørstad, fikk ikke treff på Tjorstad - og ø finnes jo ikke i engelsk. En annen ting. Ser at jeg har notert for Robert: Meridian, Ada, Idaho, muligens det stedet der han døde i juli 1987.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Inger Eide

Til Hanne Line Osberg Eide.Vil bare takke deg for hjelpen og si at det er de riktige personene du har funnet for meg. Dette har jeg fått begreftet i dag etter åpenbaringene på ancestry. com - jeg har kjøpt meg inn der og håper at jeg kan hjelpe andre også når jeg blir flink nok til å ta meg frem.Hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg vet ikke hva gården heter - tok bare utgangspunkt i etternavnet Tjorstad som denne Robert/Rasmus benyttet i USA.Hvis noen har flere opplysninger om gården, tar jeg i mot dem med takk og kan formidle dem videre til etterkommere av Robert Tjorstad som levde i Washington - en del etterkommer lever der i dag også. Hadde selvfølgelig vært ekstra morsomt om det fantes et gammelt bilde av gården også. Tror barn og barnebarn ville sette pris på det.Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser at Ole Andersen Tjørstad og Elisa Rasmusdatter Bjørhovde fikk 4 barn: Anders Olai 27/9-1900, Rasmus Oskar 25/9-1902, Oline Martine 6/8-1905 og Kristian Eilert Olsen 2/6-1907, hvis du går inn på Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane fotoarkivet finner du brudebildet til søsteren til Rasmus, Oline,gift med Mons Smørdal, der er også et bilde bare av Oline, Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Mange takk, Rune for innspill. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg finner den riktige Oline, fant en med dåpsbarn blant annet. Tror du at du kan da deg umaken med å henvise til side slik at jeg ikke sender gale bilder til USA, det ville være for flaut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Mange takk, Rune for innspill. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg finner den riktige Oline, fant en med dåpsbarn blant annet. Tror du at du kan da deg umaken med å henvise til side slik at jeg ikke sender gale bilder til USA, det ville være for flaut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hvis du går inn på Foto, Kommune, Eid og søker på garden Kjørstad, finner bildene nr SFFf-1998007.0033 og .0008, det første er fra bryllupet til Mons Smørdal og Oline f.Kjørstad og det andre av Oline Kjørstad, Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for at du tok deg tid til dette, nå har jeg funnet dem. Jeg hadde ikke søkt på Eid og derfor ble det flere andre Oline Andersen, men ikke den jeg skulle ha tak i.Det er dumt at bildenr er satt så sentralt på bildet, men man skjønner jo grunnen.Man får dessuten noen tilleggsopplysninger som kan være fine å ta med.Dette var morsomt.Med vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, det er nettopp det som er fint. Sitter og ser på Oline - hun er tante til en som lever i USA, se innlegg 3: Frid er datter av Robert/Rasmus Tjorstad.Mulig at de har bildet, men det kan jo være morsomt for Frid og barna å se det på nettet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.