Gå til innhold
Arkivverket

[#64560] Opphavet til Mari Halvorsd Lone, f. Skafså 1814?


Gjest Olav V. Landsverk
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav V. Landsverk

Min tippoldemor Mari Halvorsd ble døpt i Skafså 10.juli 1814, foreldre Halvor Kittelssøn og Groe Olsd. Lohne. (Vitner: Hæge Lien, Bendix Anunds., Cathrine Sørensd, Gunder Næsmark, Svend Gjermunds. Storeslie) Hennes søsken: Anne f. 1812, Kittil f. 1817, Ole f. 1819Ungkar Halvor Kittelson og pike Groe Olsdtr. ble viet i Skafså 23.juni 1811 (Forlovere: Ole Gjermundson Storeslie og Niels Amundson Torsbye)Hvem var Halvors og Gros foreldre? Bygdebok for Mo (av S. Marvik) har dem ikke. Kan de ha forfedre i Hjelmeland? Avgangsliste, Mo: ”Halvor Kittelsen og Groe Olsdr. Lone med 4 børn, Attest 12 marts 1826. Husmandfolk. Hvorhen Bortreist: Hjelmeland (hvor de alt have været i 7 Aar).” Har selvsagt sjekket ft.1801,men finner ingen som passer. (Dette er det mest gjenstridige problemet jeg har i egen slekt!Uløst etter 40 års trøbling.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

så er der en Gro Olsdatter som er innlagt ved Bratsberg Amts Sykehus i 1812 og 1813, mener jeg det var. Kan det være henne?Sveigdal, er vel en gård i Mo prg. Ser det navnet er ført på Halvor ved noen av barnedåpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

vil tro at Halvors mor heter Mari og Gros mor Anne, eller omvendt. Kan vi finne faddere som kan være deres foreldre, evt søsken?Har du noen begreper om når Halvor og Gro er født? Kan en eller begge ha vært gift tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

dette er bare en luftig tanke:Ole Gjermundsen er trolig identisk med denne i 1801 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10832&gardpostnr=118&personpostnr=804&merk=804#ovre>Lenke Der ser vi at han er 28 år og ugift og at Anne Tarjesdtr på 19 år er i tjeneste. Kan det tenkes at han har hatt en datter fra tidligere f ca 1790. I 1804 blir han gift med Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men de har jo en datter som heter Gro og som er 11 år i 1801 Lenke og moren heter Marie. Det må vel være henne. Morens har kanskje dødd og faren har giftet seg om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ole Gundersen og Mari Svendsdatter (Bergland) inngår ekteskap i 1788 Lenke og de tre yngste barna i 1801 er døpt i Mo, men ikke Gro, som er eldst. Hun må vel da være døpt i et annet prg. Hun skal være f ca 1789-1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav V. Landsverk

S. Marvik: Mo bygdebok II, Skafså sogn (1989) har under Bergland H10 (s. 297): Halvor Kjetilson gifte seg i 1811 med Gro Olavsdtr og budde etter det på Sveigedalen og Lone H1 før det i 1819 vart skrive at dei ”holder til paa Bergland”. Truleg flytte dei rett etter til Hjelmeland i Ryfylke for i 1826 skreiv presten at dei hadde vore der i 7 år”Og under Lone (s. 185): Plassen Lone er nemnd i kyrkjebøkene første gongen i 1814. Det var då Halvor Kjetilson og kona Gro Olavsdtr. Bergland H10 som budde her.Hverken Halvor eller Gro er nevnt med fødselsår, fødested, døds-år og –sted. De er husmannsfolk som kommer fra intet og forsvinner i intet. Trolig er de døde utenfor Mo (i Hjelmeland?), siden Marvik ikke har regitrert dem med noe dødsår . (Mo bygdebok har liste over avdøde personer som det ikke er omtalt ellers i boken, så Marvik har gått gjennom kirkebøkene – og disse er dessuten omtalt to steder. Hverken Halvor eller Gro har vært gift tidligere; de var og unkar og pike i 1811.Hverken Storåsli (Storeslie) eller Bergland har noen kandidater.Gro Olsdtr Bergland, f. ca 1790, døde ugift 1849. Men Mari i Moland 1865 er den rette Mari (min tippoldemor.)Takk for forsøk! Det ante meg at dette ville være det vrienste spørsmålet jeg har prøvd med på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ole Olsen Moen f 1795 kan være sønn av Ole Olsen og Groe Sigurdsdtr.Moen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=87&filnamn=mof1766&gardpostnr=909&merk=909#ovre>Lenke . De fikk også en datter Groe i 1791 Lenke . De fikk også barna Ingeborg Lenke , Birgit Lenke og Sigurd Lenke . De seer ut for å ha bodd på Rushag på 1780-tallet. I 1801 bor de ikke i Mo. Men her er han trolig i 1782 på Rushag med kone og et barn Lenke og her gifter Ole og Gro seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sandland var bostedet i 1799, og da ser vi at enkemannen Ole Olsen, 60 år, bor der uten barn i 1801 LenkeDette må vel bety at barna var i pleie hos noen andre ved FT 1801, og så ha, i hvertfall noen, kommet tilbake som ungdom / voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav V. Landsverk

Ole Olsen og Gro Sigurdsd. (d. 1799)på Sandland hadde 5 barn. De eldste, f. 1780, 1783, 1786 var gamle nok til å være i tjeneste andre steder. Den yngste, Ole, d. 1795. Gro, f 1791 er ikke oppgitt med noe dødsår i Mo bygdebok, men alle Gro Olsdtr (f. 1791) i Mo og nabosogn er i 1801 er oppgitt sammen med sine foreldre, etter det jeg kan se, så da er vel denne Gro død? Men hun var en god kandidat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Iflg databasen dør det ingen Gro Olsdatter mellom 1791 og 1801, så jeg tror at denne jenten levde opp.Kan Svale Sigurdsen være fra Mo? Kanskje skrivemåten av Svale-navnet var annerledes i Mo?Hva tenker du om at det er to Olsen-barn som drar til Hjelmeland, Ole f 1795 og Gro, med et par års mellomrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ole Sandlands sønn Ole f 1795 dør samme år, så den Ole Olsen Moen f 1795 som drar til Hjelmeland må være en annens sønn. Skal se litt. Uansett så er det da litt pussig at to fra samme bygden drar til Hjelmeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En annen ting som er pussig er at flere av Ole Olsen og Gro Sigurdsdatters barn ikke er registrert i Mo i 1801, men de er tydeligvis kommet tilbake for å bli konfirmert, slik jeg tolker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.