Gå til innhold
Arkivverket

[#64560] Opphavet til Mari Halvorsd Lone, f. Skafså 1814?


Gjest Olav V. Landsverk
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

her er den Ole Olsen som drar til Hjelmeland, fordi han er f i febr 1795 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8003&idx_id=8003&uid=ny&idx_side=-110>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldre er Ole Svendsen og Ragnhild Kittelsdater, her i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Iflg Hjelmeland gard og folk I s 265, under andre, på gården Nesvik står det: Hallvor Kittelson g.m. Gro Olsdtr. barn: Johannes f 1823, flytte til Håland prestegjeld i 1862. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gode Anne, godt du kom inn her. Nå har jeg vært gjennom alle konfirmasjonslister i Hjelmeland og omliggende prg, men har ikke funet noe.Er det bare det barnet som er f i Hjelmeland som er nevnt i Bokji?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK Anne, god lørdagskveld i stuen (har forretsen en fetter på Jørpeland, I.J.Mæland), betyr dette at Halvor og Gro ble boende igjen på Nesvik? Hvor ble i tilfelle de andre barna, Anne f 1812, Mari f 1814, Ole og Kittil av? Dette blir mer og mer merkelig. Finner ikke konfirmasjonene deres noen steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Ingen av de andre barna er nevnt, har sett i registeret men kan ikke finne de der heller (kan ha oversett de) PS Hans datter og min datter er svigerinner.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sendt deg en mail, Anne.Men dette er da rart. De har altså fire barn, hvis alle lever, f mellom 1812 og 1819. De må da, slik det var den gangen, blitt konfirmert et sted. Slik jeg forstår det hadde Halvor og Gro vært dratt fra Mo i 1819, altså rett etter at det siste barnet der var født, og til Hjelmeland. Så får de en datter der i 1823, Johanne, som selv flytter til Håland i 1862. Hva i all verden har skjedd med de fire eldste barna?A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav V. Landsverk

Oppsumering:Halvor Kittilsen (Lone) og Gro Olsdtr, g. 1811 i Skafså (alder ikke oppgitt) hadde (bl. a.?) disse barna:1. Anne f. 11.1.1812, Sveigedal, Bergland i Skafså - d.?2. Mari f. 6.7.1814,Lone, g. 1837 Moland krk. Fyresdal, d. 1873 Lauvdal, Fyresdal.3. Kittil f. 23.2.1817, Lone - d?4. Ole f. 25.3. 1819, Lone - d ?5. Johanne f. 17.7. 1823 Nesvik, Hjelmeland, til Håland 1862 – d?Siden begge bestefedrene er oppkalt på tradisjonelt vis, må en vel regne med at ettersøkte Kittil har vært gift med Anne (eller Mari) og Ole med Mari (eller Anne). Selv om det er dem jeg søker, var det veldig fint å få rede på Johanne (som ikke nevnt i Mo bygdebok.) Mange takk – og takk for øvrig for alle forsøk. Dette er ikke lett! Men problemet være løsbart, særlig ut fra ft. 1801. Jeg kan jo håpe litt til på gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.