Gå til innhold
Arkivverket

[#64561] Kjenner du til etterk. av Gjertine og Johan Peter Andersen, Nøtterøy(Vestf)?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Heisan :-) Det er nok fleire som har lest 'Familien', (mor mi :-)), og difor har eg engasjert meg i dette :-)Eg har også oppdaga at det er gjort feil i avskrivinga som er digitalisert her.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg har lest litt gjennom innleggene og gjort noe arbeid selv. Utfra innleggene og søk på dig.arkivet har jeg skrevet en oversikt over barn: Amunda 1861 (antas å være hun Minnie nevnt i ukebladet),Annette Karine 1859,Gjertine 1867 (nevnt i ukebladet), Hansine 1868, Johan Adolph 1858-død samme år, Johan Kristian 1863, Johan Peder 1870, Julius 1872, Theodor 1874, Hans Arnt 1865. Ifølge ukebladet og det du sier, så var det 13-14 barn.Hva er navnene, fødselsdatoene og fødselsstedene til resterende barn, 3-5 stk.? Har sett på Nøtterøy 1865-1877 Døypte. Jeg prøvde å finne dem i bygdebøker, men klarte ikke i den knappe tiden jeg hadde til rådighet.Jeg har funnet ut at Gjertine er gift Tallaksen og bor i Lakkegd. 58 i Oslo ved folketellingen 1900. Annette Karine bor med ektemann Johan Henriksen i Bernt Ankers gade 2 i Oslo ved folketellingen 1900. Amunda er gift Amundsen og hennes ektemann heter Amund. De bor på Nøtterøy. Johan Petter far og Julius bor også på Nøtterøy som det er nevnt i tidligere innlegg. Jeg har og funnet ut at brødrene til Hans Arnt, Johan Kristian og Johan Peder bor med sine familier på Nøtterøy ved 1900 folketellingen. Johan K. er gift med Martha mens Johan P. er gift med Hansine Marie. Begge guttene giftet seg i jan. og nov. 1894 på Nøtterøy.Jeg har funnet ut at Hansine født 1868 døde 25/8-1887. Det samme gjorde Theodor, 29/8-1874.Det levde ihvertfall flere etterkommere i 1900. Ser,husker etter hukommelse at to ble født i 1900 hvor det står fødselsdato.Da har jeg ihvertfall kontroll på de 10 barna i 1900 (nevnt ovenfor). Hans A. reiste ut som kjent før 1900. Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Veldig glad for å fleire med på laget :-)) Eg er surrete i hovudet(har vore på Dis-møte :-), difor klarar eg ikkje å tenkja på dette no(skal setja opp ein oversikt over barn/barnebarn, men ikkje no), men kan iallfall fortelja kva eg har.Julius f.1872 som bur saman med far i 1900, giftar seg 27.08.1907 med Klara Marie Syversen (dersom du ser i FT 1900 i huset til far hans, er ho der, og mora giftar seg med far hans!!), dei får eit barn: Jenny f.14.03.08, Julius døyr i Nagasaki i 1908 av hjertelammelse (står i bygdeboka), før eller etter Jenny vart f. det veit eg ikkje.Eg har funne ei Jenny Hamre død i 1991(funne i Døde i Norge) i Tønsberg(med rett f.dato), mogeleg det er henne, veit ikkje.Johan Petter f.1870 gift med Hansine Marie Kristoffersen, hadde fleire barn, men eg har konsentrert meg om gutane, avdi eg tenkte dei var lettare å finna igjen seinare. Eg bomma godt då, for eg finn ingen ting, verken på Døde i Norge, eller Gravsted registeret!Men det var iallfall Sigurd f.25.09.1895, Fritjof f.15.11.1898 og Ragnvald f.21.08.1900 to jenter kanskje.Men no må eg gje meg, heilt surrete :-)))Venleg helsing Mariann.PS:eg har ikkje vore i kontakt med Bruce, har berre det som mamma leste til meg på tlf. Difor veit eg ikkje meir om barna til familien Andersen enn du, kanskje dei ikkje var fleire enn dei som er funne her. Eg sendte e-post igår til den dama i Familien som har med akkurat denne sida å gjera, men ho svarte ikkje idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Held på å laga oversikta over barn osv. til Johan Peter og Gjertine.Fann nettopp ut at Amunda Amundsen ikkje er rett Amunda.Har leita etter Amunda i landsoversikt utan hell.Kanskje ho har døydd ung ho også?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kva kyrkje er det som vert 'naturleg' val for dei som bur i Bernt Ankersgt. i Oslo?Eller kva med Lakkegata?Eg tenkte eg ville prøva å finna f.datoar til barna til desse systrene (Gjertine og Anette Karine).Venleg helsing Mariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Har du hørt fra hun i Familien?Jeg oppdaget for to dager siden at det ikke var rett Amunda, men kanskje vi finner henne til slutt. Det var ikke veldig mange som het Amunda den gangen når jeg ser ved øyekast på navneforekomster.Det er krevende jobb å se i kirkebøker i Oslo. Det er det jeg har funnet ut så langt. Mannen (Aralt Severin) til Gjertine var gift for første gang med Henriette Kathinka Hesselberg før han giftet seg for andre gang med Gjertine. Henry Arthur f. 25/5-1886 er døpt 20/6-1886 i Gamle Aker. Konf. 22/4-00 på Grønland. Her kom navneregisteret til Kari Thingvold til hjelp. Hjørdis Solveig f. 18/3-1896 er døpt 25/5-1896 i Paulus. Dagmar finner jeg ikke for årene 1897 og 1898 i Paulus. All den infoen tyder på at de flyttet flere ganger.Jeg har funnet Kaakon, sønn til Johan Christian konfirmert på Nøtterøy 4/10-1914. Hans søster Ruth født 23/4-97 døpt 9/5-97 ble gift 5/5-1918 med med Edgar Joland Haugen. Torleif er døpt 10/6-94 på Nøtterøy. Haakon døpt 2/9-00 samme sted.En kandidat til Ragnvald Andersen døde på Kråkerøy, Fredrikstad 15/1-1984. Her er vi avhengige av fødselsdato for å få bekreftet rett person eller ikke. Kanskje Johan Petter, Hansine med barn emigrerte. Jeg finner ikke i emigrasjonslister, men det er mangler har jeg forstått fra før. Man kunne spørre de med Ancestry om oppslag.Jeg ser at Johan Petter er i DISTreff. Hvis du har bidratt med info der, så kan du se der. Jeg har ikke bidratt. Jeg har tenkt å spørre en dame jeg har hatt kontakt med tidligere i forbindelse med annen Nøtterøy-slekt. Da kan jeg spørre henne samtidig.Ang. Oslo så kunne det vært fint å spørre om noen som er på byarkivet om oppslag i adressebøker i bestemt tidsrom.Julius døde i Nagasaki 11/9-1908 sc. s. 354 døde Nøtterøy etter at Jenny ble født.Ellers tror jeg har funnet rett Emil Anker Henriksen, f. 22/7-1892 død 31/12-1960 Nordre gravlund i Oslo.Det er det jeg har funnet så langt.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Kristin :-) Ja, fekk svar på min e-post på tirsdag frå Familien(etter eg hadde ringt :-), ho var ikkje på jobb på mandag. Så då sende eg ei melding til Bruce. Men han veit nok mindre enn oss :-))Men iallfall: ubeskrivelig takknemleg!!Også: Jammen har du jobba :-) Eg har funne Torleif(son til Johan Christian), han døydde av hjernebetennelse 27.05.1912. Dvs.eg trur det er hans son, han bur på Knarberg og er fødd same dato som Torleif, men det står ikkje i krk.boka at han er son til J.C., men det var no rart om det skulle vera så mange T. fødd same dato på Knarberg!Hadde også funne det med Ruth og Edgar, men finn ingen av dei seinare!Det er ei Hjørdis i Oslo, og ei i Kr.sand, der er ei Solveig på Rjukan, alle f.18.03.1896. Dette er altså i Gravstedregisteret.Eg har sjekka alle f.datoane, eg har funne datoane på dei tre til Johan Christian(fekk han fleire etter 1900?)Eg har også sjekka(i gravstedregisteret) datoane til alle dei andre, men det er ingen treff som utanom dei eg har nemnd her som sagt, mogeleg Jenny dotter til Julius.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Mariann.Jeg har funnet mer enn sist.1. Edgar og Ruth reiste til New York 20/11-1920 fra Oslo. En datter Edna, f. 26.01.1918 var med dem. 2. Glemte å nevne sist gang at Johan og Anette Karine fikk datter, Anthonia, f. 14.12.82, døpt 31/12-1882 Nøtterøy. Har ikke lyktes foreløpig å finne skjebnen hennes. 3. Henry Arthur, f. 25/5-86,døpt 20/6-1886 Gamle Aker.Konf. 22/4-1900 Grønland. Hans søster Hjørdis Solveig, f. 18/3-96,døpt 25/5-96 Paulus. 4. Torleif,Ruth,Haakon fikk to brødre til etter 1900: Erling, f. 5/8-1902, døpt 24/8-1902 Nøtterøy og Sverre, f. 26/6-1904 og døpt 10/7-1904 Nøtterøy. Sverre døde 18/9-1990 iflg. Gravminner. Erling døde 19/11-1988 iflg. Gravminner. Kona hans Camilla (som jeg tror) døde 19/12-1974. Du må se i dåpsinnførselen til Erling. Der er det interessant opplysning. Jeg har funnet frem til fødselsdato og telefonnumre til etterkommere som lever i dag. Si fra hvis jeg skal sende de til deg pr mail. 5. Ingen aktuelle Tallaksens døde på Grønland 1901-1912. 6. Ang. guttene til Anette og Johan: Henry Norman, døpt 12/10-84 Grønland.Konf. 2/10-1898 Jacob. Død 19/5-1918 Jacob. Uklart om det står g eller ug.Emil Anker, døpt 6/11-92 Jacob. Død 31/12-1960 og er gravlagt sammen med Alma, f. 23/1-1890 og død 07/07-1975 Nordre Gravlund, Sagene iglg. gravminner. Rolf Franklin, døpt 19/4-1897 Jacob og konf. 23/4-1911 Jacob. Død 4/7-1911 Jacob. Johan Nordal, døpt 20/1-89 og konf. 19/4-03 Jacob. Har ikke funnet frem til skjebnen hans ennå. Han var ikke regr. død i Jacob t.o.m. 1927. Foreldrene: Anette døde 19/2-1906 Jacob og Johan døde 12/3-1914 Jacob.Har du funnet konfirmasjonene til Erling Thorleif og hans søstre Hjørdis Solveig og Dagmar Viktoria? Har du funnet dåpene til de to jentene?Det vi kan, ikke bare oss kunne be om oppslag i adressebøker i perioden 1882-1920 for familiene/ektemennene til Anette og Gjertine. Og be om kopi av skifte ang. Johan og Anette. Det for å spare litt jobb. Vi kunne også be om skifte til Anettes far Johan Petter.Det ville også være fint om noen kan si oss hva vi skal gjøre for å finne frem til barna til Johan Petter og Hansine, bosatt på Nøtterøy 1900.KLOK bekrefter at Torleiv ugift død 30/3-1912 var sønn av Kristian Andersen (noen ganger kuttet han ut Johan).Vi kan spørre noen med Ancestry ang. Ruth, Edgar og datteren.Det er alt til nå.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg kom på at Johan Petter og Gjertine med barna kunne ha reist til Slagen i Sem, Vestfold. Så jeg tok veldig rask titt på konfirmasjon ang. Sigurd, det eldste barnet. Født 1895. Der fant jeg ham. Da har vi svaret på at vi må se i kirkebøker for Slagen ang. Johan Petter og Gjertine med barn.(Min erfaring med mine Nøtterøy-familier var at de dro til Sem (Tønsberg,Slagen) eller til Oslo (Paulus,Petrus,Gamle Aker) hvis de ikke ble boende på Nøtterøy).Når det gjelder etterkommere av Gjertine og Johan Peter i Oslo, så er kirkebøker for Grønland,Jacob,Petrus,Paulus, Gamle Aker aktuelle steder å lete først i.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Kristin :-) Har tilgong til Ancestry, og har funne at Edgar melde seg til teneste i 1.verdenskrig, i 1917. Det har nok vore eit kort engasjement, sidan han er tilbake her i 'gamlelandet' og giftar seg i 1918.Fann både han og Ruth i SSDI (døderegistrering i USA), dei er begge døde i California.Men finn dei ikkje i FT1930 i USA, veit difor ikkje namn på evt. andre barn enn Edna. Det er 12 Edna å velja mellom med same f.dato, som frk.Haugen i SSDI registeret. Dessutan er det jo slett ikkje sikkert det er nokon av dei, ho kan jo fortsatt vera i live.Fann også sannsynleg etterkomar etter Erling, takk for tipset :-)Venleg helsing Mariann.Venleg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Fann Edgar og familien, ved å søkja på ein annan måte.Dei budde i Bellingham, Staten Washington i 1930. 'Desverre' har dei berre Edna 11 år og ei syster Ruth som er 8 år, så det vert vanskeleg! Men å finna nekrologen til Ruth eller Edgar, evt. begge skulle la seg gjera, vil eg tru.Der kan me få namna på jentene etter dei vart gift.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Fekk vite at Erling hadde ein bror som var ein god del yngre enn han sjølv, det stemmer, fann Torleif nr.2 som vart fødd i 1914, han er også død. Han bytta til same etternamn som Erling.Takk igjen Kristin for alt arbeidet du har hatt, eg har fortalt om deg til Bruce. Det er no du som har gjort mesteparten her!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det som eg trudde kanskje var dottera til Julius, _var_ dottera til Julius!Har nettopp hatt endå ein hyggeleg prat med ein etterkomar av Gjertine og Johan Peter :-))'Det ville også være fint om noen kan si oss hva vi skal gjøre for å finne frem til barna til Johan Petter og Hansine, bosatt på Nøtterøy 1900'.Dette er eit utklypp av di melding (35) Kristin, eg hadde funne fire av barna til Hansine og Johan Peder, før du sende den meldinga(dersom du ser i (28) vil du sjå at dei var funnen), eg såg det berre ikkje før no.Sigurd f.25.09.1895Gudrun f.26.10.1896Fritjof f.15.11.1898Ragnvald f.21.08.1900Barnebarnet til Julius meinte at dei (Hansine og Johan Peder) hadde fleire barn, men han var ikkje sikker, eg har ikkje leita enno.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

PS:eg skulle sei at eg såg ikkje at du 'etterlyste' barna til Hansine og JohanP. før no.Har leita etter fleire fram til 1904, utan å finna nokon, men det er jo mogeleg at eg har oversett nokon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Mariann.Jeg har vært vekke fra maskinen i flere dager.Jeg var litt uklar i det jeg skrev i innlegg 35 om hvordan vi kunne finne frem til Johan Petter og Hansine med familie. Jeg visste fra før iflg. dette temaet de 4 eldste barna Sigurd,Gudrun,Fritjof og Ragnvald og når de var født. Det jeg mente var hvor de ble av når jeg ikke fant dem i kirkebøker på Nøtterøy, f.eks. konfirmasjoner. I neste innlegg nr. 36 skriver jeg at jeg fant ut at de kunne ha reist til Slagen. Det gjorde de, da jeg i farten fant Sigurds konfirmasjon. I innlegg 36 skrev jeg Johan Petter og Gjertine, men jeg skrev feil og mente Johan Petter og Hansine.Sigurd ble konf. 3/10-1909.Gudrun konf. 23/4-1911.Fridthjof konf. 5/10-1913. Ragnvald konf. 4/10-1914. Det ble ikke flere barn etter Ragnvald.Sigurd ble gift 17/10-1918 Slagen med Lovise Andrine Nikolaisen, f. 27/1-1895. De fikk to barn født 1919 og 1921 i Slagen. Jeg oppgir ikke navn her pga. de kan være i live.Foreløpig har jeg ikke funnet frem til evt. etterkommere til Gudrun,Fridthjof og Ragnvald.Det var fint at du fikk bekreftet rett datter til Julius. Hyggelig å høre at du fikk kontakt med etterkommere til Erling.Er det fortsatt interessant å finne ut om etterkommere etter Johan Petter og Gjertine i Oslo? Hva ønsker du vi evt. skal finne mer om?Jeg er interessert i å vite mer om etterkommerne til Johan Petter og Gjertine. Så jeg sender deg mail om det.Mvh. Kristin (S. Aasen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Heisan :-) Hyggeleg å høyra frå deg igjen!OK, no forstår eg (ang.Hansine og Johan Peder).Eg må nok innrømma at eg synst at du har gjort meir enn nok :-) Men dersom eg finn ut nokon å ringja til av etterkomarane til Sigurd, gjer eg gjerne det :-)Det er nok me som veit mest om denne familien, dei eg har snakka med veit iallfall lite!Du må berre senda meg ein e-post ja :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen.Jeg visste ikke at det var mer enn nok det jeg hadde gjort. Derfor spør jeg i mitt forrige innlegg om det er mer vi evt. skal finne.Jeg sender mail som jeg nevnte.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Åh, kanskje eg var litt 'sleivete', det var slett ikkje meininga! Orsak! Det er det 'skumle' med e-post, eller meldingar av dette slaget: ein står i fare for å verta misforstått.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.