Gå til innhold
Arkivverket

[#64565] Baakind på Toten


Gjest Kari Dahlsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Dahlsveen

Ole Pedersen født på Kobberstad i 1811 ble gift med Johanne Evensdatter. De var brukere på Båkind. Når var Johanne Evensdatter født og hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Dahlsveen

Takk for greit svar. Da blir jo neste spørsmål: Hvem var foreldrene til Even Jensen Drager? f cirka 1759? og kone Anne Olsdatter Prestsæteren? f cirka 1786 g 1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Dahlsveen

Takk for rettledning. Jeg vil tro jeg fant Even Jensen 'Drager' som døpt 1757. Spørsmålet blir da: hvor ligger gården Miørlund?Anne Olsdatter Prestsæter? fant jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei!Lurer litt på det med Prestsæteren. Er du sikker på at Anne heter det,Ole Presesæter som er forlover ved vielsen i innlegg 3 behøver jo ikke være faren?Ser det står Drager på både henne og Even, kan jo være bosatt der begge to før vielsen.Drager er såvidt jeg vet to gårder mellom Raufoss og Bøverbru.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Eneste Anne Olsdtr født på Toten i 1786 (som jeg finner er )denne i Sodstadstuenfødt 29 april og døpt 7 mai 1786 med far Ole Pedersen og mor Johanne Carlsdatter.Permanent sidelenke: Lenkefemte barnet nedenfraBlir jo litt med bind for øynene med så vanlige navn, men verdt å følge med tanke på navnelikhet med mor og datter Johanne.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Hvis du ser på Folketell. 1801, vil du finne mange Anne Olsdøtre i passende alder, ca 14-16 år, som tjenestepiker på forskjellige gårder, men dessverre ikke som hjemmeværende døtre som ville gjort det enklere å plassere dem. Legg merke til at Even Jensen blir oppgitt å være 56 år ved vielsen, men faktisk er født 1757, så aldersangivelser må tas med en stor klype salt. Han var i Ft.1801 g.2.m. en Johanne, og ifølge en ganske vanlig skikk kunne hans datter i neste ekteskap bli oppkalt etter hans forrige kone. Det er riktig som innlegg nr. 10 sier at Ole Presteseteren er forlover og kanskje ikke hadde mer å gjøre med brudefolkene enn at han var et verdig vitne.Dessverre er en del av avskriftene som er gjort av Gjøvik/Toten slektshistorielag blitt en del forsinket, for vår 'guru' har vært opptatt med et annet gjøremål som har tatt svært mye tid, men det er håp om at de hullene som er i rekken av avskrifter, vil bli fylt når vi kommer ut på nyåret. Den første egenskap en slektsgransker må oppøve, er tålmodighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

I min avskrift (foreløpig ikke lagt ut) finner jeg en Anne Olsdatter Drager, Føderk., død 31.12.1837, bgr. 12.01.1838, 51 år (altså f. ca 1786!). Siden hun betegnes føderådskone, er hun gift, men det står ikke med hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ser i dåpen til Johanne (2)er det b.l.a. fadder fra Kraby, det blir såpass langt unna Drager som jo Even er fra. Kanskje er det familie av Anne?Enig i at det er mange Anne Olsd,men kan ikke gjette på alle. Skal bli fint å få nyere avskrifter!Jeg venter veldig på den nye boka om Vardal og Redalen som jeg antar er det gjøremålet guruen er opptatt med.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Fadderne på Kraby representerer nok Evens familie, og ikke Annes. Even Jensen kom fra Askim (Askjum) i Nordlia, og hadde nær slekt på Kraby.Dessverre har jeg ikke noe godt svar på hvor Anne Olsdatter kom fra, bare at iflg. artikkel i Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift 1/1986 hadde Ole (Paalsen) Prestesæter ingen datter Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Dahlsveen

Rune: Kunne du ta deg bryet å forklare dette slektskapsforholdet eller evt sende det på epost til karidalsveen krøllalfa gmailpunktumcom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Peder Kraby må vel være identisk med Peder Haagensen Kraby, som var gift med Helene Jensdatter Askim (1769- ). Han var - hvis jeg husker riktig - bruker av Østre Kraby, mens Helenes tvillingsøster Eli/Elen ble gift med Nils Stockfleth Darre på Vestre Kraby.Even Jensen (og da hans her nevnte søstre og andre søsken) var barn av Jens Haagensen Askim (1715-1797) og Pernille Andersdatter Kraby (1725-1783).Fadderen i 1815 som står som Anders Gropen er antakelig Even Jensens bror, Anders Jensen (1751- ) som ble husmann under Askim. Gropen var nemlig en av husmannsplassene under Askim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det er fristende å tenke at Maria Grimås som var fadder i 1815 representerer Anne Olsdatters slekt. På Grimås bruktes navnet Ole i generasjoner på denne tida. Men jeg har ikke uten videre kunnet finne noen kobling. Og forøvrig hette jo 'halve' den mannlige befolkning på Toten Ole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Men det er kanskje verdt å sjekke ut Anne, datter av Ole Andersen og Eli Haagensdatter på Grimstad? Hun er 22 år ved ft. 1801, og havner aldersmessig nær 'vår' Anne.Anne og Even Drager er faddere for barn av Johannes Olsen Ånnerud, og nevnte Johannes er fra Grimstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Dahlsveen

Dette hørtes veldig greit ut Rune. Jeg var inne på slektshistorielaget.no og der fant jeg en Even Jensen f på Mjørlund, men det er vel et blindspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Kan dette være samme par? Permanent sidelenke: Lenke Even Jensen er utlagt som far til Anne Olsdatter Qvikstads uækte datter Ollene f 24 mars 1811. Men her bor Even i Qvikstadstuen.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Dahlsveen

Hei! Jeg har forhørt meg litt og noen sier at militære befalingsmenn ofte fikk barn utenfor ekteskap. Imidlertid ville det muligens være litt pussig om hans militære grad også da ikke hadde blitt oppgitt også 1 1811. En Even Jensen fikk også et barn utenfor ekteskap i 1812, men med ei anna kvinne. Begge disse hadde tilhold på Kvikstad. Samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Til Runes innlegg nr. 16: Har ikke noen Even i barnerekken registrert hos Jens og Pernille på Askjum, men det kan jo være 'plass' til et barn mellom 1751 og 1757. Har Rune 'Even Jensen' fra et skifte e.l. på Askjum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.