Gå til innhold
Arkivverket

[#64570] Søsken av Anders Johannessen Skår (Rolvsvåg)


Gjest Roy Ove Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Ove Myhr

Anders Johannessen Skår, født 1828 i Rolvsvåg, Samnanger. Gift med Kari Larsdatter Kvitingen. Døde i 1910 på Trengereid i Haus. Han har holdt til på Rolvsvåg, Skard(Skarsnæset), Egedal, Kvitingen og i Hisdalen. Han er sønn av Johannes Nilsen Rolvsvåg/Haugen(1787-1848) og Ragnhilda Andersdatter Helland(1795-1849) fra Fusa. Har notert meg at Anders har 4 søsken: Niels(1824-?), Johannes(1831-?), Lars(1834-?) og Anna Kristina(1835-?)(konfirmert i 1850) Er det noen som kjenner til den videre sjebne til disse 4?mvh R.O. Myhr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står dessverre ikke noe om han søsken i Samnanger I, 2 søsken er nevnt her: Lars 1834 og Anna Kristina 1835, men ikke om de gifta seg eller hvor tid de døde.I Samnanger II, s. 29 står det at Johannes Nilsson var fødd i Årsvågen i Fusa og at han hadde nok en sønn Nils f 1843 som i 1887 ble gift med Gunhild Severina Olavsdr Berge fra Os. Ingenting om de to andre og det som står om Anders har du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Etter å ha sømfart ministerialbøker for Os kan jeg legge til følgende:1) Niels, født 6/1-1824 Østestad, Fusa, vaksinert 2/8-1826(Østestad) og konfirmert i 1838(oppgitt fødested Østestad, bustad Rolsvåg) Gift ?, Død ?2) Anders, født 15/2-1828 Rolsvåg, vak. 5/8-39, konf 1843.3) Johannes, født 29/6-1831 Rolvsvåg, vak 5/8-39, konf. 1845. Gift ?, død ?4) Lars, født 12/7-1834, død 26/11-1834.5) Anna Kristine, født 31/12-1835, vak 5/8-1839, konf. 1850. Gift ?, død ?Foreldrene finner jeg viet i Os 9/11-1823 som Johannes Nielsen Bouge(Årsvågen nevnt i innlegg (3) er vel samme sted), Fusa og Rangele Andersdatter Berge?. Tolker at de har flyttet fra Bouge(Nedre Boge/Årsvågen), via Østestad og senere til Rolvsvåg. Nevner bygdebøker for Fusa noe om dette paret, når og hvor de er født, døde, og hvem deres foreldre var? I Samnanger II er det nevnt to med navnet Johannes Nielsen på Rolvsvåg omlag like gamle, og her tror jeg forfatteren har blandet sammen disse to.mvh R.O. Myhr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, slik ser det ut etter hva du har funnet (dette er vel fra kirkebøker?)Han på Haugen er satt med barna Lars 1834 og Johannes 1830. Han på Rolvsvågneset er han jeg nevnte i # 3. I Samnanger I står han første som gift med Ragnhilda Andersdtr i ca 1828 - hun død i 1849 og han i 1848 (født i 1787).N° to fra Rolvsvågneset er gift n° 2 med Ingeborg Kristoffersdtr Upppdalsneset og han døde i 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Opplysninger fra innlegg (4) er hentet fra kirkebøker ja.Denne Johannes Nilsen Rolvsvåg som er gift med Ingeborg er oppført som ungkar når han gifter seg 17.november 1836, og det betyr vel at han ikke har vært gift før...? Dette paret får disse barna: 1) Ingeborg, født 3/2-1837 2) Niels, født 26/1-1843, død 29/1-1843 3) Niels, 26/2-1845Kirkebøkene gir ikke klart svar på hvem av dem(Johannes Nilsen) som dør i 1848 og hvem som dør i 1850, så jeg har laget et innlegg i Arkivforumet som kanskje kan oppklare det og muligens også gi oss en pekepinn på hvor Niels, Johannes og Anna Kristina fra innlegg 1) kan befinne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg såg innlegget ditt, men det ser ikke ut for at det er skifte etter noen av dem. Ihvertfall ikke i databasen her på DA.Men ved å sjekke dåp, faddere og liknende, går det vel og an å finne ut av det. Ikke lett når de er omtrent samme alder og har samme navn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Det er helt riktig Kjellaug, innlegg i Arkivforumet gav ikke noe svar på hvor de 3 jeg søker etter måtte befinne seg. Men etter å ha søkt i kirkebøker for Fusa har både Niels og Anna Kristina dukket på henholdsvis Hope(Berøen) og Vafid(?) Johannes Johannessen, født 29/6-1831, derimot, gjenstår å finne videre detaljer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Som svar på [4]I Fusa-soga stå det under nedre Boga - Årsvågen: Johannes Nilsson f. 1790 - g.1823 Rangela Andersdtr. Berge, Kilen i Os, b. Austestad 1824 som inderst. Frå 1828 i Rolvsvåg.Som Johannes' foreldre står: Nils Larsson, 1745-1840 g. Kristi Monsdtr.Stranden (Bogstrand), 1743-1817. Han hadde også to brødre1: Lars Aarsvaagen (mangler fødselsår) d. 1852, g.Kristi Monsdtr. Koldal, 1769-1854.2: Mons f. 1786 b. Eide i Hålandsdalmvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Har sett etter opphavet til Rangela Andersdtr. Berge [4] i Fusa-soga - Berge, uten hell så langt.Undres på om Berge også var i Os. Kan sjekke i Os-soga i morgen.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Roy skriver i innlegg 1 at Ragnhild/Rangela står som Helland og da er det nok hun som er døpt her i mars 1795 (høgre side) foreldre Anders Andersen Helland og Marta Hansdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1795, side 47. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har ellers notert at Anders Andersen Helland var f ca 1753 og gift omkring 1775 med Marta Hansdtr DaleAnders sin far var Anders Andersen Helland 1716-1775 gm Malena Sjursdtr Koldal 1730-1796 (datter til Sjur Andersen Koldal og Karen Hansdtr Bru (se Arnfris slektsbok). Denne sistnevnte Anders: 'Han var bruker på Helland br. 3. hvor han iflg. Fusaboken 'åtte 1 l., 1 p., 23 mrk. sm., ½ h i 1733, åtte etter skøyte 1743 1 g. sm., skøytte 1750 ½ l., åtte 1764 heile bruket.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun står riktignok Berge da de gifta seg og han Boga som Roy nevner i innlegg 2. Dessverre gir ikke vitnene noen videre informasjon: N° 26: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Ekteviede 1823, side 203. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11623&idx_id=11623&uid=ny&idx_side=-132>Lenke Men hun kan ha arbeidet der da de gifta seg. Hva het barna deres? Jeg har bare satt opp ekteskapet.Jeg ser at da de får Nils (1824):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ang. Ragnhild/Rangela Andersdtr. Berge, Kilen.------- Os-soga III s. 672. Berge br. 4, Kilen.Anders Nilsson Rolvsvåg f. 1750 festet br. i 1788. Han hadde før vært gardstyrer på Molda. g. 1785 Anna Johannesdtr. Osøyri f. 1754.Barn:Johannes f. 1790 b. Rolvsvåg.Ragnhild f. 1793 g. Johannes Nilsson Rolvsvåg s. Samnangerb. s. 177.Nils f. 1797 g. 1827 Ingeborg Nilsdtr. Skjelåen. b. Trengereid, Samnanger. se samnangerb. s. 208.To gutter døde unge. Eldstebarnet kom til verden bare et halvt år etter bryllupet, og Anders fikk en stor bot for det.I 1796 flyttet Anders med huslyden til Utskot i Samnanger, der de siden ble boende. se Samnangeb. s 844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, da var det jo helt feil person / Ragngela over!Det værste var at jeg hadde han allerede i min data under Utskot!S I, s. 844: Anders Nilsson Utskot er nemd som husamnn her i 1801. Plasset er ikkje nemnt, men det var visst her han budde (Erevik u/ Utskot) Han var son til Nils Nilsson og Ragnhilda Jonsdtr Rolvsvåg, var fødd 1750 og var gift 1785 med Anna Johannesdtr Osøyri, f. umb. 1754. Dei var komne til bunads på Utskot i 1797. Der vantar upplysningar um kvar tid dei døydde.'Barn:Johannes 1790Ragnhilda 1793Nils 1797, g 1827 m Ingeborg Nilsdtr Sjælåna b p Trengereide (Neset)'Nils Nilsson (1711 Øpstad i Fusa)var sønn til Nils Andersson Foer (1671) og Ingeborg Nilsdtr Skjelbreid (1675) Forfedre fra Koldal og Gjøen, har ikke sjekket dette.Ragnhilda Jonsdtr var født på Foer 1707, død 1778 Rolvsvåg: 'Erveskifte etter henne var gjort 21. november 1778, der alle borni deira er nemde, og buet var eigande netto 88 rd'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Mange takk for ale de gode innleggene i denne debatten.De er vel etterhvert liten tvil om at denne Ragnhild Andersdatter Helland ikke hører hjemme her og at det er Ragnhild A Berge som er den rette. Jeg hadde ført inn de samme personene som er nevnt i (12). Flott å få rettet opp i dette.Når det gjelder innlegg (13) kan jeg nevne at jeg også stusset over at det gikk hele 4 år mellom barn nr 1(Nils) og nr 2(Anders). Har skummet kirkebøker for harde livet uten å finne noen flere født mellom 1824 og 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.