Gå til innhold
Arkivverket

[#64581] Martin og Tora Ruud på Morskogen


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Martin Antonsen Ruud f. 22 februar 1878, d 26 mars 1963 var gift med Tora Pettrine Hansdtr.f.9 des. 1878, d. 10 februar 1922. Jeg har prövd selv å finne Martin på folketellingen for året 1900,men har ikke lykkes! Er det noen som kan hjelpe meg??Han hadde 6 barn, bla. Torolf Ruud f. 21/9-1913. Tror Martin giftet seg etter 1 kona döde, med Karen Bekka? Har noen navn, men er usikker på om disse er riktige. Vil også gjerne vite hvor de kom ifra! Takker for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her tenker jeg du har ham i 1900 - i Kristiania med kone Thora og sønn Helge Marthinus - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f00301&gardpostnr=2322&personpostnr=52608&merk=52608#ovre>LenkeHer er Martins dåp i Tangen kirke i Stange - Lenke - se nr.14. Martin var født 22.februar 1878 som sønn av Pige Agnete Martinusdatter Raskerud (25 år gammel) og ungkar og gårdmannssønn Anton Edvard Eriksen Alm (23 år gammel). Ifølge anmerkningen til høyre var dette morens første leiermål og farens annet - han hadde omtrent to år tidligere fått et barn med en Johanne Pedersdatter på Harildstad-eje i Tomter (i Romedal).Her er Tora Petrines dåp i Eidsvoll -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Thora Petrine Hansen Ruud døde på Helgeli i Eidsvoll 10. februar 1922. Hun var oppgitt å være født i Eidsvoll 1879 I følge dødsmeldinga var ektefelle Martin A. Ruud, Helgeli. Barna var Helge 23, Bernhard 21, Thorolf 9, Reidar 4, Agnes 11 og Solveig 6. De hadde eiendommen Helgeli med løsøre. Det må sannsynligvis være Helgeli, gardsnr. 192, bruksnr. 17, fradelt Øvre-KorslundVielsen var 25. juni 1899, nr. 4: LenkeMartin Ruud døde i Eidsoll 26. mars 1963. Han ar da enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er dåpen til parets eldste sønn, Helge, født 23.september 1898 (før foreldrene ble gift) og døpt 18.desember samme år i Langset kirke i Eidsvoll - Lenke .Faren Martin Antonsen, ''ugift Løsarbeider fra Stange'', bodde da i Totens Gade 10 i Kristiania, mens moren Thora Hansdatter bodde hjemme hos faren, selveier Hans Johansen på Brøhaug i Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk til dere alle, spesiellt Tore og Trond, dette var riktig familie. Har dere mer om familien Anton Edvard Eriksen Alm? ble han gift med mor til Martin, Agnete Raskerud? Holder på med slekten til en venninne, og hun har gitt meg endel opplysninger som er såå vanskelig å finne ut av. Veldig glad for hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Jeg fant Martinus Hansen f. 9/11-1828 d. 24/2-1902 gm Inge Marie Simensdtr f. 1/4-1832 d. 20/10-1877 dette var foreldrene til 12 barn bla. Agnete Martinusdtr. f. 9/4-1854...tror disse er födt i Stange...kan det stemme?? Noen som vet?? Ser også ut som foreldrene til Anton Edvard Eriksen Alm f. 20/4-1855 d. 3/2-1924 er mor:Inge Marie Fredriksdtr f. 3/2-1883 og faren Erik Olsen Solbrekken f. 1869 i Valdres. Begge disse årstallene må jo vare feil!!!Kan noen hjelpe meg med dette?? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Ola! Ja, nå har jeg sett i kirkeboka for Romerike, men nei!Det kan jo ha värt at han har bodd der på en Alm gård en tid, men ikke födt der kanskje?? Pröver å hjelpe Torunn (Ruud)Ganser, vet du. Fikk endel papirer av henne, men her er så mye kaos og skrivefeil, så dette var ikke lett å forstå. Men takker for alle råd Ola! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er Anton Eriksen Alms barn fra hans første leiermål (ref. mitt innlegg nr 3 over) - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6028&idx_id=6028&uid=ny&idx_side=-65>Lenke - se nr. 15 nederst på siden.Gutten Peter Adolf ble født 24. april 1877 i Tomter (eller Vallset) sogn i Romedal. Moren var Pigen Johanne Pedersdatter Sandbakken, og faren var altså ungkar og gårdmannssønn fra Stange Anton Eriksen Alm.Her har vi Anton Edvard i 1865 på gården Alm østre i Stange - Lenke . Han er 11 år gammel og bor sammen med foreldrene Erik Svendsen og Magnhild Hansdatter og seks søsken. Mormoren Mari Olsdatter, enke og føderådskone, bor også på gården, med en sønn og en datter.Og her er Anton Edvards dåp i Stange -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I 1900 er Anton Eriksen Alm gårdbruker på Maasjø nordre i Stange - [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f00417&gardpostnr=868&personpostnr=5419&merk=5419#ovre>Lenke . Han er gift med Edia Mekkelsdatter (født 1855 i Stange), og sammen har de barna Erik (født 1895) og Martin (født 1897).Her er vielsen i Tangen kirke i Stange 13.januar 1891 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Og etter å ha fulgt Anton Edvard Eriksen Alms livsløp utover denne lørdagskvelden og -natten, tar vi farvel med ham her - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=26&idx_id=26&uid=ny&idx_side=-208>Lenke - se nr. 2 i 1924. Han døde av mavebetennelse 3.februar som enkemann og føderådsmann på Maasjø og ble begravet fra Tangen kirke 14.februar 1924.Hans kone Edia hadde da vært død i omtrent ni år - hun døde av nervegikt 5.august 1915 som gårdbrukerkone på Maasjø - se nr 11 bland Kvindekjøn her -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til innlegg (7): Her er Martin Antonsen Ruds mor Agnete Martinusdatter på Raskerud i Stange i 1900 - Lenke .Nå har jeg en mistanke om at det er en feilføring eller en feilavskrift her - Martinus Hansen (født 1827) i Vallset er oppført som gift husfader (Hf) og Agnete Martinsdatter (født 1855) som gift husmoder (Hm). Jeg tror vel heller det er far og datter vi har her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk Tore, det var utrolig mye flott info du hadde til meg, også på en lördagskveld...du er en knupp! Til innlegg (7) er jeg helt enig, det var nok far og datter, men noen ganger blir det vel en feil. Til innlegg (11) lurte jeg bare på hvordan du fant ut at Anton og Edea var söskenbarn? Er det noe jeg har oversett, eller hva :-) Erik Svendsen er f.1827, var han födt på Stange tro?? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (15): Jeg så ikke innlegget ditt før nå - og i mellomtiden har du kanskje selv funnet svarene på spørsmålene dine?Når det gjelder Martin Antonsen Ruds mor, Agnete, skjønner jeg av ditt innlegg 7 at du allerede sitter med endel opplysninger både om henne og om hennes foreldre og søsken, men jeg kan bekrefte at hun ble født 9.april 1854 på Raskerud i Stangealmenningen (døpt 9.juli i Stange kirke) av foreldre Martinus Hansen og hustru Inge Maria Simensdatter, innerster på Raskerud. Her er dåpen (nr 103) - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8860&idx_id=8860&uid=ny&idx_side=-34>Lenke .At Anton Edvard Eriksen Alm og hans kone Edia Mikkelsdatter var søskenbarn, fremgår av kirkebokinnførselen da de giftet seg i 1891, slik jeg skrev i innlegg 11 - se lenken i det innlegget.Fra innlegg 10 vet vi at Anton Edvards far Erik Svendsen Alm ved folketellingen 1865 var 38 år gammel, altså født ca 1827, og han oppgis å være født i Stange.Her er vielsen til Anton Edvards foreldre 26 februar 1849 i Stange (se nr 8) - Lenke - og vi ser at brudgommen ungkar Erik Svendsen Dillerud er 20 3/4 år gammel og sønn av gårdbruker Svend Eriksen Dillerud. Anton Edvards mor Edia Mikkelsdatter finner vi i 1865 elleve år gammel på Kongsparten i Stange hos sine foreldre gårdbruker Mikkel Larsen og Eline Svendsdatter. Eline oppgis å være født i Stange og 43 år gammel, altså født ca 1822 - Lenke .Edias foreldre ble gift 20.november 1846 i Stange kirke - se nr 52 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

For ordens og fullstendighetens skyld:Her er Eline Svendsdatters dåp - se nr 62 blant Fødte Qvindekjøn på høyre oppslag [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9124&idx_id=9124&uid=ny&idx_side=-85>Lenke . Her ser vi at Eline Svendsdatter var født 12.september 1824 og døpt 14.november i Stange kirke. Foreldrene var Svend Eriksen og Eli Engebrtesdatter, gårdmannsfolk på Askum.Og her er Erik Svendsens dåp - se nr 71 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen hjertlig takk Tore! Jeg tvilte ikke på din info, men tenkte at jeg hadde oversett noe. Her er det selvfölgelig ingen tvil. Skal bli spennende å se om det går an å komme lenger bakover?? Du har kanskje andre tilganger enn meg..? Takk for all hjelp! Mvh wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (18) - Det er selvfølgelig fullt mulig å komme videre bakover, både ved hjelp av kirkebøker og folketellinger som er tilgjengelig her på Digitalarkivet, og ved hjelp av andre kilder på Statsarkivet og Riksarkivet, f.eks. skifteprotokoller, skattelister o.s.v. Du vil nok også kunne finne mye i Stange bygdebok som finnes i digitalisert utgave på nettet her: http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/intro.htmJeg ser forresten at jeg skrev feil i mitt innlegg 16, tredje avsnitt nedenfra. Jeg skrev ''Antons Edvards mor Edia Mikkelsdatter''. Det riktige skal selvfølgelig være ''Anton Edvards KONE Edia Mikkelsdatter''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen takk enn en gang Tore for all hjelp. Nå skal jeg lese på denne linken du ga meg, ellers så kommer jeg ikke til de andre plassene du rådet meg. Dette blir nok likevel en stor overraskelse for min gode venninne. Mvh Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.