Gå til innhold
Arkivverket

[#64582] Maren Jensdatter Hals


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har forsøkt å legge denne hit tidligere uten hell. Men stadig flere kommer til så det er verdt å forsøke igjen.I 1713 var det et skifte i København der søskenflokken Jensen/Jensdatter Hals stod oppført i forbindelse med brorens død. Vi har brukt mye tid på å finne dokumentasjonen som skal slå fast en gang for alle hvem som var foreldrene. Dette har vi foreløpig ikke lykkes med.En av søstrene i flokken var Maren Jensdatter Hals som i skiftet plasseres til Åmot i Østerdalen. Er det noen som har støtt på denne Maren noe sted. Å finne henne kunne være noek en bit i dette puslespillet som nok er best beskrevet på www.slektsforskning.com.Håper det er flere som interesserer seg for samme slekt som leser dette.mvhStein-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan dette være familien du ser etter. Lenke Dette må sjekkes nøye for dette er vel den delen av FS som inneholder mest feil. Her finner du altså familien tilbake til 1575 eller lenger. Faren er vel den Jens som er født i 1627 og som fikk 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Linken mellom Jens Andersen Hals, Ridefoged i Bollrup og denne barneflokken fra skiftet i København i 1713 har vi fastslått er helt feil. Finne Grønn mente at dette var en sannhet en gang på 1920-tallet men undertegnede og Roger Fossum har gjennom å studere kirkebøker, skifter og annet fra Ystad-området og fra Danmark og Norge fastslått at dette er en umulighet.Dessuten - denne lenken til FS sier jo ingenting om Maren og hvor det ble av henne.Stein-Ole Kjær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Stein Ole du må ikke vente for mye av FS.Jeg synes er litt rart at ingen av barna har blitt døpt Jens eller Anders. Men et av barna er døpt Nils. Kan det være Jens Nilsen Hals som er faren? Se denne slektstavlen Lenke Jensen Hals.aspVil samtidig nevne at disse Halsen også er omtalt i tema 35514.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hmm, Berit - hadde du lest det første innlegget mitt helt gjennom så hadde du sett at jeg refererte til nettopp disse sidene til Roger. Det som Roger har lagt inn er det vi ser på som sannsynlig far og mor. Dokumentasjonen mangler dog. Men den jeg var på jakt etter nå var Maren fra denne barneflokken. Et skifte el. fra henne kunne muligens gitt spor.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg så nok adressen du refererer til, men der kom det opp over 10 sider med forskjellige ting. Så derfor la jeg inn lenke direkte til Rogers side. Håper du kan tilgi meg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.