Gå til innhold
Arkivverket

[#64588] Registrering av døds-og vigselslister 1817-1840 for Buksnes i Nordland


Gjest Per-Olav Broback Rasch
 Del

Recommended Posts

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Vi sitter på fotografert materiale over dødslister og vigselslister for Buksnes prestegjeld 1817-1840. Dette er kilder som er spesielt viktig siden kirkebøkene mangler for Buksnes i perioden. Det ble sendt inn to typer lister til Sorenskriveren i Lofoten og Vesterålen: Dødslister 1821-1840 fra lensmennene, og dødslister 1817-1840 og vigselslister 1821-1840 fra prestene. Innholdet i dødslistene fra lensmennene og prestene varierer, og derfor er det ønskelig å få registrert begge to. Mest innholdsrik er lensmennenes lister, men her er også skriften verre.I 1900 ble prestenes lister sendt til sognepresten i Buksnes for å prøve å erstatte noe av det tapte etter brannen, som tok med seg mange kirkebøker. Dessverre er avskriften som finnes i kirkeboken A03 1817-1840 mangelfull, og dermed er det mer å hente i originalene enn det som finnes på nett.Det er Petter Stene som har fotografert kildene på Statsarkivet i Trondheim, og han stiller dem til disposisjon for de som vil være med å registrere. I tillegg vil jeg gjøre registreringene over døde og gifte for perioden 1817-1840 fra den rekonstruerte kirkeboken tilgjengelig for registratorene. Dermed er grunnregistreringen gjort, men det vil nok være en del arbeid å gjøre for det.Registreringene vil komme ut på Digitalarkivet når det er ferdig. Interesserte kan kontakte meg på epost (pobr at online dot no) eller svare her. Vi trenger også korrekturlesere til dette viktige arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Jeg har før søkt etter informasjon om Hanna Caroline og hennes foreldre, tema nr: 34737 og nr: 35304. Jeg er ikke kommet så mye lengre. Hanna er etter de opplysningene jeg har, født 8. nov 1837 i Sennesvik. Men hvor er hun døpt???? Hun er konfirmert 2. juli 1854 i Buksnes. Hennes mor er Ingeborg Pedersdatter. Hvor hun er født og når, det vet jeg ikke. Hvem som er far til Hanna er jeg usikker på. Ved hennes konfirmasjon står Hans Grøn, ungkar fra Trøndelag, oppført som far. Kan det være Hans Grøn Simonsen Dahl, som bor i Nusfjord??? Ved Hanna sin vielse med Edvard Marius Lund, står Hans Grøn oppført som far. Det finnes på den tiden en Hans Grøn i Borge, men han er ikke fra Trøndelag. Jeg har gjennomsøkt kirkebok for Hol, og finner ikke Hannas dåp, kun konfirmasjon. Min teori er, at Hannas far er Hans Grøn Simonsen Dahl. Han var ved hennes fødsel allerede gift i Nusfjord. Hannas mor, tror jeg er en Ingeborg Pedersdatter som er født på Stod ved Steinkjær. Hun gjør tjeneste i Sennesvik, og slik møtes hun og Hans Grøn. Hans Grøn er jo født der, men foreldrene hans, er fra Trondheim. På grunn av at Hans er gift mann, er Hanna å regne som uekte barn. Dette kan føles som en skam, og hun blir på grunn av dette døpt i et annet prestegjeld, men i så tilfelle hvor???? Vel kan min teori være fullstendig feil, men hvor kom da Hannas foreldre fra. Er det noen som har supplerende opplysninger og synspunkter, eller på en eller annen måte kjenner til Hanna og ikke minst hennes foreldre. Alle opplysninger etter Hannas vielse med Edvard Marius Lund fra Strømsnes i Flakstad har jeg fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.