Gå til innhold
Arkivverket

[#64589] Hvor forsvant Abraham Fredikson Heggland, f. 1885 i Os


Gjest Ådne Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Ådne Tveit

En slektning av meg lever med gåten om hva som skjedde med hennes bestefar. Han var Abraham Fredrikson og ble født på Heggland (Hægland) i Os i 1885. I 1906 giftet han seg med Marta Jonsdtr. Øvreide, også hun født i 1885 i Os. De fikk flere barn sammen, men plutselig forlot Abraham familien, og det sies han dro til Voss og stiftet ny familie der. Kan noen fortelle meg hva som videre skjedde med Abraham, og om det lever noen av hans etterkommere fra hans andre familie på Voss idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Den samme Abraham(den einaste Abr. født i 1885), giftar seg her, ikkje med ei Os jente, og ikkje i 1906, men seint i 1905, men jenta heiter iallfall Marta :-)LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. B 1 (1885-1902), Fødte og døpte 1886, side 13. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2152&idx_id=2152&uid=ny&idx_side=-14>Lenke her er vel den Abraham Fredriksom døpt 1.1.1896. Han dør i Voss 13.06.1969, fant han på DIS Norges gravminner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ok, me set ein strek over dei to fyrste innlegga mine!!Beklagar!Venleg helsing Mariann. PS:har nok sete for mykje ved datamaskina idag :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Fra Vossaboki http://www.ullstad.com/ - garden Ygre 'Bruk 16. Brekkene. Skyld 2 øre. Ervefest av bruk 2 i 1910 til Ivar Andersson Graudo. Kristina K. Graudo kjøpte eigedomen på auksjon i 1915, og selde att 1918 til Rich. Jordan. Han selde att same året til Olav J. Seterdal. Petter Kvam kjøpte so bruket i 1921, og Oskar Kvam i 1931. Han selde det 1934 til Abraham F. Heggland.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ådne Tveit

Tusen takk til alle brukte mye av lørdagskvelden til å finne ut av dette, vi er nær på løsningen. Kan noen slå opp i bygdebok for Voss og finne ut hvilke barn Abraham Heggland hadde der? Han kjøpte altså bruk 16 Brekkene på Ygre i 1934 og bodde sannsynligvis der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Bygdeboka for Voss, dvs Vossaboki 1-4 er for gamal til at Abraham og eventuelle born er med. Han er heller ikkje nemd i Norske Gardsbruk under garden Ygre.Det beste er vel å sjekke dødsannonsa i lokalavisa Hordaland. Eg kan eventuelt gjera det ved høve.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Han sto som Hæggland i DIS gravminner.Et raskt søk på gule sider viser at det er 10 stk på Voss som har navnet Heggland Hægland eller Hegland. 4 Hægland, 4 Hegland og 2 Heggland.En av disse bor på YgreMvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ådne Tveit

Mysteriet er oppklart. Min slektning har fått 6 nye (halv)tanter/onkler fra Voss (pluss to som har gått bort), og sikkert en røys med (halv)søskenbarn. En god og praktisk konsekvens av dette forumet altså, tusen takk til alle som hjalp til med løsningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

Det viser seg at Abrahams mor, Seselie Petrine Nilsdtr Skavhellen u. Eide, var tremenning til en av mine oldemødre fra Samnanger, jeg har mye om denne familien dersom din slektning er interessert.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kanskje dette kan være av interesse og:Terje Hatvik, Os: 'Fredrik (Johan)Abrahamson Heggland frå Os: Kristi f. i februar 1917 - d. i desember 1995 Fredrik f. i juli 1907 - d. i januar 1993 Du finn begge to oppførde under 'Døde 1947 - 2000' på DA (landsomfattande database). Fredrik Heggland var ikkje berre malar, men malarmeister. Han var eldste son av malar Abraham Fredrikson Heggland, f. 1885, og kona Marta Johnsdtr. Øvreeide, f. 1885; begge fødde i Os. Fredrik (Johan) var òg gardbrukar. I 1932 skøytte han gardsbruket Eikhaugen under Heggland i Os frå farfaren sin; Fredrik Abrahamson (1855-1945). Fredrik vart m.a. dekorert for innsatsen i Mil.org og Bjørn West (dei militære operasjonane i Matrefjella vinteren/våren 1945) under krigen. Kristi Tomasdtr. og Fredrik Abrahamson fekk sju born som alle lever i dag. Eldste sonen, Asbjørn Tore Heggland; overtok farsgarden og driv den no. To av brørne hans, Magnar og Øyvind; gjekk i faren sine fotspor og tok utdaning i malaryrket. Du finn meire om folket i Eikhaugen under Heggland, Hegglandsdalen i Os; her: Nils Tveit : 'Ossoga band III', s. 703-704 Marta Tveit : 'Litt av Gards- og Ættesoga for Os frå nyare tid', s. 464 - 465'Fredrik Abrahamsen ble gift med Kristi Tomasdtr Solbjørg fra Samnanger. Hun kommer og fra min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.