Gå til innhold
Arkivverket

[#64590] Tydehjelp 1703 - Antonius Nolt gifter seg med hvem?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

I følge FamilySearch gifter han seg med en Barbra Hanssen og får barn med henne lenge før det giftermålet jeg fant. Er det noen som er flinke til å lese denne skriften og kan se hva denne kona heter? Se vedlagt kirkebok Her er familysearch notatene: Husband's Name Antonius NOLT (AFN:166W-RGM) Pedigree Born: 1640 Place: , Sandsvaer, Buskerud, Norway Married: Place: Father: Mother:--------------------------------------------------------------------------------Wife's Name Barbara HANSSEN (AFN:166W-S9R) Pedigree Born: 1641 Place: Brunstad, Sandsvaer, Buskerud, Norway Died: 1712/1717 Place: Mork, Sandsvaer, Buskerud, Norway Married: Place: Father: Hans ANDERSEN (AFN:166W-RBS) Family Mother: Anna OLSEN (AFN:166W-RC1)--------------------------------------------------------------------------------Children-------------------------------------------------------------------------------- 1. Sex Name M Johan ANTONIUSSEN (AFN:166X-L52) Pedigree Born: 1670 Place: , Sandsvaer, Buskerud, Norway Died: 14 Oct 1739 Place:-------------------------------------------------------------------------------- 2. Sex Name M Antonius ANTONIUSSEN (AFN:166W-RK8) Pedigree Born: 1672 Place: , Sandsvaer, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- 3. Sex Name F Anna ANTONIUSSEN (AFN:166X-L8N) Pedigree Born: 1674 Place: , Sandsvaer, Buskerud, Norway

bilete5950.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Bruden heter Malene Nielsdaatter.Til andre som leter: Innførselen står omtrent midt på venstre oppslag, og vielsen fant sted 17.juli (- det står skrevet 17/7 rett ut til venstre i margen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei! Da må det være sønnen deres, Antonius Antoniussen Nolt som gifter seg, han er født i 1672. Jeg må nok lete igjennom og se sammenhengen jfr pedigree filen som noen har laget om slekten på FamilySearch. Men tusen takk for at du var så snill og hjalp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid Hvam Moen

Hei. Antonius Nolt var født i Tyskland ca. 1640. Han innvandret fra Tyskland til Kongsberg, og er nevnt første gang i 1665 som hauer i gruven 'Gott allein die Ehre'. Han giftet seg i 1667 med Barbara Hansdatter på søndre Mørk i Hedenstad. Hun var datter av lensmann Hans Schrøder. Jeg har notert flg. barn: Antonius gift 17.07.1704 med Malene Nilsdatter, Anne født 1668 gift med Poul Frisch, Johan f.ca.1670 gift med Ingri Pedersdatter og Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

17. juni 1712: Poul Morches qvinde Barbra Hansdatter Schrøder begravet her, 71 år gml (nederst til høyre): Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 1 (1665-1725), Døde og begravede 1712, side 218. Permanent sidelenke: Lenke(ant. gift påny etter ekteskapet med Antonius Nolt Mørk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

I følge Sansværbok nr 7 ble Barbara Hansdt gift andre gang 1678 med Paul Andersen Schiøller. Barn Karen 1679, Anders 1682, Margrethe gift med Jørgen Jonsen Hedenstad og Mari gift med Jon Jacobsen Hedenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Distreff er levert en del slektsdata om denne familien.Hans Andersen Schrøder og Anne Olsdatters barn Barbara Hansdtr. f. 1641 Ytre Sandsvær. g. 1 g. med Anthonius Nolt barn; Anna, Johan, Anthonius Anthoniusen, Anthonius Schrøder.g. 2. g. med Poul Andersen Skjøller, Barn: Karen Poulsdatter, 1676, Hedenstad, Anders Poulsøn f. 1719 ?^Opplysninger må nok sjekkes.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei, Her ble det mye å gripe fatt i. Så deilig forresten det hørtes ut å bo i Frankrike! Riktig god jul ønskes til deg og dere her hjemme i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Jeg henger meg på, med risiko for å havne litt på siden av opprinnelig tema...I mine notater, med kilder i hovedsak kun FS og Saatvedts bygdebøker for Sandsvær, har jeg min ane 7xtipp Hans Kuldbrenner Andersen Schiøller\Schrøder 1611 - 1675 som far til Barbara Hansdatter. Her er sikkert noe feil og noe rett. Jeg ble nyskjerrig på lensmannstittelen i innlegg 4?Videre ble altså Barbara gift 2.g 1678 med Pål\Paul Anderssøn Schiøller 1637 - 04.12.1723. Iflg et tillegg hos Saatvedt ble han muligens født i Eidsvoll sogn (?).De fikk Anders Pålssøn Schiøller 1681 - 1759 som ble gift med Sigri Toresdatter Graven 1682 - 1745. De igjen fikk sønnen Paul\Pål Anderssøn Landemoen 05.10.1726 - 1800. 'Han (Pål) besvangret Rønnaug Olsdatter,som fikk kirketukt for dette i 1754' iflg Saatvedt...men ble gift med Berte Vraalsdatter i 1755.Men det var altså dette med Hans sin lensmannstittel, og dessuten blandingen av Schrøder og Schiøller....? Blander jeg kortene? mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kikki Brill

Tusen takk! Jeg holder på med mysteriet i Seljord først så titter jeg mer på denne siden når jeg har tid. Hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.