Gå til innhold
Arkivverket

[#64593] Haus midten av 1700 tallet: Brita Johannesdotter Vedå, 'en heks udi gjeldet'


Gjest Trine Ask
 Del

Recommended Posts

Brita var gift med reservesoldat Nils Helgesson ( 1673-1737 ) som hun fikk flere barn med. 1715 fikk hun også et barn med tremenningen/tjenestegutten sin Olav Johannesson Indre Boge. Da en av døtrene til Brita ( Dordi f.1717 )ønsket å gifte seg( med Nils Olavsson Mellesdal f.1724 )ble dette nektet av både hans foreldre og presten. Grunnen til dette var sannsynligvis moren Brita sitt omdømme, og hun skal i kirkeboken være omtalt som 'en heks udi gjeldet'. Datteren Dordi måtte få barnet hun ventet utenfor ekteskap, sønnen Olav ble født 1747. Jeg skulle gjerne vite mer om denne Brita, når hun ble født, foreldre, ikke minst hennes sjebne og grunnlaget for at hun i kirkeboken omtales som en heks. Var utroskap med sin tremenning grunn nok? Hun skal ha sonet to år på Børnehuset i Bergen for dette. Er også interessert i sjebnen til datteren Dordi/Dorte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan ikke hjelpe deg, men er og interessert i å høre mer om dette da Olav Johannesson Indre Boga gifta seg med min 4. tippoldefars søster Marita Torsteinsdtr Langeland (Samnanger) i 1728. Etter det jeg har hadde han vært gift før. Det skal stå mer om han i Soga for Fusa- Haalandsdal og Strandvik vol II side 132, men den har jeg ikke.Jeg tror ikke de fikk barn for hun var nok allerede godt over 30 år. Men i Samnangerboka står det ikke noe mer om dem.Finner ikke Brita/Berette og Ola Johannesson i databasen over offentlig skrifte i Os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger!Kenneth Bratlands 'Fødsler utenfor ekteskap i Haus og Lindås prestegjeld på 1700 tallet' ( se link over )førte meg jo rett på historien om Brita, da hun som gift kvinne fikk barn med sin tremenning. Dette var spennende lesing og flere nyttige opplysninger! Ser også at barnebarnet Olav nevnes her, den uekte sønnen til Dordi.Det går frem i teksten at ved prestens merknader til Britas skriftemål ( 1715), har kommentaren 'Nota En Hex udi Gieldet endnu' blitt tilført først i ettertid. Hva dette skyldes blir kanskje bare spekulasjoner, men vil gjerne ha tips til kilder som evt kan fortelle mer om denne kvinnens historie.Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nordhordland tingbok 33 1712-1715, del 4:'Bøidelensmanden Børge Selvig hafde ladet stevne Brite Johansdatter Weaa, een egtegift koene, der haver sin levende Mand ude i Kongens tieniste for Soldat, til strafs lidelse efter Loven for begangne barneavling og horeri med sin tienistedreng Ole Johansøn Yttre Boge, og indstevnt tillige hand at erlegge sine bøder efter loven eller lide *strav efter forordningen;Begge de indstevnte møtte for Retten og vedtoge at Være louligen stevnte for denne Sag; bekiendende begge gierningen, nemblig hon at have avlet ved sin forrige tiener Ole Johans/øn udi hendes Mands fraværelse et pigebarn, og drengen tilstoed selv at Være hendes barns fader:Vice Laugmand Weilandt tilspuurte om de vare hin anden noget beslegtede ? hvortil de svarede at Være hinanden udi 3die led beslegtede; hvorpaa Ædle H/er/r laugmand Weiland satte i rette over dem efter Lovens 6te Bogs 13 Capitels 13 articul og Var Dom efter deris tilstaaelse forlangende ./.1715: 136Da blev af mig og samptlige Laugrettet for ret, Dømt og afsagt.Som de indstevnte Brite Johansdatter, een egtegift Koene, der haver sin levende Mand ude i Kongens tieniste, haver udi sit egteskab beganget Horeri og barneavling med Ole Johansøn Yttre Boge, og efter deris egen tilstaaelse ere hin anden i tredie lige leed beslegtede, da, i følge af Lovens Siette bogs trettende Capitels trettende articul tildømmes de at straffis yderlig paa sin formue og hon nemblig Brite Johansdatter at forsendes til børnehuuset der to aar at ardbeiide, og hand nemblig Ole Johansøn at bortskikkes til Kaabberverket i Sogn der to aar at ardbeide, og begge først at stande aabenbare skrift, hvilket alt bør efterkommes inden 8tte Uger efter denne Doms afsigelse ./. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

(Inlegg 3) Den Ole Johannesen du nemner(Boga, Fusa Kommune), og han som er 'syndar', trur eg er to forskjellige. 'Din Ole (1686-1748)var alt gift i 1708, så eg tvilar på om han var dreng på den tida. Ser frå teljinga i 1801 at det er Boga i Bruvik sokn også. Trur heller han kom derifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er korrekt Elin. Dette er vel Ole Johannesen Indre Boge i 1701 LenkeMen slektsskapet mellom Brita og Ole, i 3. ledd, kjenner ikke jeg. Kanskje det er noen andre som har kunnskap om det.I Kongens tjeneste; Her står Britas mann, Nils Helgesen Vedå som Nils Helsgesen Bukkestein, Arna, i Nordhordlandske 1. reservekompani. Han ble utskr 17.5.1710, kilder Kompanirulle for Landmilitær utskriving 1709-1712, Vakansliste for Bgh reg., Oppgave over soldater på Ladegården Krigshospital i Kbh 1.3.1712-31.3.1718, Skipskommanduruller 1711-1719 og diverse andre kilder. Var 'Siug i Hestehagen 18.7.1716. Vakant 28.7.1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her fant jeg Christis dåp Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11474&idx_id=11474&uid=ny&idx_side=-38>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDoroteas dåp 20. august 1717 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkemed andre ord ble hun gravid ca nov 1716, men var hennes mann kommet hjem fra kongens tjeneste da? Domin. 18 post Trin. (ultimo sept) 1717 blir Nils Wedaas kone Britta Johansdtr introdusert Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo da, Nils Wedaa var fadder i oktober 1716, til Maritte Mogensdtr Bukkesten.Nils Wedaa var forøvrig en mye brukt fadder i Stamnes sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må igjen få takke for tilbakemeldinger og god hjelp!Ser at Brita levde fra rundt 1680 - 1750, men har ikke noe årstall for når datteren Dordi døde.. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg vet jo ike hvor hun bodde, men her er en som passer i alder på Grøsvik i Stamnes LenkeHvor har du funnet flg: 'hun skal i kirkeboken være omtalt som 'en heks udi gjeldet'. ?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som før nevnt så er jeg svært interessert i kilden til at Brita skal ha vært otalt som heks. Om noen vet hvor dette er omtalt vil jeg være svært takknemlig om jeg får vite det. Her er imidlertid Heksearkivet Lenke der jeg ikke finner henne, men det behøver selvsagt ikke å bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Vidar,Jeg kan ikke se at ordet heks er nevnt i de to hendelsene. Er det noe jeg ikke har lest korrekt. Det er vel heller ikke nevnt i databasen som Kenneth har laget lenke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Anders Strømme

Til 14. Hei! Har med interresse fulgt debatten da dette omhandler mine aner. Dordi Nilsdtr. Kallvik Grøsvik (1715-1782) er ikke identisk med min formoder Dorte Nilsdtr. Veo (1717-xxxx). Foreldrene til Dordi er Nils Magnesson Kallvik (1693-1755) og Maria Jensdtr. Myster (1675-1763). Dordi var gift med enkemann Simon Olsson Mellesdal Grøsvik (1700-1741). Har ikke funnet noen opplysninger om Dorte Nilsdtr. Veo etter 1747. (Opplysningene er fra Vaksdal Bygdebok III,Stamnes sokn). Mvh. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den lenken Arnfrid, dette interesserer meg veldig. Du spør om Nils og Brita hadde en sønn ved navnet Nils, dette vet jeg ingenting om. Materiale jeg har fått tilsendt, delvis basert på Stamnessoga, nevner barna Anders ( 1705 ), Knut ( 1710 ), Kristi ( det uekte barnet 1715 ), Dori ( 1717 ) Helge ( 1720 ),Ingeborg ( 1727 ). Her må kildene sjekkes nærmere jmfr Bratlands påpeking av feil i Stamnessoga vedr Kristi( øverste link). Sønnen Helge Nilsson Vedå skal ha blitt dømt til døden to ganger, benådet begge gangene, for blodskam / 'barneavling' med sin tremenning mens han var gift. En historie som gjentar seg altså. Har bare funnet skriftemålene hans ( Haus 1756 og 1759 ), men ingenting om dødsstraff selv. Er nyskjerrig på grunnlaget for benådingene og om dette var vanlig praksis.Og takk til Svein for kjapp oppklaring vedr. Dordi / dødsår. Hennes sjebne og dødsår er fortsatt uavklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jeg! Jeg er etterkommer av Dordi og Nils sin sønn Olav ja. Nettopp begynt på denne greinen av slekten, så jeg holder på med å sjekke kildene for å se at alt stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.