Gå til innhold
Arkivverket

[#64600] Kirkebøker før 1878 for Stathelle? (tilhører innlegg 64563)


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Jeg leter etter et søskenpar i fra Stathelle. Karoline født 1871 iflg 1900tellingen for Porsgrunn for Stuertkone Karoline Olsen, og broren Oluf Olsen født 1876.Karoline står oppført som fadder når broren døper et uekte barn to år etter fødsel.Noen som kan hjelpe meg med hvor Stathelle ble innskrevet FØR 1878?

bilete5953.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg her. Er ikke sikker på hvor barna fra Stathelle ble døpt på den tiden. Mulignes i Langesund? Det ligger nær i avstand, og kirken muligens eldre enn i Stathelle. Kan prøve å sjekke dette.I 1900 finner jeg en kandidat her som kan være en mulighet? LenkeYrket kan passe, og fødselsår, og han har vel opphold her. Ikke så langt fra hjemstedet ,sjøveien. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Oluf Andreas Olsen med far Ole Christophersen døpt i Bamle i 1876. Se dåp nr. 3. på siden her: LenkeMen vet ikke om det er det rette foreldrepar, ser bare at denne mannen var sjømand også?Har ikke sett etter om de også får en datter Karoline f. ca 1871?Kan undersøke litt bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøvde å finne denne Ole Christophersen i 1865, og den eneste jeg fant i nærområdet var denne mannen 26 år , ugift hos foreldre i Herre, Bamle.Han har en søster som heter Caroline, og min fantasi tenker seg mulig oppkalling av barn her.Det blir bare ren gjetting på nåværende tidspunkt:)LenkeDu vet ikke hva foreldrene til Ole ( Oluf) og Karoline het og hvor de bodde da barna ble født?Det er kort vei mellom Stathelle,Langesud, Brevik, Herre og Porsgrunn, så folk kan lett ha flyttet på seg innen dette området.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, riktignok fikk samme ektepar en datter med fornavn som begynner på Caroline, men hun er yngre enn den antatte damen du finner i 1900-tellingen i Porsgrunn: LenkeDa er dette mulignes feil familie jeg har funnet?Håper noen lokale slektforskere fra Telemark kan hjelpe deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn den Karoline Olsdatter som er gift i her i 1900-tellingen i Porsgrunn . F. ca 1871 i Stathelle: LenkeFår se om vi finner vielsen så kan det tenkes at fars navn står der?De tilhører metodistmenigheten, men kan likevel være ført i de vanlige kirkebøkene.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Kanskje på tide å oppsummere litt. Karl W Andersen har en datter Christiane f. 1875 som gifter seg 30.07.1899 med hjulmaker Jonas Andersen fra Skien. Og her kommer Gunerius Olsen inn som forlover. Tittet litt på om det var noe link mellom denne Oluf Olsen i Porsgrunn og Gunerius Olsen. De bor omtrent på samme adresse. Så dette her er nok du kan sjekke. Det er nok en stor mulighet for at den Oluf du er på jakt etter er den Oluf som bor på Cappelkrogen.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Lisbeth og Gunn, Jeg ser at dere tenker likt som jeg, at Oluf nok har kommet med i tellingen med 1875 som jo er close to 1876, tellingene er jo ikke alltid helt korrekte. Jeg får lete i Bamble etter Karoline for å være helt sikker. Beklager at jeg ikke har vært på men fikk en lita tulle med sår hals og når man bare er fem år..ja da får slekt være slekt. tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Gunn, Jeg finner ikke Karoline eller Oluf uansett hvor mye jeg leter. Mulig jeg har blitt helt blind av å lese kirkebøker! Jeg legger inn et nytt tema i dag for en i samme gren som også er en mystisk herremann. Foreløpig kan jeg jo ikke legge inn Oluf'en vi fant før jeg er hundre prosent sikker! hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.