Gå til innhold
Arkivverket

[#64602] Ruth Brandt


Gjest Asgeir Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Asgeir Lund

Hei! Ei av de mest kjente norske her nede, sammen med Wenche Myhre, er nok Ruth (Hansen?) Brandt f på/ved Hamar 10 jan 1920, død 28. juli 2006. Er det noen som kjenner hennes slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I følge Wikipedia ble Ruth født 10 januar og døpt Hansen, men jeg finner ingen som passer på Hamar.Jeg finner en Ruth født 10 januar døpt 4 april på Ottestad (mellom Hamar og Stange) Ser at faren er gårdsarbeider på Atlungstad (som var/er en storgård, i dag også med golfbane). Men etternavnet passer ikke hvis vi skal tro Wikipedia.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Vi hørte jo bestandig at Ruth Brandt var fra Hamar, og gift med Willy Brandt, og jeg mener at de ble skilt ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asgeir Lund

Dette var interressant. Takk for fine innlegg. Herskapskusk var vel et sjeldent yrke i Norge? Som hobby er det en stor sport her nede.Um sonst, hun altså fra Stange og ikke Hamar!Er det noen som vet hvor foreldrene var fra? De var sikkert ikke vokst opp på Atlungstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har fulgt slektsforskerens første bud: Spør eldre folk i familien om hva de vet! Ettersom jeg har familie fra Hamar som kjente litt til familien til Ruth Brandt, spurte jeg dem og fikk vite følgende:Foreldrene til Ruth var fra Toten. Familien bodde på Ajer på Hamar, og Ruth hadde (minst) to eldre søstre - én ble gift Hagen (samme Hagen som drev (og vel fremdeles driver?) et transportselskap på Hamar), og den andre ble gift med Arthur Martinsen, journalist eller redaksjonssekretær i Hamar Arbeiderblad.I Ecclesias kirkegårdsregister fra Hamar - [url="http://www.ecclesia.no/publish_client/user_hamar/index.cgi>Lenke - har jeg funnet en Magnhild Hansen begravet på Hamar kirkegård. Hun var født 19.juli 1889 og døde 20.oktober 1954. Fornavn, etternavn og fødselsår passer med Ruths mor fra dåpsinnførselen i 1920, så dette k a n være forbundskanslerens svigermor. (Jeg kan derimot ikke finne graven til Ruths far Andreas Hansen.)Jeg har videre funnet en Magnhild Ottilie født 19.juli 1889 på Hoff i Østre Toten, datter av husmann på Sukkestad-eie Ole Evensen og hustru Marte Maria Johannesdatter - se nr 45 blant Kvindekjøn her Lenke .Ved Ruths dåp kalles moren Magnhild Olsen, og det passer jo godt med at faren til denne Magnhild på Østre Toten heter Ole. Når fødselsdatoen i tillegg passer med gravstenen til Magnhild Hansen på Hamar, er det vel gode muligheter for at vi her har å gjøre med Ruth Brandts mor.Her er nok Magnhilds foreldre på Iversbakken på Østre Toten i 1900 - Lenke . Iversbakken var en tidligere husmannsplass under Sukkestad.Magnhild selv var nok barnepike (som elleveåring!) på nabogården Stabu øvre i 1900 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asgeir Lund

Da er det vel Ole Evensen vi finner igjen på Grønlien under Sukkestad i 1865? Med en far Even Davidsen 69 år og mor Anne Olsdatter 33 år? Så er det vel samme Anne Olsdatter som kalles Marie Olsdatter da Ole ble døpt på Sukkestad-eie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her får ekteparet Andreas Hansen og Magnhild Olsdatter en datter Marta Marie, født 24.juli 1918 i Ottestad, døpt 6.oktober, og oppkalt etter sin mormor på Toten (- dersom mitt resonnement i innlegg 11 holder vann) - se nr 32 blant Kvindekjøn Lenke . I rubrikken lengst ut til høyre står det som må være foreldrenes vielsesdato, nemlig 1.januar 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (16): Det har du selvfølgelig helt rett i, og vi får det bekreftet i rubrikkoverskiften på denne siden Lenke .Vi vet altså at Andreas Hansen og Magnhild Olsdatter giftet seg engang i 1915 og at de fikk ett barn før 1918 samt døtrene Marta Marie (1918) og Ruth (1920).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Rut Brandt har skrevet sin biografi:Freundesland, Erinnerungen, Hoffmann und Kampe Verlag, Hamburg 1992Jeg vet ikke om boken er til salg i Norge. Jeg kann gjengi noe av det tredie kapittel der hun forteller om familien sin. Dessverre er Norsken min for dårlig. Så jeg vil heller ikke prøve å oversette teksten.An Vater erinnere ich mich durch meine Mutter. Er starb an einem schweren und grauen Oktobertag, als ich drei Jahre alt war. Es lag schon Schnee und der Sarg wurde mit einem Pferdeschlitten zur Kirche gezogen. Mutter weinte, ich schrie, und sie mussten mich zurückhalten, als sie zur Beerdigung fuhr.Vater hieß Andreas Hansen und stammte aus ULEFOSS in TELEMARK. Er war nach Hedmark gekommen, und als Mutter und er sich fanden, blieb er dort. Er war Chauffeur und Kutscher in Atlungstad, einem Gut in Stange mit Feldern bis zur Mjøsa, knapp zehn Kilometer südlich von Hamar. Vater war ein stattlicher Mann, der alles richtig machte, außer dass er zu kurz lebte. Für Mutter musste die Zukunft düster ausgesehen haben, als er starb. Da saß sie, Mitte dreißig, mit 4 KINDERN zwischen sieben und eins, ohne Arbeit, ohne soziale Absicherung. Aber Mutter hatte Glück. Ihr Bruder war Werkmeister in der Milchfabrik in Kapp, auf der anderen Seite der Mjøsa, und er verschaffte ihr dort Arbeit.Wir zogen in ein kleines rotes Haus in KAPP an der Straße längs der Mjøsa. Für 30 Kronen im Monat – von der Gemeinde bekamen wir eine Hausgehilfin. Jede Woche konnte ein gelber Umschlag geöffnet werden, und 36 Kronen wurden für Miete, Brennholz, Elektrizität, Essen und Kleider aufgeteilt. Es war nicht viel, aber Mutter nähte noch nebenbei. Sie nähte nicht nur die ganze Kleidung für uns und sich selbst, sondern auch für andere. Das geschah abends und nachts. Die Nähmaschine surrte und Mutter sang. Wir lernten früh, dass es wichtig war, hübsch gekleidet zu sein. Arm war man, wenn man in zerlumpten Sachen herumlief und wenn man dreckig war.Im ersten Winter nach Vaters Tod nähte Mutter für die kleine OLAUG, die jüngste von uns, eine Nationaltracht, wie es sie viel schöner wohl im ganzen Land nicht gab. Es war eine langwierige Arbeit, die viele Nächte beanspruchte und andere Aufträge verdrängte, aber sie bedeutete Mutter viel. Sie setzte ihre Ehre darein, ohne zu klagen über die Runden zu kommen, und niemand sollte anderes behaupten können.Kurz vor Weihnachten nahm sie uns mit ins Kinderheim, um den Kindern dort Kleinigkeiten zu schenken. Sie waren arm, hatten keine Mutter, die Wärme um sich verbreitete und in deren Arm man ab und zu liegen konnte. Mutter war Sicherheit und Wärme. So vermisste ich einen Vater nicht. …………………………………………………………………………Der große Umbruch kam als ich sieben Jahre alt war. Die Milchfabrik wurde nach HAMAR verlegt. Das war weit entfernt – es lag auf der anderen Seite der Mjøsa. Wir wohnten wie bisher außerhalb der Stadt, aber es dauerte seine Zeit, sich zurechtzufinden – in einer Stadt von fast 7000 Einwohnern, in der neuen Schule mit neuen Freunden ………………….…………………………………………………………………………………………………Andreas Hansen, faren til Rut, var altså fra Ulefoss i Telemark og han døde da hun var 3 år gammel i oktober 1923. Da er det jo mulig at hans grav i Stange er allerede slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (19) - det var nyttig informasjon!Ruths far Andreas Hansen døde av tuberkulose den 26.november 1923 på Iversbakken i Østre Toten ( - på svigerforeldrenes bosted, jfr. mitt innlegg 11 over). Han ble begravet på Hoff 1.desember. Han er oppgitt født i Telemark, men fødselsåret er litt utydelig - står det 1887? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tror kanskje at fødselsåret er 1883, og jeg fant en Andreas Hansen som tjenestegutt hos godseier Nils Aall i Holla Telemark i 1900: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=f00819&gardpostnr=554&personpostnr=3869&merk=3869#ovre>LenkeDet er kanskje han som blir døpt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Da gjenstår det å finne den siste søsteren til Rut. Olaug var den yngste og ble født 28. September 1922. Det vil sis at søsteren ble født før 1918.Foreldrene ble gift i 1914 eller i 1915. Ved konfirmasjonen til moren står det at det er gitt attest til vielse 19. Mai 1914 og ved barnas fødsel står det 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er en Andreas Hansen født 23.oktober 1883 på Ulefoss i Holla - se nr.5 blant Mandkjøn [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5626&idx_id=5626&uid=ny&idx_side=-21>Lenke .Foreldrene var arbeider Hans Andreassen (født 1856) og Hansine Nilsdatter (født 1856).Her er vel den samme Andreas som tjenestesgutt hos Aall på Ulefoss i 1900 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ifølge mine informanter fra Hamar (se innlegg 11) het den eldste søsteren Hjørdis, og det var hun som ble gift Hagen.På Hamar kirkegård er det begravet en Hjørdis Hagen, født 14.april 1915, død 18.april 1981. Dette kan meget vel være Ruths eldste søster.(Det er flere ved navn Hjørdis Hagen som er begravet på Hamar - av dem er én født i 1911 og en annen i 1913. Hvis en av disse er Ruth Brandts eldste søster, må hun isåfall være født før foreldrene giftet seg i 1915.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.