Gå til innhold
Arkivverket

[#64603] Orkdal: Knut Sivertsen Monset (ca 1758-1808)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge Skrondal i Orkdalsboka, bind 3 s. 187, var Knut Sivertsen Monset (ca 1758-1808) g. 1781 m. Berit Arntsdtr Boksbu (f. ca 1757). De fikk minst 5 barn i perioden 1781-1797. Jeg har, uten hell så langt, prøvd å finne ut noe mer om anene til Knut. Jeg ser fra et annet innlegg, 52202, at det er en Sivert Monset som er fadder for Marit Larsdtr. Klefsås døpt 08.10.1752. Dette kan jo kanskje være faren til Knut? Jeg har prøvd å tyde kirkeboka i årene rundt 1758, men jeg må innrømme jeg sliter med håndskriften til klokkeren...Utdrag fra Orkdalsboka: 'Knut overtok 18 marklag i gården Boksbu etter svigerfaren i 1762. Knut svarte i tida 1795-98 i alt 36 daler til kirkekjøpet. I 1798 søkte han om å få kjøpe gården. Før han fikk kjøpe ville hospitalforstander Fyhn ha takst. Først i 1803 fikk Knut skjøte på gården. Taksten var 600 riksdaler. De hadde i 1802 en hest, 10 stor- og 12 småfe. Gården var årviss og de avlet 40 tønner korn. Tiendekommisjonen gjorde merknad om at folket på gården satt godt i det økonomisk.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Rune!Vel har vi bare klokkerboka å holde oss til i denne perioden, men i Orkdal er det meste av kirkebøkene søkbare. Et av unntakene er enda Svorkmo som du fort møter i dette området.Din Knut finner du her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=dp16381715&gardpostnr=1790&personpostnr=12164&merk=12164#ovre>LenkeHans foreldre troloves her Sivert Pedersen og Kari Knutsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg ser fra trolovelsen mellom Sivert og Kari i 1754 at den ene fadderen var 'Capit. Ole Brun'. Betyr det at Knut sannsynligvis var soldat? Det betyr vel i så fall at han kanskje er å finne i noen militære ruller etc...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg ser fra trolovelsen mellom Sivert og Kari i 1754 at den ene fadderen var 'Capit. Ole Brun'. Betyr det at Knut sannsynligvis var soldat? Det betyr vel i så fall at han kanskje er å finne i noen militære ruller etc...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg skal ikke ha noen mening om dette, men det er nok sikrest å dokumentere slekt gjennom skifter og kirkebøkene.Kari Knutsdatter blir døpt her 7.11.1728 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp16381715&gardpostnr=920&personpostnr=6094&merk=6094#ovre>LenkeHennes foreldre finner du forlovet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.