Gå til innhold
Arkivverket

[#64610] Tjøtta


Gjest Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Edvardsen

HeiHans Hansen på Hestun i Tjøtta hadde 5 barn. I forbindelse med Zahl-slekten savner jeg opplysninger av tre av barn. Peter Lauritz f.1858, Johan Severin f.1861 og Anna Hartvika f.1866. De to første er nevnt i FT1865, men ikke senere. Anna er nevnt i FT 1900.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Du skrev at de Peter og Johan var nevnt i 1865, men ikke senere. Da er det jo fint at Arne viser at de var sammen med familien i 1875.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei dereSelvsagt var det fint, men sorry jeg hadde skrevet 1865 istedenfor 1975.Skulle bare mangle at jeg ikke setter pris på svarene. Beklager mitt ordvalg og feilskrift.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Skarpås

For ordens skyld; Hans Hansens 5 barn: Hansine Marie f.1855 Petter Laurits f.1858 Johan Severin f.1861 Anna Hartvikke f.1866 Hans Vilhelm f.1870Ved FT1900 er barnas mor Hanna Hansen (f. Larsdatter) enke: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f01817&gardpostnr=101#nedre>LenkeHans Hansen er vel død mellom 1875 og 1900. Et eventuelt skifte bør kunne si om de to eldste sønnene er i live ved skiftet. Hans Hansen var skipper og styrmand. En mulig kandidat er Hans Hansen Hestun, død i 1890 'på en søreise for lensmanden' nr.7:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vevelstad i Tjøtta, Klokkerbok nr. 819C03 (1888-1917), Døde og begravede 1890, side 207. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei ArneHjertelig takk for ditt engasjement.Saken er den at en gren av Zahl-slekten havnet på Tjøtta. Og bl.a etterkommerne er Hans Hansen en av dem. Han ble gift med Hana Larsdatter som var fra Verdal f. 1828. De fikk 5 barn, Hansine Marie, Peter Lauritz, Johan Severin, Anna Hargvika og Hans Wilhelm. Hans Hansen (faren) død på sjøen i 1890, og kona døde 1903. Når det gjelder barna så er det visse problemer. Hansine er grei hun ble gift med Edvard Nilsen og hun døde i 1891, også Hans Wilhelm er grei, han ble gift med Hilda Jonsdatter fra Moskenes og fikk 8 barn. I ettertid har jeg funnet ut at Johan Severin reiste til Usa i 1883 og ble gift med ei fra Andalen, men så har det stoppet opp med Peter Lauritz og Anna Hartvika. Hun levde i 1900 og var ugift, men hennes videre sjebne er uviss. Peter Lauritz veit jeg bare at han levde i 1875, men har ikke funnet han senere. Så det er disse to som er problemet.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arne Skarpås

Peter Laurits:viet 1886 (nederst)Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. D 4 (1883-1904), Ekteviede 1886, side 27. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7131&idx_id=7131&uid=ny&idx_side=-26>Lenke Permanent bildelenke: Lenkedatter Gudrun Margrete døpt 1889Kildeinformasjon: Bergen fylke, Maria, Ministerialbok nr. A 7 (1878-1893), Fødte og døpte 1889, side 71. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkedatter Aslaug døpt 1892Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Ministerialbok nr. B 2 (1891-1901), Fødte og døpte 1892, side 44. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Skarpås

Ved valget 'Søk i alle basar' øverst på denne siden. Fornavn starter på 'Pet', fornavn inneholder 'Laur' og etternavn starter med 'Hans'. Søket gir forresten en datter til,Borghild, døpt i 1891.Lenke(Flere barn kan være født etter 1894)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.