Gå til innhold
Arkivverket

[#64614] Gunhild Eriksdatter, d. 1759, Alstahaug, Nordland


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Er det noen som kjenner til Gunhild Eriksdatter, død 1759, Tro, Alstahaug. Gift med Tøger Erichsen Bech, f. 1700 i Trondheim. Hun var Tøger's 2. ektefelle og de fikk 2 reg. barn ilag, dette var Anne Margrete,og Erich begge født rundt 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Magne Greger

Se KB Alstahaug s180. Cop i huset.... Hennes fulle navn er G Edtr Bech og er beslektet i 2. og 3. ledd med Tyge Es. Bech Hun kommer sannsynligvis fra T.heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette er vel den Gunhild Eriksdatter du er ute etter:LenkeHun ble født ca 1728, og døde i ca 1759. Far var Erich Togersen Bech(skal sikkert være Torgersen Bech?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Det jeg lurer på Anne er hvem som er anene til Gunhild og hvor de kommer fra. Ser at Magne antyder Trondheim og at hun da skal være beslektet med sin ektefelle Tøger Erichsen Bech. Fs. sier altså at en Gunhild Eriksdatter er født i 1728 og at far er Erich Togersen (Tørgersen/Torgersen?) Bech. Dersom dette er riktige Gunhild så forteller vel navnet på far at det er en forbindelse med den ektefellen hun tidliger fikk, eller? Mor til Tøger er Anne Marie Tøgersdtr. Astrup, f. 1668 Trondheim, og det er vel fra denne siden Gunhild eventuelt slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Glemte nevne at jeg også er ute etter hvem anene til hans første ektefelle Anne Margrethe Holst, 1710-1746. Jeg har 3 reg. barn i dette ekteskapet: Anna 1737, Anne Marie 1738 og Peter Christian 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Glemte nu å takke deg Anne Lise for at du står på å prøver å hjelpe. Når det gjelder giftemålet mellom Gunhild og Tøger Erichsen Bech i 1746, så klarer jeg ikke å tyde noe av teksten. Det skulle vært moro å vite hvordan en klarer det. Ser ikke ut til at de som skrev i kirkebøkene hadde tanke for at noen skulle lese dette senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må først si at jeg ikke fant noen forlovelse på Gunhild og Tøger i noen av de to kirkebøkene. Prøver meg på en tolkning av det som står i forbindelse med giftermålet, og skriver spørsmålstegn der det er ord jeg ikke forstår eller er usikker på tolkningen. Prøver meg på en tolkning: 9.november 1746 copulered(gift) Borger Tøger Eriksen Bech og pige Gunhild Eriksdatter Bech ? beslektet i 2. og 3. ledd hvorfor og(?) kongelig tillatelse ?-maal(mål) at ? foregående lysning av 17 august inneværende(?) år. Kausjonister(vitner eller forlovere): Peder Eriksen Bech og Anders Pedersen(?) FalchJeg ville tro at Peder Eriksen Bech godt kan være bror av Gunhild eller Tøger her. Siden Gunhild og Tøger blir gift så tidlig som i 1746, så ville jeg tro at Gunhild kanskje var noen år eldre enn født ca 1728 som det tidligere er skrevet om. Tøger Eriksen Bech var borger, og det vil blant annet si at han hadde rett til næringsvirksomhet i en by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Skal prøve meg på en tolkning av teksten: 'Copulered hiemme i Huset Borgeren Sr Tøger Ericksen Beck og pigen Gunhild Eriksd: Beck hinanden beslægtiged i 2det og 3die led hvorfor er Kongel. tilladelse, i ligemaade at de copuleres uden foregaaende lysning af 17de august: indeværende aar. Cautions Mænd: Peder Eriksen Beck. Anders Pederss Falk'.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Hei Thor Atle!Her er et forsøk:Copulered .... i huset? Borgeren Sr Tøger Erichsen Bech og Pigen Gunhild Erichsd Bech hinanden beslægtiged i 2ndet og 3die leed hvorfor er Kongel tilladelse iligemaade at de copuleres uden foregaaende lysning af 17de Aug Indeværende aar. Cautions Mænd: Peder Erichsen Bech. Anders P... FalkGunhild står som 'pigen Gunhild Erichsd Bech'. De er 'hinanden beslægtiget i 2ndet og 3die leed'Det tolker jeg, grunnet samme slektsnavn og generasjonsforskjell, som at det er sannsynlig at hennes far er en fetter av hennes mann (Tøger Erichsen Bech), og heter Erich NNsen Bech.Anne Margrethe Holst, g. Tøger Bech, døde i 1745. Begravet 19 marts, se Mini Alstahaug 1737-1768, 830A04, pagina 135. Jeg tror at det står Tiotoen - Tjøtta?Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hei og takk til Vibeke, Geir og Anne Lise. Trur kanskje jeg har løsninga på Tøger og Gunhild. Tøger var sønn til Erik Pedersen Bech, som igjen var sønn til Peder Bech, borger og innvåner i Trondheim 1660. Denne Peder hadde 2 barn: Tøger og Erich. Tøger hadde en sønn Erich som da altså var søskenbarn til Tøger. Denne Erich Tøgersen Bech hadde en datter Gunhild. Dette vil jo da forklare i 2. og 3. ledd.Da gjenstår spørsmålet om Tøger Eriksen Bech første ektefelle Anne Margrethe Holst 1710 - 1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.