Gå til innhold
Arkivverket

[#64616] Nasi underlendsmann Thomas Bongart.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. I forbindelse med en episode under krigen, der 2. karer ble slått og mishandlet av gestapo, så lurer jeg på om det er noen som har hørt om en kar ved navn Thomas Bongart ? Han skal være født i Porsgrunn i 1914, men jeg lurer på om dette Bongart var et dekknavn ? Denne personen var underlensmann på Rena under krigen, og var anfører for disse gestapistene som sto for mishandlingen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Politimannen Bongart er nevnt i en artikkel, men den synes umulig å lage lenke til, skriv Bongart i GOOGLE så får du den nok frem; artikkelen heter 'En familie som var litt annerledes stilt under den andre verdenskrigen…' og her er avsnittet:'Du kan også lese dette om Knutsen: Fra en hendelse ved bilrutene gjennom Engerdal: …Virksomheten gikk uten problemer. Erling Hansen (sjåfør for Åmot Engerdal Bilruter) ble stoppet en gang han kjørte ei dame uten papirer. Hvis det ble kontroll skulle han si at hun var kjæresten hans og var med på turen. Da det ble kontroll i Trysil, gikk han ut og feide generatoren. Det var Grepo, Peder Knutsen som kontrollerte. Han lot dem passere. Men da Hansen kom ned igjen mandag uten dama, ble han arrestert av politimannen Bongart, som stadig var ute etter ham. Erling sa at dama hadde papirene i orden, og hvis han ikke trodde det kunne han ringe Knutsen. Knutsen kunne jo ikke si at dama var uten papirer, da hadde han selv kommet i heisen. Knutsen var ikke så verst, mener Erling… 'Ellers kan man jo kikke gjennom NS Generalsekretærens protokoll 1934-1945 LenkeDer har jeg funnet en god del interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Litt på sidelinjen av temaet, men i lenken for NS Generalsekretærerens protokoll fant jeg på første side navnet Bjarne Vold. Han fremkommer ikke i senere protokoller, men var byråsjef i kulturdepartementet i 1941-1943 og kontorsjef i næringsdepartementet i 1944. Er det noen som kjenner mere til ham? Ble han dømt etter krigen? Han ble for øvrig født i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det som er merkelig med denne Thomas Bongard, er at han skulle være født i Porsgrunn i 1914. Den eneste jeg har funnet der som ligner er Tomas Solum, f. 17.01. 1914, derfor fortsetter jeg å tro at Thomas Bongard er et dekknavn. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hvilke kilder har du som sier han skal være født i Porsgrunn i 1914? Tenkte bare på at hvis det er sagt/skrevet senere, så kan jo det innbefatte mer enn det som var Porsgrunn i 1914....Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Thomas Bongard var gift med et kvinnfolk i Åmot ( nå død ) og det er hennes søster som opplyser dette. Desverre så er det svært lite folk i Åmot husker om denne ( da forhatte ) underlendsmann. Navnet Thomas Bongard er da vel tysk ? men mannen snakket norsk. Det er i allefall en liten gåte. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Myrvang

Hei, I Jon Vegar Lundes bok, 'Bind 1: Motstand og ikke-motstand 1940-42' utgitt 1998 står det på side 49 at Thomas Bongart var fra Porsgrunn og var medlem i NS fra 1935. Faren var tysk immigrant. Det er en referanse til Østlendingen av 12.2.1947. Klippet i (3) står også i samme bok. Tore M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Nordmenn i fangenskap 1940-45 er det nevnt en Andreas Bongart, politikonstabel, Oslo, f. 4-5-1922. Arr. 8-2-45, overført Hamar, ovf. Åkerbergvn. ank. 14-2-45, ovf. 9-3-45 Grini, til freden. Kansje en slektning? Han døde i 2003 iflg. Gravminner og er begr. på Hovin kirkegård i Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(13) Boken ,Nordmenn i Fangenskap 1940-1945, er den tilgjegelig på biblioteket? Kan noen slå opp for meg på personen Bjarne Vold.(Kfr. innlegg nr. 7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(15) Er det en komplett oversikt over alle som fikk fengselstraff på grunn av landssvik o.l! Isåfall fikk han ikke fengselstraff for å ha deltatt i Qvislings departementer i form av byråsjef-, kontorsjef?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(7) Jeg har vel ikke tenkt helt klart. Jeg tenker på oversikt over nordmenn som ble dømt til straff etter krigen, men det finnes vel ikke en samlende oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.