Gå til innhold
Arkivverket

[#64617] 'Studenter fra' - bokverket ?


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hvor kan jeg finne dette? Er det rett tittel? Og er det snakk om artianere? - De som avla studenteksamen, som det het før. Det er studenter 1814-1825 jeg er mest interessert i å finne i en oversikt. Søkte på bibsys, men har vel feil tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det er jo en velkjent bokserie - har du prøvd 'Studentene' ?verket finnes sikkert i flere bibliotek, utkom til slutten av 1970-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det gikk litt bedre da jeg søkte *StudenteRne fra*. Det tidligste jeg finner er 1829.Studenterne fra 1829 Elvius, Sofus. 1879Det kan kanskje likevel finnes bøker med oversikt over studentene i Kristiania rundt 1818-1828, men med en annen tittel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Verket ble i mange år rdigert av lektorene Olav og Helga Ekrheim og Håkon Norås, alle ansatt ved Stavanger Katedralskole. Jeg hadde dem alle da jeg frekventerte institusjonen på 1960-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

VigdisJeg har en bok fra 1893: Norske Studenter der har absolveret examen artium ved Christiania Universitet eller de artiumsberettigede skoler. Opplysninger om karaktererne til artium, anden examen og embedsexamen samt livsstilling. Fra 1813-1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Norges filologer og realister / redigert av Helga Sverdrup Ekrheim, Olav Ekrheim, Håkon Norås 1950, er det jeg finner på Bibsys. Takk for svarene, Tore og Kjell. Jeg har også noen ubesvarte spørsmål som kanskje andre kan hjelpe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

1822: P.F.Bassøe, f. 1804, død 1889, exam.art. karakter 3, 2den exam., karakter 2, embedsexam. aar 1828, theologi, karakter 3.2, stilling: Fhv. Sognepr. til Raade, Provst.Geistlig Stat og Kalender 1885: Bassøe, Peter Frederik, f. 1804, 1829 pers.kap. til Land, 1836 resid. Kap. til Eker, 1844 Sognepr. til Raade, 1856 Provst i V.Borgesyssels Pr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Supert, Carsten!Har du også noe om hans brødre:Hieronymus Bassøe f 1797, kontorist Øvre Telemark sorenskriveri, død 1836.Christian Heyerdahl Bassøe, født 1799, kjøpmann i Moss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hjertelig takk, Carsten for at du slo opp disse gutta.Kan jeg spørre om en sak til: Var det ikke slik at artium var lik studenteksamen på denne tiden, innpasseksamen, og disse eksamenene måtte avlegges ved universitetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.