Gå til innhold
Arkivverket

[#64620] Trygve Johannes Storvik - et lite mysterium fra Sandnessjøen


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Like innenfor porten til kirkegården i Sandnessjøen står en bauta over personer fra området som falt under 2. verdenskrig. En av disse heter - om jeg ikke husker fullstendig feil - Trygve Johannes Storvik. Så vidt jeg husker står det ikke noe om når han mistet livet eller omstendighetene omkring dette.Så dukker det plutselig her i helgen opp et tema om krigsseilere, og etter kort tid fant jeg følgende historie:[url="http://www.minnehallen.no/name_details.php?ID=11834>Lenkemed flere detaljer her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det som står i 'Våre Falne': Trygve Johannes Storvik, jungmann, Stamnes. Født 16-2-1928, sønn av Ingvald Storvik og Marie f. Martinsen, f. 1893 i Tjøtta. Var på d/s Torridal, og omkom 5-4-1945 da skipet ble torpedert på Folla, på reise mellom Bodø og Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Fabelaktig, Carsten. Da er vi i Sandnessjøen og da vet jeg plutselig noe mer om dette. Skulle gjerne ha funnet dette i ei kirkebok fra stedet. Men det har ikke lykkes meg.Fortsatt lurer jeg på hvor kjent det er at en norsk ubåt senker et norsk fartøy med mange omkomne som resultat? Og dét bare vel en måned før kapitulasjonen! Siden det står i ei bok, vil vel mange hevde at det er godt kjent. Men jeg lurer nå litt på det...Men takk for at du tok deg bryderiet, Carsten.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ja, ikke vet jeg, men i en bok om den kongelige norske marines fartøyer og u-båten Utsira står bl.a.: Den 5-11-1944 ble u-båten satt inn i 9.(britiske) undervannsbåtflotilje, og samme dag gikk Utsira fra Holy Loch ut på sin første patruljering i Nordsjøen. Senere ble Utsira satt inn i oppdrag på norskekysten for å angripe fientlige fartøyer. Den lyktes under disse oppdragene å senke flere fartøyer og sannsynligvis også en tysk u-båt den 11-1-1945.Utsira's patrulje i april s.å. - som resulterte i angrepet på en tysk konvoi på Folla den 5.april - var den siste operasjon som ble utført av en alliert u-båt på norskekysten og dermed også den siste allierte u-båtoperasjon som ble foretatt under krigen i Europa. Den 16-7-1945 gikk Utsira fra Dundee til ett fritt Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk igjen, Carsten. Jo mer stoff som finns om dette, jo bedre. Skjønt man sitter jo og lurer på hvilken hensikt det hadde å senke en norsk båt, i ballast dessmers, med norsk mannskap noen få uker før den endelige kapitulasjonen.Det hører med til historien at denne gutten hadde en onkel som ble torpedert flere ganger. Men onkelen overlevde, og i hans tilfelle var det tyske ubåter som var involvert.Lurer ellers på om Leif Stamnes, en annen ungdom som mistet livet sammen med Trygve Storvik, også kom fra Sandnessjøen. Kanskje det finns noen lokalhistorikere som vet mer om dette...Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. 'Våre falne' var han f. 14-2-1928 i Alstadhaug, sønn av Karl Stamnes, f.1899 og Lotte f. Edvardsen, f.1906, begge i Stamnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Flott, Carsten. Da sier vi 'Alstahaug' og konkluderer med at de ikke bare var sambygdinger, men også jevngamle. Skal sjekke om Leif også er nevnt på den før nevnte bautaen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.