Gå til innhold
Arkivverket

[#64626] Oldemors opphav


Gjest Liv Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Jensen

Hei!Har forsiktig våget meg inn på dette feltet. Søker min oldemors opphav, henne har jeg funnet i kirkebøkene ,men jeg kommer liksom ikke videre.Noen tips der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har fått utrolig mye hjelp fra dette forumet, så et godt tips er å legge ut de ut opplysningene du har om henne, navn, fødseldato/sted, giftermål o.l., så blir det lettere å hjelpe deg.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Jensen

Ok dette vet jeg så langt.Oldemor het Elsa Gulovna Bertnsen og er født i 1918. Pikenavn er Borgen.Gift med Bjarne Oddvar Berntsen.Jeg ser at Martin Thomas Borgen og Pauline Martiniussen står oppført som foreldre.Men av min familie har jeg fått opplyst at disse er fosterforeldre, siden min oldemor var 'hittebarn'Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Vet du omtrent hvor i landet hun kan være født, helst prestegjeld og sogn (menighet)? Når og hvor hun og Bjarne giftet seg? Dødsdato og sted kan være greit å vite.Jo mer vi har desto lettere er det å søke etter henne.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Får legge teksten her. Hadde lagt den inn i forrige, men så måtte jeg sjekke bildet en gang til og da kom jeg ikke tilbake til innlegget med teksten.Fant gravstedet på DIS gravminner i Norge. Stedet er Rakkestad. Det er en familiegrav. Bjarne Oddvar Berntsen f.9/6 1918-død 10/6 1973, og hans sønn Thore Steinar og datter Eva Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Else Gulowna Berntsen er ifølge DIS Norges gravminner gravlagt på Hafslund kirkegård i 2001 (død 05.05.2001). Her er hun i Dødsfall i Norge 1995 - 2001 på DA. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ja, det står vel også ytterst til høyre i 'merknadsfeltet' at fødselen var meldt av barnets moder, så jeg er enig med Kristian i innlegg 8,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Som nevnt tidligere, tror jeg nok at 'fosterforeldrene' er de biologiske foreldrene, lenken til Kristian 'beviser' vel det, og det kan virke pussig på oss idag hvis en heller enn å si at hun var født utenfor ekteskap ('uekte'), sa at hun var 'hittebarn'. MEN bare for 40 -50 år siden ble det av mange betraktet som en 'skam' å få barn uten å være gift - godt at den tiden er over!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Jensen

Hei!Her var det mange fine svar. Og det er svaret med hennes ekte foreldre jeg lurer mest på.Tusen takk for all hjelp, og det kan hende jeg spør igjen.Og Kristian, har du tilknyttning til vestfold bu?Syns jeg gjennkjenner ditt navn Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Jensen

Dette er veldig spennende.I følge min mor har oldemor selv sagt at hun ikke levde sammens med sine foreldre. Kan hun ha blitt adoptert bort eller lingende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Liv! Jeg hadde en mistanke om at det var deg, men det kunne jo ha vært flere med samme navn i Sarpsborg/Skjeberg. Så jeg tenkte jeg fikk lage et innlegg og se om du reagerte på navnet mitt :)Det virker sannsynlig at oldemora di har blitt fostret opp, f.eks. på Fosser under Kjos i Spydeberg, der hun bodde som konfirmant. Fosterforeldrenes navn går ikke fram av verken konfirmasjons- eller lysningsinnførselen. Men noe 'hittebarn' i bokstavelig forstand, kan hun knapt ha vært.Farfaren og farmora var født i hhv Råde og Våler. Kanskje oldemora di ble oppfostrert hos slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Jensen

Hei!Jeg kjente deg igjen med det samme:-)Mins en gang når vi satt sammen i NBU at du drev med slektforskning.....Det var kansje det hun mente at hun ikke vokste opp sammens med sin mor og far. Ville ikke kalle henne hittebarn da nei.Det kan tenkes at hun ble sendt til noen eldre slektninger. For jeg har ikke funnet om hun har flere søsken eller om hennes mor og far giftet seg.Dette har vært et mysterim for oss lenge, og jeg er så giret på å finne det ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Thomas Martin Borge ble født 15. august og døpt 11. september 1887, nr. 197: LenkeHan var 2. barnet til maskinist Anton Borge og Mina Vold. De bodde da i Munkedamsveien 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Anton Jensen Borge forliste i Nordsjøen oktober 1923, nr. 41: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3905&idx_id=3905&uid=ny&idx_side=-145>LenkeDødsfallet ble først anmeldt sorenskriveren 20. desember 1923. Der står det at han forliste ca. 10. oktober 1923 på m/s Tyrihjell, bosatt på Solheim, Vestre Hol, og født i Råde 1856Ektefelle var Mina Borge. Barna var Tomas Borge, Johan Borge i Moss, Anna Borge og Magnhild Borge. Alle myndige. Han hadde hus med tomt og løsøre, ca. 6 000 i Moss privatbank. Enka ble sittende i uskiftet bo.Enkefru Mina Borge døde 1. september 1930. Hun var oppgitt å være født i borge 7. juli 1865 (nr. 62:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.