Gå til innhold
Arkivverket

Korga mi.


Vibekke Holm
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Hvor ble det av "korga" mi?

Blir den gamle korga flyttet over på min nye profil? Eller må jeg lage ny "korg"/favoritter el.?

 

 

Vivi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengst opp her står det "Abonnér på dette emnet" Det blir den nye "korga". Da kan du velge å få e-post med en gang det er ett nytt innlegg eller en oversikt f.eks en gang om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, å putte nye innlegg i en ny "korg" er greit, men hva med innholdet i den gamle?

Jeg vil gjerne beholde dem; i hvertfall de fleste. Derfor lurte jeg på om jeg må lete opp ett og ett av temaene i korga og putte dem over i det nye systemet?

Eller skjer dette automatisk?

 

Vivi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, å putte nye innlegg i en ny "korg" er greit, men hva med innholdet i den gamle?

Jeg vil gjerne beholde dem; i hvertfall de fleste. Derfor lurte jeg på om jeg må lete opp ett og ett av temaene i korga og putte dem over i det nye systemet?

Eller skjer dette automatisk?

 

Vivi

 

Når vi får over de gamle temaene i denne nye løsningen legges de i en historisk debatt. I denne programvaren er all tekst søkbar og det betyr at det skal være enkelt å søke fram igjen gamle tema og abonnere på dem. Det innebærer litt jobb for deg, men vi håper det er overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med att de gamle debattene er stengt for nye innlegg, så har du ikke mye nytte av korga, bortsett fra å se hvilke debatter du har lagt der tidligere. Det går jo fortsatt å logge inn i den gamle løsningen for å liste korga. Marker hele korga, kopier og klistre inn i ordbehandler, eller skriv den ut, så har du den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for svar.

Når de gamle temaene kommer over i den nye ordningen, kan man vel fortsette "debatten" (?) og korga er nyttig fremdeles.

Arbeidet med å plukke de gamle temaene opp av korga og abonnere på dem er absolutt overkommelig - i hvertfall for meg.

Jeg får bare smøre meg med litt tålmodighet, så blir det en løsning.

Det nye forumet er litt forvirrende enda, men det er antagelig en vanesak.

 

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei

 

Takk for svar.

Når de gamle temaene kommer over i den nye ordningen, kan man vel fortsette "debatten" (?) og korga er nyttig fremdeles.

Arbeidet med å plukke de gamle temaene opp av korga og abonnere på dem er absolutt overkommelig - i hvertfall for meg.

Jeg får bare smøre meg med litt tålmodighet, så blir det en løsning.

Det nye forumet er litt forvirrende enda, men det er antagelig en vanesak.

 

VH

 

Såvidt eg kan sjå har Vibekke ikkje fått svar på dette siste innlegget. Eg undrast litt i same gate som henne. Mine emne/tema frå det gamle debattforumet, samla i "Korga mi", finn eg no att eitt og eitt ved å søkje på stikkord frå innlegga i heile forumdatabasen, tydelegvis både "gamle" og nye innlegg. Det er jo fint, så er dei iallfall der.

 

Men det hadde vore veldig praktisk å ha alle mine innlegg, både "gamle" og nye, dei eg har starta og der eg har delteke, samla på éin plass. Går ikkje det?

 

Eg kan som sagt leite opp innlegg for innlegg via "Søk". Da kjem det "gamle innlegget opp, oftast i ei liste på fleire innlegg med treff for same søkjeord. OK, eg finn "mitt" innlegg, det kjem opp, og eg kan velje "Abonner på dette emnet". Men har det noka meining?

 

Såvidt eg kan sjå er nemleg alle desse "gamle" innlegga merkte med "Dette emnet er låst". Og da kjem det vel ikkje fleire innlegg åkkesom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt eg kan sjå har Vibekke ikkje fått svar på dette siste innlegget. Eg undrast litt i same gate som henne. Mine emne/tema frå det gamle debattforumet, samla i "Korga mi", finn eg no att eitt og eitt ved å søkje på stikkord frå innlegga i heile forumdatabasen, tydelegvis både "gamle" og nye innlegg. Det er jo fint, så er dei iallfall der.

 

Men det hadde vore veldig praktisk å ha alle mine innlegg, både "gamle" og nye, dei eg har starta og der eg har delteke, samla på éin plass. Går ikkje det?

 

Eg kan som sagt leite opp innlegg for innlegg via "Søk". Da kjem det "gamle innlegget opp, oftast i ei liste på fleire innlegg med treff for same søkjeord. OK, eg finn "mitt" innlegg, det kjem opp, og eg kan velje "Abonner på dette emnet". Men har det noka meining?

 

Såvidt eg kan sjå er nemleg alle desse "gamle" innlegga merkte med "Dette emnet er låst". Og da kjem det vel ikkje fleire innlegg åkkesom.

 

Hvis du går inn på det gamle forumet så ligger korga di der intakt som da du forlot den da det nye forumet kom, men du må gå inn på det gamle forumet uten å gå om det nye :)

I hvertfall bruker jeg den metoden hvis det er noe jeg vil kikke på i korga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på det gamle forumet så ligger korga di der intakt som da du forlot den da det nye forumet kom, men du må gå inn på det gamle forumet uten å gå om det nye :)

I hvertfall bruker jeg den metoden hvis det er noe jeg vil kikke på i korga.

 

Ja, det er eg klar over, men det er jo upraktisk å ha på to stader det ein vil ha på éin plass.

 

Så er det vidare spørsmålet om det har noka meining å abonnere på emna i det gamle forumet, sidan dei er låste. Det tolkar eg som at dei er avslutta for evig og alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer jeg inn på det gamle forumet slik at jeg får opp forumet med korga mi?

 

Gå inn på denne sida og velg "Debatt", så vil du finne det "gamle brukarforumet" blant nyttige lenker litt ned til høyre på sida :)

 

Du finner valget "Debatt" mellom Bokhyllen og Databasevelgeren.

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fornuftig å arkivere innholdet i "korga" på et eller annet vis mens det gamle forumet fortsatt er oppe. Dette skrus vel trolig av sammen med resten av det gamle digitalarkivet om få måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fornuftig å arkivere innholdet i "korga" på et eller annet vis mens det gamle forumet fortsatt er oppe. Dette skrus vel trolig av sammen med resten av det gamle digitalarkivet om få måneder.

 

Ojsann, og hvordan gjør vi det mest praktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i Digitalarkivet skal komme tilbake med en kommentar til denne saken, men vi er litt tynt bemannet, for ikke å si bekvinnet, akkurat i dag. Dere må vente på svar en dag eller to er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god stund siden kopierte jeg via det gamle brukerforumet overskriften på alle temaer jeg selv har startet. Idag kopierte jeg tilsvarende overskrifter på temaer som ved søk angår Røros. Dette kom opp i 30 sider! Korga mi har jeg ikke sett så mye på så langt, men jeg antar det finnes noe der jeg vil kopiere, men dog bare tittelen.

 

Det gamle brukerforumet er jo allerede overført i et "Arkiv". Her finnes store mangler, noe som DA også gjør oppmerksom på: lenker i innlegg virker ikke. Dette er nok den virkelig store mangel: hva er et seriøst innlegg verdt, når lenker til kildebelegg ikke virker? I tillegg kommer at avsnitt i tekstene ikke finnes markert, dette medfører at teksten blir vanskelig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kommer at avsnitt i tekstene ikke finnes markert, dette medfører at teksten blir vanskelig å lese.

 

Det ville vært kjempeflott om DA, før det gamle forumet blir borte i sin opprinnelige form, kunne forsøke å få den opprinnelige formateringen på innleggene inn i det "nye" (låste) forumet. Flere skjermbilder med kompakt, sammenhengende tekst uten avsnitt kan "skremme" de fleste! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært kjempeflott om DA, før det gamle forumet blir borte i sin opprinnelige form, kunne forsøke å få den opprinnelige formateringen på innleggene inn i det "nye" (låste) forumet. Flere skjermbilder med kompakt, sammenhengende tekst uten avsnitt kan "skremme" de fleste! :(

 

Det er mulig det som Svein Arnolf nevner her, er det primære problem så langt. Det er unektelig temmelig anstrengende og synsmessig sett en utfordring å lese innlegg på mange hundre linjer uten noe avbrekk i form av avsnitt.

 

Det første jeg nevnte angående lenker, er muligens ikke det problem jeg trodde det var. Det er lagt inn lenker i gamle temaer, som har en lang "url"-adresse. Disse er muligens lenker som aldri har virket?? Jeg har sett på en del av mine egne temaer som er overført i "Arkivet". Mine lenker i disse temaene virker fremdeles, de synes da som "Lenke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om en må ta en rydderunde med saksa i korga da kanskje?

 

Hadde f. eks dette temaet liggende der, men vet ikke om det er mer bruk for det :)

Saken er vel oppklart?

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=77324&sok=&nr=158&antinnlegg=6&startnr=151&antall=50&spraak=n#anker

 

Prøver for moro skyld å søke opp dette temaet i det nye forumet, men det klarer je itte :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver for moro skyld å søke opp dette temaet i det nye forumet, men det klarer je itte :huh:

 

Du kan ikke stå inne i det nye forumet når du søker etter det som nå ligger i det gamle (låste) forumet. Du må gå et hakk opp, slik at du står der oversikten over samtlige forum ligger. Håper det var til litt hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke stå inne i det nye forumet når du søker etter det som nå ligger i det gamle (låste) forumet. Du må gå et hakk opp, slik at du står der oversikten over samtlige forum ligger. Håper det var til litt hjelp? :)

 

Takk for den rettledningen, nå fikk jeg det visst til, men vil ikke akkurat skryte av funksjonen B)

 

Prøvde saksa i den gamle korga, men det gjekk itte!

 

Er kanskje fordi forumet er stengt at saksa ikke virket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.