Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan hjelpe? ;-)


Heidi Pauline Bredde
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har fått så utrolig god hjelp her til å finne min oldefar Engebret Olsen født 03.05.1885 i Nes.

Han emigrerte til Amerika i 1905, dro så tilbake til Norge. Så dro han tilbake til Canada 16.04.1910.

Kom så tilbake igjen (når vet jeg ikke), for så å dara til Washington 19.03.1915. Da hadde han vært

hos min oldemor som da ble på vei med min bestemor rett før han dro igjen.

 

Siste opplysning jeg har fått her er at han 26.07.1926 kommer til Halifax.

 

Hadde vært så ålright å fått info om han ble i Amerika og døde der eller om han kom tilbake til

Norge og døde her. Og om han evt giftet seg og fikk barn.

 

Noen som har tilgang til å finne slikt som kunne tenke seg og hjelpe meg?? :-)

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Ingebrigt Olsen som ble gift med Olga Bamstad 03.05.1924 i Vancouver, British Columbia. Hans foreldre er da oppgitt til Engebright Olson og Anna Ellingsen. Jeg vet ikke om noen av disse navnene stemmer med det du vet om ham; eventuelt om du vet om han bodde i Vancouver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ein Engebret Olsen som kjem til Liverpool frå Montreal 3. oktober 1930. Han skal tydelegvis vidare til Disenå, Sør-Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Miw : Tror nok ikke det var riktig den du fant. Han jeg leter etter har foreldre som heter Ole Olsen,Græsberget og Anne Kristensdatter. :-)

 

Svein: Det kan være riktig person. Han kom opprinnelig fra Sør- Odal. Men, er det noen mulighet til å finne ut om han dro nok engang til Amerika?

 

 

Kan prøve dis og se om jeg kan finne grav der evt ;-)

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein.

 

Endelig så har jeg faktisk funnet min oldefar. Han er gravlagt i Sør-Odal.

Takket være deg som fant at han dro dit så sjekket jeg det og der kom han frem.

Var litt vanskelig da det på graven hans står Grasberget i stedet for Olsen. Men

Grasberget var stedsnavnet hvor han og foreldrene bodde på.

 

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2875803

 

Tusen takk for all hjelp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg legg ved sida frå passasjerlista i Liverpool slik at du får sett all relevant informasjon, som feks korrekte datoar. Dette er henta frå Ancestry.com.

post-321-0-20890900-1296727700_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Heidi.

 

Din oldefar Engebret vokste opp på plassen Græsberget i Sør-Odal helt på grensa til Nes. Plassen heter i dag Grasberget og er fremdeles i samme slekta. Vi har felles tipp tipp oldefar Ole Simensen f 1815. Engebrets far het Ole Olsen f 1846, han var bror til min tipp oldemor.

Ole Simensen var sønn av Simen Olsen fra Rotbæk i Aurskog, mens Ole Simensens kone, Olia Hansdatter var til dels av finneslekt som hadde bosatt seg i skogene i mellom Eidskog/Nes/Sør-Odal.

Hvis du lurer på mer av bakgrunnen til vår felles slekt, så si ifra. Jeg mer info lenger bakover i tid.

 

Mvh

Morten Strøm

Rælingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.