Gå til innhold
Arkivverket

[#64629] Flakstad/Nordland: Andreas Hansen (1812-90) og Ingeborg Andreasdtr.


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg har tidligere gitt uttrykk for at det har vært å 'trenge gjennom' Flakstad siden det ikke visstnok er laget noen bygdebok/slektshistorie. Særlig hvis er kommer i mellom folketellinger er det vanskelig.Jeg er ute etter noen data på Andreas Hansen og Ingeborg Maria Andreasdtr. (1815-83), som holdt til på Andopen i Flakstad. Ingeborg var hans andre kone.Vet at Andreas' far het Hans Andersen, men kommer ikke lenger der.Ingeborg Marias foreldre kan hete Andreas Christoffersen og Kirstine Hansdtr.Er det noen som har sikre bevis på dette, samt data om dem - og gjerne videre bakover i tid?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, jeg fant dette paret med samme navn som får en rekke barn her i Troms . Om du trykker vidre på family her så finner du barna listet opp.LenkeKan det tenkes at Ingeborg Maria kom herfra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager det paret i Troms er nok ikke det rette. Andreas her er en Olsen og ikke Hansen.Har prøvd å lete i kirkebøker for Flakstad etter Andreas Hansen f. ca 1813, Flakstad, men de kronologiske listene som finnes digitaliserte er dåelig lesbare.I folketellingen 1865 bor hans mor Berete hos familien så da har du fornavnet henns i alle fall.Skal lete etter barndåpen til sønnen Hans, som er f. ca 1855. Mulig kirkebøkene fra den tiden er bedre lesbare. Kan hende det er mulig å finne vielsen også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her fant jeg omsider vielsen. se nr.10 1849 . Enkemand Andreas Hansen og Ingeborg Marie Andreasdatter.Her er bare fornavn Andreas ført på bruden, men det står et stedsnavn ( gårdsnavn? på henne.)Da håper jeg du kan finne opplysninger som hjelper deg her? LenkeLykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til sønnen Hans ( Jensen ?) far Andreas Hansen mor Ingeborg Maria Andreasdatter.Det står noen bemerkninger ved faddere som jeg ikke helt klarer å tyde.Se dåp 1852 nr. 49, oktober LenkeVet ikke om dette gir deg spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Finner et skifte etter Anders Pedersen,Andopen i Flakstad. Ektefelle Johanna Marie Hansdatter. Barn: Peder Andersen,Hans Peter Andersen og Gjertrud Margrethe Andersdatter. I 1801 er moren Johanne gift igjen Lenke Hvis vi nå kan koble denne Hans Peter til en Beret/Berit er vi langt på vei til å finne Andreas`far ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Gunn, for mye arbeid.Ved FT 1801 er Hans Petter Andersen 30 år og 'stifsøn' i Andopen - altså f. 1771. Men kona skal da hete Bereth Hansdtr. (f. 1797). Så var det å komme seg videre da. Har sett i Trekilen til Börje Jonsson, men kan ikke se at jeg finner noen av dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Anne. Du hjalp meg inn i trekilens register. Der var Anders Pedersen ( 1780) og Johanna Marie Hansdtr. (1739-1807).Vanskeligere er det med Bereth Hansdtr. (f. ca. 1797). Kommer vi noen vei der?Takk igjen, Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har prøvd å lete etter ei kobling mellom Hans Peter Andersen og Beret Hansdatter,men kirkebøkene for Flakstad er 'nesten' umulige.Har ikke funnet noe så langt,iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hermod Moursund

Nå har jeg funnet det. Denne Ane Nielsdtr het Ane Mørk Nielsdtr. (1765-1856), følge utdrag til bygdebok for Flakstad og Moskenes - for Andopen.Faren skal være Niels Eriksen. Er det noen som vet noe om han? Og event. hvem han var gift med?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.