Gå til innhold
Arkivverket

[#64633] Er dette samme foreldrepar?


Gjest Geir Otto Værlien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Jeg kan ikke svare deg sikkert på det du spør om - navnene på foreldrene er nå ihvertfall de samme, men bostedet har jo endret seg fra Smedshammer i 1834 til Egge i 1847.Ett godt råd: Ta med prestegjeldet/kommunen i overskriften/titelen på innleggene dine. Dermed vil du tiltrekke deg oppmerksomheten til dem som er lokalkjente i det aktuelle området, og sjansen for riktige og raskere svar blir større.Jeg drister meg til enda et råd: Bruk permanent sidelenke istedenfor permanent billedlenke. Da vil leserne kunne se hvilken kirkebok siden er hentet fra - og de vil kunne bla litt frem og tilbake i boken for å sammenligne skrifttyper etc (- spesielt nyttig når man ber om tydehjelp).Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Geir!Umiddelbart ville eg seie at det var det same paret. Ser du på fadderane, finn du ein Gudbrand Rækken som fadder til det fyrste barnet. I neste barnedåpen ser du ein Gunder Rækken blant fadderane. Tilfeldig? Om det er Rækken som står der, kan eg ikkje gå god for, men noko liknande er det. Barnemora er Rangdi Gundersdatter i den fyrste og Randi Gunnersdatter i den andre dåpen, men dette er jo berre forskjel i skrivemåten på dei same namna. Sjå om du finn fleire born i tidsrommet mellom desse. Namna til fadderane kan avsløre ein del. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Geir!Tror det er samme familie .Fant 8 barn av dette paret.ALT fra FS må sjekkes!Susanna,døpt 26 sept 1830: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100020120494&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeLars,døpt 5 aug 1832: LenkeGunder,døpt 25 mai 1834: LenkeAnders,døpt 7 sept 1837: LenkeFra kirkeboken: Anders var født på Smedhammer: LenkeSusanna,døpt 26 des 1838: LenkeKirkeboken : Susanna,født 7 des,døpt 26 des 1838 var født på Sinerud(?) LenkeSusanna bor på Egge ved konfirmasjonen: LenkeOle,døpt 12 sept 1841: LenkeIver,døpt 1 jan 1844: LenkeAnne,døpt 17 jan 1847:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Værlien

Dette ser lovende ut. Nå mangler jeg å få bekreftet at Lars Halvard Hvamstad 1874-1926 og Gyda Hvamstad 1899-1986 kan linkes opp mot disse. Isåfall har jeg starten på min farmors side igang.Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg lenker til debatt 64472 om Lars Iversen Hvamstad - Lenke .Som det fremgår i den debatt-tråden, var Lars Halvards Hvamstads far Iver Larsen Egge/Hvamstad. Da denne Iver Larsen Egge giftet seg i 1865, oppgis han å være 21 år gammel og sønn av Lars Larsen.Jeg regner med at det er Lars Halvard far Iver Larsen Egge som blir født 14.desember 1843 og døpt 1.januar 1844 i Gran som sønn av gårdmann Lars Larsen Egge og Randi Gundersdatter - du har lenket til dåpen i ditt innlegg 7. Dermed skulle nok forbindelsen mellom Lars Halvard Hvamstad og Lars Larsen/Randi Gundersdatter på Smedshammer/Egge være dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.