Gå til innhold
Arkivverket

[#64634] Justits Sergeant og Hosbonde


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

En av mine forfedre, Johan Huber, var i året 1778 Justits Sergeant på Cronborg Slot, Helsingør. Er det noen som vet hva en slik tittel innebærer ? Kan det sammenlignes med en tilsvarenede tittel i dag ? Videre står det at hans stilling i husstanden var 'hosbonde'. Er dette det samme ordet som 'husbond', altså ektemann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

KjellVil tro at hosbond, eller husbond er familiens overhode, altså husmand, ektemann - uten at jeg skal uttale meg skråsikkert om det.Kanskje noen andre har vært borte i den betegnelsen?Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

..ikke husmann ihvertfall.Dette er det eneste jeg fant, på genealogen.no - ordbok, hvor hosbond blir brukt i en sammenheng:Hvad er en Huusmand i Trysil? En baron af et ligesaa vidt udstrakt Baronie, som indknebet Herre-Sæde. Hans Baronie bestaaer af meget Strøegods. Det er ikke den blotte Skjemt jeg bruger i denne Beskrivelse. Vi ville sammenligne dette Sogns Huusmænd med Husmændene paa andre Steder, og, hvad gjelder, min setning skal blive rigtig! I andre mer befolkede Præstegjeld har jo Huusmanden sin Hosbonde, Brugeren af den Gard, hvorunder Husmands-Pladsen er beliggende? Til denne, tænker jeg, Husmanden maae betale Afgift af den lille Jord han bruger, og undertiden Leje af Huusene, naar de er Verten tilhørende. Det kan altså virke som om en hosbond var en eier/bestyrer av en gård og hadde husmenn som leide hos ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Personen jeg omtaler, Johan Huber, var militær og bodde antagelig i en kaserne utenfor Kronborg, Helsingør, sammen med kone og barn. Jeg lurer på om 'hosbonde' her (dette er fra en folketelling) betyr (den gifte) hovedpersonen i familien - pater familias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

'Huusbonde/ Hosbonde' kalles den gifte hovedpersonen i familien ved alle de familiene jeg har registrert fra danske folketellinger 1787 og 1801, uansett om de var bønder eller prester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.