Gå til innhold
Arkivverket

[#64636] Kislegaard hvor er det?


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Hei Anne. Det kan nok stemme på årstallet, han var jo 29 år da han giftet seg. Jeg synes det sto Kislegaard, men det skal vel være Tislegaard. Hvilken sogn ligger Tislegaard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Her på Kongsberg er det et område som heter Tislegård. I avskjedsmanntallet for sølvverket i 1805 er det en Nils Nilsen Tislegård, men om det er han som er i Christiania rundt 1810 gjenstår jo å finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Denne skriften er jeg ikke god på så jeg håper noen hjelper til. Oli Simonsdatter, ? i Barselseng hos ? Stoltenberg i fierdingen lige over for høker Casper Hansen, og udlagde for barnefader (garver svenn?) Nils Nilsen Tislegaard som nu ?? Hjemmedøpte sønn Niels født den 1/5 Fad. Martha Olsd, Magdalena Johannesd, Martha Evensd, Jens Pedersen og Niels Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg vil vel stemme for at det står Kislegaard (lenken i innlegg 1). Sammenlign med stor T f.eks. 'Trøgstad' i nr. 19 og 'Thuri' i nr. 22. Samt stor K i 'Krage' (forlovere) i nr. 22, og 'Kopper' i vaksinasjonskolonnen.Men det kan jo være en feiltagelse fra prestens side, selvsagt, hvis 'Kislegaard' ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det var jo smart, Hilde! - Så klokkeren skrev feil og presten riktig, og hovedspørsmålet er oppklart. Og indisiene i innlegg 2-4 var jo også sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Det tyder på at Niels Nielsen og Olia Simonsdatter ikke var gift (2) 22.5.1811.For sønnen Niels f dato 1.5.1811 kan stemme. Da Niels Nielssen og Thore Marie Olsdatter giftet seg,31.10.1841,ble hans alder oppgitt til 30 1/2 år. Men det er noen huller i teksten som jeg er interessert i(6). Og hva betyr fierding? Er det noen som kan hjelpe? Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Fjerding betyr vel egentlig en fjerdedel av et administrativt område. I Kristiania mente man nok helst bergfjerdingen, som lå i skråningen sørøst for Gamle Aker kirke, der vi har Damstredet, Fredensborgveien, etc. Det var et litt fattigslig område med små, spinkle trehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.